YOUNGCAPITAL BLOG

 

Het geven van goede feedback is cruciaal om mensen in je organisatie betrokken en bij de les te houden. Maar hoe doe je dat, zonder te kwetsen of demotiveren? Hieronder lees je vijf praktische tips.

De manier waarop je feedback geeft, kan de band met je medewerker maken of breken. Toch krijgt het constructief overbrengen van kritiek vaak weinig aandacht in bedrijven

smile

Dit verklaart wellicht de cijfers uit het rapport State of the Global Workplace van onderzoeksbureau GALLUP. Slechts 9 procent van de Nederlandse werknemers voelt zich betrokken bij zijn werkgever, het laagste percentage van alle EU-landen. Hoog tijd om dit probleem aan te pakken met vijf gouden tips!

 

Tip 1: Schets het grotere plaatje

Maak regelmatig duidelijk hoe de dagelijkse werkzaamheden van medewerkers verband houden met de strategische doelstellingen van het bedrijf. Wanneer werknemers zien hoe hun werk bijdraagt aan een hoger doel, zullen zij hun eigen vorderingen ook beter in de gaten houden.

 

Tip 2: Geef regelmatig feedback op een inzichtelijke manier

Niemand houdt van het beoordelingsgesprek dat na een jaar lang werken onverwachts opdoemt. Evalueer de werkzaamheden van medewerkers daarom minstens twee keer per maand. Formuleer met iedere medewerker persoonlijke doelstellingen en maak deze SMART. Zo kun je actuele problemen direct tackelen en houden je medewerkers de focus op het doel van hun dagelijkse activiteiten.

 

Tip 3: Hoe concreter, hoe beter

Alleen zeggen wat iemand verkeerd doet, heeft weinig nut. Geef mensen concrete aanknopingspunten en adviezen hoe zij hun prestaties kunnen te verbeteren. Op die manier help je zowel de toppers als minder presterende medewerkers om zich telkens weer te verbeteren.

 

Tip 4: Focus op de sterke kanten van mensen

Wat je aandacht geeft, groeit. Richt je feedback dus niet richt op iemands zwakheden, maar op hoe hij zijn sterke punten beter zou kunnen benutten. Uit onderzoek blijkt dat mensen die positieve feedback ontvangen, hierna 12,5 procent productiever worden. Uitdelen dus, die complimenten!

 

Tip 5: Feedback is tweerichtingsverkeer

Geef mensen zelf ook de gelegenheid om feedback terug te geven. Als mensen merken dat hun feedback wordt benut om doelstellingen bij te stellen of problemen op te lossen, vergroot je hun betrokkenheid nog meer.



Bron: TLNT.com



Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.