Sollicitatietips > Promoot jezelf naar die nieuwe baan

Promoot jezelf naar die nieuwe baan

Je hebt een nieuwe baan in het vizier. Dan is de vraag: hoe overtuig jij hen dat ze jou moeten hebben? Ons antwoord: door jezelf te verkopen. Dat is makkelijker dan je denkt, en er zijn meer manieren dan alleen een originele sollicitatiebrief of creatief cv. Lees dus snel verder!

Zelfpromotie gaat niet iedereen even gemakkelijk af - zeker als je opgegroeid bent in onze Hollandse ‘doe maar gewoon’-cultuur. Maar het feit blijft dat je die nieuwe baan, afstudeeropdracht of stageplaats niet cadeau krijgt.

Als jij die nieuwe baan wilt, zal je moeten laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Jij moet opvallen, zonder schreeuwerig over te komen. Om je te helpen geven we je vijf tips.

Tip 1: presenteer jezelf overtuigend

Als je binnenkomt bij een sollicitatiegesprek, carrièrebeurs of informatiebijeenkomst, beperk je dan niet tot: “Hallo, ik ben die en die.” Denk vooraf na over het totaalplaatje dat je van jezelf wilt geven. Zorg voor een stevige handdruk en een zelfverzekerde uitstraling. Je moet jezelf promoten, zodat je niet opgaat in de massa.

Denk ook aan je woordkeuzes en de toon van je stem. Zeg niet: “Ik heb bij bedrijf x stage gelopen, en daar werkte ik op de marketingafdeling.” Als je het specifieker maakt, kom je veel indrukwekkender over: “Ik heb bij bedrijf x stage gelopen, en daar heb ik gewerkt aan de socialmediastrategie voor de lancering van hun nieuwe productlijn.”

Tip 2: zorg voor een strakke bio

Deze tip heeft betrekking op je cv. Schrijf niet je levensverhaal op, maar wel een korte beschrijving van je achtergrond, je studierichting, je werkervaring, je sterke punten en je interesses en passies. Ja, het lijkt op je cv. Maar in je bio kun je dieper ingaan op projecten, werkstukken en activiteiten waar je het meest trots op bent. Zo helpt opgedane ervaring je richting een nieuwe baan.

Kortom: je vertelt wie je echt bent en wat jij toevoegt aan je nieuwe werkgever. Echt een promotiemoment, dus!

Schrijf drie versies van je bio. Een lange van maximaal een A4, een beknopte van een alinea en een korte van twee regels. Zo heb je altijd de juiste tekst voor het juiste doel. Bijvoorbeeld voor je LinkedIn-profiel, je eigen website of je afstudeerscriptie.

Door altijd deze drie bio’s te gebruiken ben je consistent, maar kun je ze toch aanpassen aan de lezer. Update je bio elke drie maanden, zodat deze actueel blijft.

Tip 3: social media als etalage

Met social media zet jij jezelf in de etalage. Je gebruikt je bio als basistekst voor je profielen en voegt eventueel links toe die informatie over jou of je prestaties geven. Elke drie maanden wel even je informatie updaten, zodat je altijd actueel blijft. Want als jij jezelf wilt verkopen, moet je de ‘koper’ constant blijven verleiden. Informatie van een jaar geleden is minder interessant dan waar je vorige week nog mee bezig was.

Tip 4: in elke e-mail jezelf verkopen

Een e-mailhandtekening is meer dan zo’n standaardafsluiter van iemand met een kantoorbaan. Tenminste, als je er iets meer moeite voor doet. Zo kun je in een e-mailhandtekening hyperlinks plaatsen naar jouw LinkedIn-profiel of eigen website. Zo maak je het de recruiter wel heel makkelijk om even te checken wie de mens achter dat mailtje is.

Je pakt zo een kans om jezelf te promoten! Ben je een Photoshop-star? Dan kun je een e-mailhandtekening ontwerpen, zodat jouw mailtje direct opvalt.

Tip 5: ook na het gesprek pak jij je kans

Heb je een sollicitatiegesprek achter de rug, waaraan je een goed gevoel aan overhoudt? Mail de recruiter dan en schrijf hierin dat je het een fijn gesprek vond en dat je heel enthousiast bent over deze baan. Om nogmaals contact te hebben met de recruiter, stuur je hem of haar een verzoek via LinkedIn om een connectie te maken. Zo weet je zeker dat je niet vergeten wordt.

Zo makkelijk verkoop jij jezelf

Met een gezonde combinatie van creativiteit en bluf presenteer jij jezelf als high potential professional. Zo krijg jij hopelijk die uitdagende, nieuwe baan waar je naar op zoek bent! Wil je weten hoe je jouw karakter kunt gebruiken om de kans op een nieuwe baan te vergroten? Check dan dit blog.