Sollicitatietips > Zo zet je social media in bij de zoektocht naar een baan

Zo gebruik je social media bij de zoektocht naar een baan

Weet jij hoe je overkomt op social media? Hoe een werkgever over jou denkt op basis van je Facebookprofiel? Nee? Misschien wordt het dan eens tijd dat je je socialmediakanalen eens kritisch onder de loep neemt. Als je ze nu ook nog eens goed inzet, kun je er zelfs een leuke baan aan overhouden!

LinkedIn

Voor bedrijven is LinkedIn het populairste medium om mensen te werven. Om gevonden te worden, vul je je profiel volledig in en sluit je je aan bij groepen die passen bij jouw studie of werkveld. Aan de hand van relevante zoekwoorden uit je profiel of wanneer je mee discussieert in groepen, val je op bij recruiters. Zo krijgen recruiters een goed beeld van wie jij bent en wat je kwaliteiten zijn. Daarnaast is LinkedIn ideaal om voor jezelf of als werknemer een (zakelijk) netwerk op te bouwen.

Via LinkedIn hoef je niet alleen te wachten tot je geworven wordt, andersom biedt LinkedIn jou ook de mogelijkheid om naar vacatures te zoeken. Op die manier kun je snel in contact komen met degene die de vacature heeft geplaatst.

Twitter

Ook Twitter is een uitstekende tool om direct in contact te komen met recruiters en bedrijven. Door de Twitter accounts van bedrijven en recruiters te volgen ben je altijd op de hoogte van de meest recente vacatures.

Op Twitter wordt veel gebruikgemaakt van #hashtags (een soort labeltjes die je aan een tweet kunt hangen om aan te geven dat het over een bepaald onderwerp gaat). Deze helpen je bij het zoeken naar bijvoorbeeld vacatures. Als je in de zoekbalk intypt: #vacature, krijg je waarschijnlijk een waslijst aan getwitterde vacatures. Andersom kun je er zelf natuurlijk ook een tweet uitgooien, bijvoorbeeld: jr. business analyst zkt een #baan in #rotterdam #solliciteren. Hierdoor kunnen werkgevers die op deze onderwerpen zoeken jou vinden. Lees hier nog meer Bijbanen twittertips.


Facebook

Facebook staat in eerste instantie niet bepaald bekend als zakelijke netwerksite, toch blijkt dat de meeste bedrijven en werknemers zich ook op dit netwerk bevinden. Meld je aan bij groepen of pagina’s van bedrijven, steeds meer bedrijven zetten namelijk ook hun vacatures op Facebook. Daarnaast kun je natuurlijk zelf weer een berichtje op je prikbord plaatsen waarin je aangeeft dat je op zoek bent naar een baan(tje), wellicht kan jouw vriendennetwerk je verder helpen.

Wees je ervan bewust dat vooral Facebook voor recruiters de ideale plek is om hun sollicitanten na te trekken. Hou in je achterhoofd dat alles wat je op je Facebook plaatst, meegenomen kan worden in de beslissing of je wordt uitgenodigd voor een gesprek of niet.


Maak je profielen recruiter-proof

Social media inzetten bij je zoektocht naar een baan kan in je voordeel werken, je kan er echter ook de plank behoorlijk mee mis slaan. Anno 2013 kun je er vanuit gaan dat elke recruiter je googelt voordat je uitgenodigd wordt op gesprek. De kans is groot dat je social mediakanalen bovenaan in Google komen te staan. Al je gegevens, foto’s, tweets en prikbordberichten zullen dus omhoog komen bij zo'n zoekopdracht. Je hoeft jezelf niet te presenteren als de ideale persoon, wees vooral jezelf maar hou er rekening mee dat je profielen gecheckt worden.