Hagedis in je sla, hele ananas in de blender: webcare is nooit saai

Door Sander Post op 08-06-2017
0 reacties | 3483 views

De beste social awards 2017

Vanavond is de prijsuitreiking van de Beste Social Awards, dé prijzen in Nederland voor al het beste op social media. Van beste YouTuber tot beste emoji, van beste politicus tot beste inhaker. YoungCapital-kandidaten scoren uitzonderlijk goed in de categorie webcare: drie van de zeven genomineerden zijn verbonden met YoungCapital. En daar zijn we trots op! Wat vinden zij zo leuk aan hun baan?

Nanda Flens

Nominee 1: Nanda Flens - Hema

Nanda ging via YoungCapital aan de slag op de webcareafdeling van Hema en verraste de tienjarige Ruben met ongekende vriendelijkheid.

“Rubens moeder vertelde mij op Facebook dat Ruben wellicht wel de grootste Hemafan is. Zijn kamer hangt zo vol met Hemaproducten dat-ie nét een Hema winkel lijkt”, aldus Nanda.

Nanda wilde de kleine Hemafan graag blij maken en stuurde hem een custom made button en wat cadeautjes. Daarnaast nodigde ze Ruben uit voor een snuffelstage op de Hema-vestiging in Zaandam. Volgens Rubens moeder had hij een fantastische dag en kan hij niet wachten om zelf te gaan werken bij de Hema. Check de hele post hier.

Interactie tussen nanda, Ruben en zijn moeder

Wat vind je leuk aan het werk als webcaremedewerker?
“Ik houd van het snelle contact met klanten en vind het leuk dat je mensen ook snel blij kunt maken.”

Hoe schop je het als webcaremedewerker tot De Beste Social Awards?
“Je moet je goed kunnen inleven in de klant, en daarnaast is een beetje creativiteit heel belangrijk. Dan kun je dit soort leuke dingen doen. Leuk voor mensen als Ruben, maar ook voor de mensen op de webcareafdeling.”

Nominee 2: Robin van der Velde – Albert Heijn

Robin is een gewaardeerde kracht in het webcareteam van Albert Heijn. Hij onderscheidt zich op het gebied van webcare als vlogger. In zijn serie Robin zoekt het uit gaat hij op onderzoek uit bij speciale webcare-cases. De video waarin hij tot op de bodem onderzocht hoe er in vredesnaam een hagedis in een zak sla terecht was gekomen, leverde hem een nominatie op voor De Beste Social Awards.

Wat vind je leuk aan het werk als webcaremedewerker?
“Je bent onderdeel van de klantenservice, maar dan via social media. Het is gewoon tof om klanten te helpen. Je krijgt hele uiteenlopende vragen, wat het werk ook heel divers maakt.”

Hoe schop je het als webcaremedewerker tot De Beste Social Awards?
“Je moet sowieso op de hoogte zijn van trends. Spelen met gifjes, afbeeldingen en video’s zorgt ervoor dat je op een leuke manier op social media kunt reageren. Je moet je creativiteit er een beetje op los laten. Die ene zin moet perfect zijn, soms zit je daarvoor tijden te brainstormen met het team. In die zin is webcare een team effort.”

Tom Copier

Nominee 3: Tom Copier - Philips


‘Taal is zeg maar echt het ding’ van Tom Copier. Op dit moment werkt Tom als Word Wizard bij YoungCapital, maar in zijn vorige functie kwam zijn talent ook goed van pas. Als webcaremedewerker voor Philips schudde Tom ad remme inhakers, slimme woordgrappen en vrolijke volzinnen uit zijn mouw. Zo wist hij van een bizarre klantvraag (“Nadat ik een hele ananas in de blender heb gestopt, doet-ie het niet meer”) een gezellig gesprek te maken én bood hij snelle en effectieve hulp. Toen de dienst van Tom erop zat, namen zijn collega's, a.k.a. 'Hulptommen', het assertieve stokje over.

Toms geniale antwoord op het blenderprobleem

Wat vind je leuk aan het werk als webcaremedewerker?
“Ik vind het leuk om mensen te amuseren en om onverwachts grappig uit de hoek komen. Even die glimlach voor mij persoonlijk, maar ook voor een positieve associatie met het merk. Bij webcare word je elke keer weer uitgedaagd om van een moeilijk gesprek - een probleem - een leuk gesprek te maken. Je moet een oplossing zoeken en de klant blij weten te maken. En dat gebeurt allemaal met tekst. Dat vind ik mooi. “

Hoe schop je het als webcaremedewerker tot De Beste Social Awards?
“Op basis van een tekstberichtje van iemand moet je snel kunnen inschatten met wat voor persoon je te maken hebt. Daar moet je vervolgens precies goed op reageren, met de juiste tone of voice. Vaak is het een kwestie van spiegelen. Humor gaat sneller viral dan een goede oplossing, maar het beste is natuurlijk als je beide kunt combineren. De klant aanvoelen, dat moet je kunnen.”

Ben jij ook op zoek naar een toffe baan als webcaremedewerker? Solliciteer dan op deze vacature!

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie