YOUNGCAPITAL BLOG

Voor een succesvolle toekomst van je onderneming is het cruciaal dat je de nieuwe generatie medewerkers aan je weet te binden. Dat vraagt om een andere manier van managen. Lees hier hoe je jouw bedrijf millennial-proof maakt.

Hoe manage je de nieuwe generatie? Zes gouden tips voor werkgevers

De nieuwe generatie (geboren tussen 1980 en 2000) is de best opgeleide en technologisch meest vaardige generatie in de geschiedenis. Wie een aantrekkelijke werkgever is voor deze Generatie Y, heeft de toekomst. Letterlijk. 

Maar hoe doe je dat? Bij YoungCapital hebben we op dit gebied de nodige kennis en ervaring opgebouwd. Het matchen van millennials met de arbeidsmarkt is immers al 15 jaar onze core business! 

Op basis van die kennis en ervaring, geven we hier zes gouden tips om je bedrijf tot een plek te maken waar millennials graag hun toekomst aan verbinden: 

Tip 1: maak je organisatie plat

Een snelle manier om millennials uit je bedrijf weg te jagen, is door te blijven focussen op hiërarchie en managementlagen. 

Millennials raken gefrustreerd als ze de directeur niet te spreken krijgen, omdat ze zijn opgegroeid met de boodschap dat succes niet wordt bepaald door ervaring, maar door krachtige ideeën en de wil om daarnaar te handelen. 

Dat betekent niet dat ze geen respect hebben. Integendeel; millennials gaan door het vuur voor leiders die efficiënt en in nauwe samenwerking grootse ideeën realiseren. 

Tip 2: focus op resultaten, niet op uren maken 

Kijk jij bij de beoordelingsgesprekken wie altijd stipt om half negen achter z’n bureau zit en lange dagen op kantoor maakt? Dan vinden millennials jou gegarandeerd een slechte baas met achterhaalde ideeën. 

Voor millennials bestaat er niet zoiets als ‘kantooruren’. En het kantoor zelf is niet veel meer dan een handige locatie om collega’s te ontmoeten. Iedere plek met wi-fi is voor hen een werkplek. 

Bedrijven die concurrerend willen blijven, moeten begrijpen hoeveel belang de nieuwe generatie hecht aan flexibiliteit. Dankzij hun technologische handigheid en talent voor multitasking krijgen zij meer gedaan in minder tijd, ongeacht plaats of tijdstip. 

Probeer de nieuwe generatie dus niet op te sluiten achter een bureau. Maak in plaats daarvan afspraken over de gewenste resultaten, en geef ze vervolgens de ruimte om zelf de route naar die resultaten te bepalen. 

Tip 3: beloon mensen op basis van hun prestaties 

Goed presterende millennials weten dat ze ook prima ergens anders terecht kunnen. Bied ze daarom een passende beloning, als je niet wilt dat ze overstappen naar de concurrent. 

Voor de duidelijkheid, het gaat millennials niet eens zozeer om het geld, maar vooral om het principe. Millennials geloven dat de beloning moet afhangen van iemands prestaties, niet van het aantal dienstjaren of senioriteit. 

Tip 4: kijk naar het totaalplaatje van je arbeidsvoorwaarden 

Heb je niet de middelen om het hoogste salaris te bieden? Geen nood. Millennials hechten minstens zoveel belang aan secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld bonussen in de vorm van extra vakantiedagen in plaats van cash. 

Millennials houden van hard werken, zeker als ze na een geslaagd project uitzicht hebben op wat extra vrije tijd. Extra geld is voor millennials stukken minder aantrekkelijk als ze geen tijd hebben om van die extra inkomsten te genieten.
Hoe manage je de nieuwe generatie? Zes gouden tips voor werkgevers

Tip 5: maak duidelijk hoe zij bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen

Meer nog dan een mooi salarisstrookje, zoekt de nieuwe generatie zingeving in het werk. Soms zit die zingeving in de baan zelf, in andere gevallen zit het in de ervaring en vaardigheden die ze kunnen opdoen.

Voor de nieuwe generatie is ontwikkeling goud waard. In een onderzoek van de Universiteit van Noord Carolina noemt 65% persoonlijke ontwikkeling als doorslaggevende factor voor de loyaliteit aan hun werkgever.

Millennials willen groeien als mensen en als professionals en verbinden graag hun toekomst aan bedrijven die hen daarin ondersteunen. 

Tip 6: wees alert met het geven van feedback 

Veel managers beseffen niet hoeveel waarde millennials hechten aan regelmatige feedback van hun leidinggevende. Niet omdat ze zichzelf zo belangrijk vinden, maar omdat ze willen dat hun bijdrage ertoe doet.

Millennials kregen tijdens hun opvoeding meer feedback en coaching dan oudere generaties en zijn opgegroeid in een wereld van continue interactie via social media. Het gevolg: twee functioneringsgesprekken per jaar zijn volstrekt ontoereikend. 

Je kunt bij millennials niet na zes maanden aankomen met kritiek op de manier waarop ze een project hebben aangepakt. Zij zullen zich alleen maar afvragen waarom je niet dezelfde week een e-mail of chatbericht hebt gestuurd. 

Dit betekent niet dat je moet gaan micromanagen. Wel dat je regelmatig bespreekt hoe het gaat. Zo zorg je dat millennials zich gewaardeerd voelen, en gemotiveerd blijven om zichzelf te verbeteren. 

Durf zelf te veranderen

Als werkgever is het belangrijk dat je de enorme potentie en talenten van de nieuwe generatie werknemers aanboort en tot bloei brengt. Zij zijn immers letterlijk en figuurlijk de toekomst van je organisatie. 

Stel jezelf daarom de vraag: wil je vasthouden aan je eigen ingesleten opvattingen over hoe een bedrijf gerund moet worden, of ben je bereid om jezelf te committeren aan vooruitgang, innovatie en de kracht van ideeën?

Wie kiest voor het laatste, begrijpt dat ‘millennial’ niet zozeer een aanduiding is voor een leeftijdscategorie, maar voor een mindset.


Bron: forbes.com   

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.