Reboarding

Onboarding kennen we inmiddels wel, maar reboarding? Uit de naam maak je vast al het een en ander op, maar je weet misschien niet wat dit proces precies inhoudt. Op deze pagina leggen we het je uit. We vertellen ook waarom en wanneer het belangrijk is om medewerkers te reboarden én geven 5 tips voor een succesvol reboardingsproces. Zo krijg jij je (oud-)medewerkers wel weer aan boord.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is reboarden?

Reboarding is een proces dat onderdeel uitmaakt van de employee journey. Hieronder vallen alle activiteiten en initiatieven die je als werkgever uitvoert om medewerkers te begeleiden in tijden van verandering. Zo krijg je ze goed voorbereid weer terug op de werkplek. Reboarding was bijvoorbeeld geen overbodige luxe toen medewerkers na de COVID-pandemie weer aan de slag gingen.

Ook wanneer een medewerker een tijd uit dienst of afwezig is geweest (bijvoorbeeld vanwege zwangerschapsverlof of een sabbatical) en weer bij je bedrijf aan het werk gaat, is het slim om met een reboardingstraject te starten. Zo raakt je medewerker snel vertrouwd met alles wat er in de tussentijd is veranderd. Denk aan de werkomgeving, bedrijfsprocedures of taken die bij de functie horen. Reboarding lijkt dus op onboarding, maar is bedoeld voor werknemers die al in dienst zijn of dat eerder zijn geweest.

Waarom is reboarding belangrijk?

Het reboarden van medewerkers levert allerlei voordelen op. Wat dacht je van:

  • Snellere aanpassing. Hoe actiever je je (teruggekeerde) medewerkers betrekt bij de (veranderde) bedrijfscultuur en -processen, hoe sneller ze lekker aan de slag kunnen.
  • Grotere betrokkenheid. Door reboarding voelen werknemers zich gewaardeerd en ondersteund. Grote kans dat dat de betrokkenheid en motivatie verhoogt.
  • Meer alignment. Als je je medewerkers betrekt bij veranderingen en duidelijk maakt wat de gemeenschappelijke doelen zijn, is het stukken makkelijker om iedereen op één lijn te krijgen.

5 tips voor een goede reboarding

Het is dus geen gek idee om in tijden van verandering of bij terugkomst van een (oud-)medewerker tijd en energie in reboarding te steken. Maar hoe zorg je ervoor dat je reboardingsproces een succes wordt? We delen 5 handige tips.

Tip 1: Zorg voor een warm welkom

Er mag dan het een en ander veranderd zijn binnen de organisatie, die fijne en welkome sfeer is er natuurlijk nog steeds. Juist na een lange tijd van afwezigheid of in een periode van onzekerheid doet het medewerkers goed om te weten (en vooral te voelen) dat ze nog steeds hartstikke welkom zijn. Start de reboarding daarom bijvoorbeeld met een welkomstbijeenkomst of een lekkere lunch voor het team.

Tip 2: Communication is key

Of het nou om aangepaste bedrijfsdoelstellingen, bezuinigen of tijdelijke (veiligheids)maatregelen gaat, zorg ervoor dat je je medewerkers snel (het liefst al van tevoren) en duidelijk op de hoogte brengt van veranderingen. Bijvoorbeeld tijdens een teambijeenkomst of simpelweg door middel van een pushbericht, afhankelijk van het nieuws dat je deelt. Ook slim: zet veelgestelde vragen en antwoorden op papier om binnen de organisatie te delen. Zo voorkom je dat straks iemand honderd keer dezelfde vraag moet beantwoorden en kunnen medewerkers de info nog eens rustig nalezen.

Ook als je slechts één medewerker gaat reboarden, is duidelijke communicatie key. Neem daarom van tevoren de tijd om te bedenken wat de belangrijkste punten zijn die je werknemer moet weten. Een individueel reboardingsplan helpt om de reboarding vlot en gestructureerd te laten verlopen.

Tip 3: Luister naar je medewerkers

Waar hebben je medewerkers behoefte aan? Hoe denken ze zelf zo snel mogelijk weer goed aan de slag te kunnen? En wat hebben ze van de organisatie nodig? Die input helpt je om het reboardingproces optimaal vorm te geven. Vergeet daarbij zeker de gevoelens van je medewerkers niet. Verandering is niet altijd alleen maar leuk en kan bijvoorbeeld weerstand oproepen. En voor je medewerker die net een paar maanden zwangerschapsverlof heeft gehad, is het misschien ontzettend wennen om weer elke dag te werken. Door die emoties te erkennen, geef je je medewerkers de rust en het vertrouwen die ze nodig hebben.

Tip 4: Doe aan teambuilding

In onrustige tijden is het makkelijk om elkaar te verliezen. De veranderingen kosten energie en zorgen misschien wel voor (onderlinge) spanningen. Dat wil je niet. Teamactiviteiten geven je medewerkers het gevoel dat ze er samen instaan en zorgen vaak voor een betere samenwerking. Ook als na lange tijd een van je medewerkers weer terugkeert in het team, kan wat teambuilding geen kwaad om elkaar opnieuw te leren kennen.

Tip 5: Check-in en follow-up

Reboarding rond je niet in een dag of een week af. Plan tijdens de eerste maanden regelmatig check-ins in om te kijken hoe het gaat. Heeft je medewerker (opnieuw) een plek gevonden binnen het team? Zijn je werknemers inmiddels een beetje gewend aan de veranderingen? Bespreek de voortgang en bekijk ook welke uitdagingen jullie moeten aanpakken om het reboarden succesvol af te ronden.

Young Magazine

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is reboarden?

  • Reboarding is het proces waarbij (oud-)medewerkers opnieuw integreren in het bedrijf. Bijvoorbeeld na een periode van verlof of nadat ze tijdelijk uit dienst zijn geweest. Je kunt medewerkers ook reboarden als er grote veranderingen hebben plaatsgevonden.

  • Hoe zorg je voor een goede reboarding?

  • Goede en open communicatie en luisteren naar je medewerkers zijn een must voor een succesvol reboardingsproces. Meer tips voor een goede reboarding vind je in ons artikel.

Alles over employee journey