Upskilling

Wil je aan de slag met de bijscholing van je medewerkers? Eh, met upskilling zul je bedoelen. Klinkt interessant, maar het is vooral heel belangrijk. Want in een wereld waarin de (technologische) ontwikkelingen zich in een razend tempo opvolgen, wil je als organisatie natuurlijk niet achter de feiten aanrennen. Hoe je bij blijft? En waarom upskilling nog meer een goed idee is? Dat en meer lees je hier.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Upskilling betekenis

Fancy term, upskilling, maar wat betekent het precies? Je spreekt van upskilling wanneer medewerkers nieuwe vaardigheden (eh, skills) leren naast hun bestaande vaardigheden. Een soort bijscholing dus. Voor hun job gebruiken ze zowel de vaardigheden die ze al hadden als de nieuw geleerde vaardigheden.

Verschil upskilling en reskilling

En wat is reskilling dan? Dat kun je meer zien als omscholing. Hierbij maken medewerkers zich heel nieuwe vaardigheden eigen. Bijvoorbeeld omdat hun bestaande skills niet relevant meer zijn voor hun (vaak nieuwe) job. Waar werknemers bij upskilling hun bestaande vaardigheden dus uitbreiden door verdieping of verbreding, gaan ze bij reskilling een heel andere richting op.

Waarom is upskilling belangrijk?

Bijscholing is van alle tijden. Maar in onze huidige maatschappij is upskilling extra belangrijk omdat de ontwikkelingen zich in een rap tempo opvolgen. Om bij te blijven is een leven lang leren dus een must. Er zijn twee redenen in het bijzonder waarom het belangrijk is om in de upskilling van je medewerkers te investeren:

  • Technologische ontwikkelingen. De digitalisering heeft veel impact op hoe we werken. We kunnen ons niet meer voorstellen hoe het is om zonder de computer, smartphone en het internet door het leven te gaan. Recentelijker zijn de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en robotisering. Upskilling is een van de manieren om ook in de toekomst te (blijven) voldoen aan de nieuwe en steeds veranderende eisen op de werkvloer.
  • Doe je dat niet? Dan ligt een skills gap op de loer. Dat is de kloof tussen de skills die aanwezig zijn en de skills die nodig zijn in een organisatie. Zo’n kloof kan op verschillende manieren ontstaan. Met alleen upskilling voorkom je dit probleem dus niet helemaal, maar beperk je het wel.

Voordelen van upskilling

Upskilling is een manier om in je medewerkers en organisatie te investeren. En dat loont. Hoe precies?

1. Je wordt een interessantere werkgever

Steeds meer medewerkers vinden het belangrijk om zichzelf (persoonlijk) te ontwikkelen. Als je als bedrijf je medewerkers daar de kans toe geeft, is de kans groter dat je huidige personeel blijft en je veel nieuw talent aantrekt. Ga daarom niet alleen aan de slag met upskilling, maar investeer in een leercultuur.

2. Je maakt je organisatie futureproof

Het is je inmiddels vast al duidelijk dat upskilling ervoor zorgt dat je medewerkers weer helemaal up-to-date zijn. Zo weten ze wat er speelt in de maatschappij en in het werkveld. En hoe ze moeten omgaan met en inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Zo kun je er als organisatie weer wat jaren tegenaan.

3. Je voorkomt uitval

Nieuwe ontwikkelingen hebben veel impact op functies. Soms zoveel dat medewerkers gedemotiveerd raken of zelfs een burn-out krijgen. Bijvoorbeeld omdat ze niet weten hoe ze moeten omgaan met de nieuwe ontwikkelingen of omdat hun functie heel erg verandert. Met upskilling bereid je je medewerkers voor op die veranderingen en voorkom je dat ze compleet worden overvallen door de nieuwe ontwikkelingen. Zo zorg je dus voor duurzame inzetbaarheid.

4. Grotere klantentevredenheid

Ook je klanten worden blij van het feit dat je medewerkers kennis hebben van de laatste ontwikkelingen en nieuwste snufjes. Zo worden ze immers nog beter geholpen. Win-win-win, dus.

Upskilling inzetten in je organisatie

Als je er zeker van wilt zijn dat je team goed kan meebewegen met alle ontwikkelingen die eraan komen, is upskilling dus onmisbaar. Maar hoe ga je daarmee aan de slag? We geven je een paar ideeën.

  • Weet wat je behoeften zijn

‘Op de hoogte blijven van toekomstige ontwikkelingen’ is nogal breed. Welke skills heb je al in huis? Op welke gebieden mist je organisatie nog expertise? En wat zijn de interesses en kwaliteiten van je medewerkers? Aan de hand van de antwoorden op dit soort vragen maak je een bijscholingsplan.

  • Bied online trainingen aan

Online trainingen zijn ideaal om medewerkers op een laagdrempelige manier en op hun eigen tempo bij te scholen op een bepaald vlak. Kies voor een training die praktisch is en niet eindeloos duurt, waardoor je werknemers deze eenvoudig op of naast het werk kunnen volgen.

  • Geef live trainingen

Duiken je medewerkers in lastige materie? Dan is het fijn om een live training te geven. Daarbij is er meer interactie en kunnen je werknemers meteen vragen stellen. Organiseer hiervoor bijvoorbeeld een seminar, workshop of lezing.

  • Peer-to-peer coaching

Je kunt ook upskilling aanbieden door peer-to-peer coaching te stimuleren. Hierbij helpen en ondersteunen medewerkers elkaar bij het leren van nieuwe skills. Dit kan bijvoorbeeld door een deel van de medewerkers een training te geven, die hun kennis vervolgens in de praktijk met hun collega’s delen.

  • Job rotation

De naam zegt het eigenlijk al: bij job rotation wisselen medewerkers eens in de zoveel tijd van functie. Het resultaat: flexibelere en breder inzetbare werknemers die over een breed pakket aan skills beschikken.

Young Magazine

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is upskilling?

  • Upskilling houdt in dat medewerkers nieuwe skills leren naast hun huidige skills. Voor hun baan gebruiken ze zowel de vaardigheden waar ze al over beschikken als de nieuw geleerde vaardigheden.

  • Wat is het verschil tussen upskilling en reskilling?

  • Zie het als het verschil tussen bijscholen en omscholen. Upskilling is verdiepend of verbredend; hierbij leert je medewerker extra vaardigheden. Bij reskilling leert iemand skills in een heel andere richting, vaak voor een nieuwe baan.

  • Waarom is upskilling belangrijk?

  • Om verschillende redenen. Zo maak je met upskilling je bedrijf futureproof. Belangrijk, want anders halen de technologische ontwikkelingen je in en ontstaat er een skills gap.

Alles over ontwikkeling medewerkers