Burn-out werkgever

Leuk is het niet, een burn-out. Als werkgever ook niet, want je hoort je medewerkers tegen overbelasting op werk te beschermen. Maar toch gebeurt het, ook al heb je de beste intenties en doe je er alles om een burn-out te voorkomen. Wat doe je dan, als een medewerker toch uitgeput aan je deur klopt? We know. Scrol direct verder en ontdek alles wat je moet weten over omgaan met een burn-out als werkgever.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is een burn-out?

Waarschijnlijk weet je het al, maar een burn-out is overspannenheid door langdurige werkstress. Het is beroepsziekte #1 en daardoor onderdeel van de Arbowet. Da's ook je zorgplicht als werkgever, een burn-out voorkomen. Hoe herken je dit medische probleem dan? Nou, je medewerker is bijvoorbeeld:

  • extreem vermoeid;
  • getroffen door pijn aan de schouders, rug en nek;
  • prikkelbaar, gefrustreerd en/of angstig;
  • minder geconcentreerd;
  • minder gemotiveerd;
  • niet of weinig meer geïnteresseerd in persoonlijke doelen of hobby's.

Sommige werknemers beschrijven het als een opgebrand gevoel, een leeggelopen accu of een te ver opgeblazen ballon die knapt. Dit zorgt voor een hoger ziekteverzuim en uiteindelijk tot arbeidsongeschiktheid voor een lange termijn. Dat kan oplopen van maanden tot wel een jaar of langer. Een burn-out voorkomen als werkgever is dus belangrijk.

Hoe ontstaat een burn-out?

De meest voorkomende reden voor het ontstaan van een burn-out is hoge werkdruk. Stress is een killer en dat geldt voor werk al helemaal, want tja, een baan bepaalt nu eenmaal of je elke maand brood op de plank brengt. Maar er zijn ook andere redenen voor een burn-out, namelijk:

  • perfectionisme;
  • persoonlijke eigenschappen;
  • negatief zelfbeeld;
  • chronische ziekte;
  • leefomstandigheden;
  • onzekerheid.

Aansprakelijkheid werkgever burn-out

Voor we verder gaan, vind je dit misschien wel belangrijk om te weten: hoe het zit met de werkgeversaansprakelijkheid bij een burn-out. Want eh, het laatste dat je op je bord wilt, is een rechtszaak. Dit blijkt in realiteit niet zo spannend te zijn. Een werknemer moet namelijk kunnen bewijzen dat de burn-out door de arbeidsomstandigheden komt, wat best een lastig zaakje is. Alleen als je écht de rechten van je werknemers schendt, zou een werknemer je aansprakelijkheid kunnen bewijzen. Maar dan gaat er ook flink wat meer mis bij de organisatie, dus die rechtszaak is dan niet je enige zorg.

Maar wat als je toch te maken krijgt met een rechtszaak die gaat over een burn-out? Wat moet je als werkgever kunnen aantonen? Dat je de zorgplicht niet schendt. Simpel gezegd moet je er dus alles aan doen om je werknemers te helpen met de burn-out en dit kunnen laten zien. Houd dus je personeelsdossiers en arborapportages goed op orde, zodat je in ieder geval kunt bewijzen dat je het beste met je medewerker voor hebt. Wat nog veel beter is? Gewoon voorkomen dat een rechtszaak ooit nodig is.

Burn-out preventie: 5 tips

Het is onderdeel van de Arbowet, dus je moet er toch wat mee: burn-out preventie. Als werkgever is dit verplicht zelfs, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je er wel.

Tip 1. Zorg voor een chille bedrijfscultuur

Werkgeluk en een fijne bedrijfscultuur zijn de ingrediënten voor bevlogen en gemotiveerde medewerkers. Want keer op keer blijkt: medewerkers die plezier hebben in hun werk worden minder vaak ziek, zijn productiever en maken minder vaak fouten. Ook bloeien medewerkers op als ze de kans krijgen om zich te ontwikkelen binnen de organisatie. Zorg daarom voor een chille bedrijfscultuur waarin medewerkers lekker aan de slag gaan, goed samenwerken en samen de sfeer luchtig houden.

Tip 2. Beloon je medewerkers

Iedereen houdt van een presentje, vooral als het uit waardering voor hard werk komt. Beloon je medewerkers dus af en toe. Regel bijvoorbeeld een lekker bedrijfsetentje of -uitje, geef je medewerkers cadeaubonnen of roep eens de ijscoman naar het kantoor. Da's niet alleen leuk voor je medewerkers, maar ook voor jezelf, en zo voorkom je burn-out bij medewerkers als werkgever. Verspreid dus die positieve energie en je krijgt het ook terug.

Tip 3. Plan chill momenten in

Als medewerkers 8 uur lang geconcentreerd konden werken, hadden we inmiddels wel die kolonie op Mars gehad. Maar mensen hebben ook limieten en het is belangrijk dat jij dat als werkgever begrijpt. Geef je medewerkers voldoende momenten om even te relaxen. Een gezonde en lekkere bedrijfslunch is al een goede eerste stap, maar wat dacht je van een leuke wandeling of een potje tafeltennis? Zo krijgen medewerkers de tijd om hun breinen even te resetten, zodat ze daarna weer geconcentreerd aan de slag kunnen.

Tip 4. Stimuleer een gezonde levensstijl

Mens sana in corpore sano, aka 'een gezonde geest in een gezond lichaam'. Een breinpauze is natuurlijk fijn, maar het is ook belangrijk dat je medewerkers er fysiek goed aan toe zijn. Dat is namelijk het ultieme recept voor de preventie van burn-out bij medewerkers als werkgever. Bied opties aan als een vergoeding voor een fitnessabonnement, zorg voor zit-stabureaus of zet een killer van een vitaliteitsprogramma in elkaar.

Tip 5. Leer goed luisteren

Merk je toch dat het niet zo goed gaat met een medewerker? Laat je medewerker dan niet zo rondlopen en ga een open gesprek aan, waarbij je toont dat je je lichtelijk zorgen maakt. Zo geef je je medewerker de opening om te praten over wat er precies speelt. Maar wees hier wel voorzichtig in en stel niet direct allerlei diagnoses, want je bent geen psycholoog (tenzij je nu deze tekst als psycholoog leest. Hoi, in dat geval). Laat ook je vooroordelen thuis, want je medewerker kan die echt niet gebruiken. Eitje kwijt? Toon je begrip en werk samen aan oplossingen, zodat de werkstress voor je medewerkers in ieder geval afneemt.

Burn-out detected: wat te doen als werkgever?

Oh nee, staat een van je medewerkers op instorten? Tijd om in actie te komen, want je medewerker mag er absoluut niet alleen voor staan. Meestal staan er op dit punt al meerdere ziekmeldingen in het dossier van je medewerker, of je medewerker is langer dan twee weken ziek. In dat geval gaat het om langdurig ziekteverzuim, waarbij je de bedrijfsarts of arbodienst in moet schakelen.

Langdurig ziekteverzuim is een lang proces met meerdere stappen, vooral in het geval van burn-out. En als werkgever wil je daar natuurlijk compleet bij betrokken worden. Wil je precies weten hoe het proces verloopt en hoe je de re-integratie van een medewerker oppakt? Lees het op onze pagina's over langdurig ziekteverzuim en re-integratie en wie weet verschijnt je medewerker binnenkort weer met een glimlach op kantoor.

Young Magazine

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Hoe herken ik burn-out bij medewerkers als werkgever?

  • Je herkent het aan lichamelijke en emotionele signalen, zoals vermoeidheid, lage productiviteit, minder motivatie en prikkelbaarheid.

  • Mijn medewerker heeft een burn-out. Wat te doen als werkgever?

  • Schakel direct hulp in van de bedrijfsarts en arbodienst. Het proces verloopt hetzelfde als bij langdurig ziekteverzuim en uiteindelijk is het doel natuurlijk re-integratie.

Alles over vitaliteit op de werkvloer