Employer branding: stappenplan en tips

Employer branding: de term wordt links en rechts naar je hoofd geslingerd. Een goede employer branding strategie schijnt onmisbaar te zijn als je nieuwe medewerkers naar je toe wilt trekken. Maar hoe pak je dit aan? En eerlijk: de term klinkt catchy, ‘employer branding’, maar wat is dat nou eigenlijk? Geen zorgen, ons stappenplan helpt je op weg. Check alle tips en je leert in no time bouwen aan een sterk werkgeversmerk.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is employer branding?

Hippe termen maken de boel vaak vaag. Dat kunnen we ook wel zeggen over ‘employer branding’. De betekenis van de term is letterlijk werkgeversmerk, en eigenlijk is het niets meer of minder dan dat. Als je een sterk werkgeversmerk hebt, betekent dit dat je een aantrekkelijke werkgever bent waar mensen graag willen werken.

Waarom is employer branding belangrijk?

Het ideale doel van goede employer branding is dan ook dat werkzoekenden straks in de rij staan om bij je te komen werken. In plaats van dat jij voor iedere vacature het internet moet afspeuren naar kandidaten. Een mooi vooruitzicht, maar daarvoor moet je wel de handen uit de mouwen steken en een goede employer branding campagne opzetten.

Young Magazine

Employer branding strategie stappenplan

In een ideale wereld denk je al na over employer branding voordat je überhaupt je bedrijf opzet. Maar geen zorgen, het is nooit te laat om te beginnen met bouwen aan een sterk werkgeversmerk. Klaar voor de start?

Stap 1: Onderzoek je bedrijfcultuur

Jouw medewerkers weten als geen ander hoe jouw bedrijf in elkaar steekt. Ga daarom in een open gesprek met werknemers uit verschillende teams. Vraag hoe zij de bedrijfscultuur omschrijven, wat positief en minder positief is aan werken bij het bedrijf en waarom zij voor de organisatie gekozen hebben. Het is belangrijk dat werknemers zich vrij voelen om eerlijk te antwoorden. Hoe je daarvoor zorgt? Gebruik anonieme surveys of verzamel de info via medewerkers die dichter bij je respondenten staan.

Stap 2: Bepaal je gewenste imago

Welke positieve punten uit de bedrijfcultuur wil je benadrukken? Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten? En wat wil je dat jouw bedrijf uitstraalt? Deze aspecten breng je straks naar voren in je employer branding. Heel belangrijk: let op dat je geloofwaardig bent. Als je kandidaten iets belooft en dat vervolgens niet nakomt, heb je de kans dat zij snel vertrekken en dan ben je weer terug bij af. Soms moet je dus eerst veranderingen aanbrengen in je organisatie. Wees daarom kritisch. Misschien heeft jouw bedrijf op het gebied van diversiteit en inclusie verbeteringen nodig voordat je hier iets over kunt zeggen in je werkgeversmerk, bijvoorbeeld.

Stap 3: Breng je doelgroep in kaart

Niet iedereen kan bij je bedrijf passen en dat is helemaal niet erg. Stel daarom van tevoren je doelgroep vast. Dan kun je jouw employer branding strategie gericht opzetten. Let bij het bepalen van je doelgroep onder andere op regio(‘s), vakgebied(en), interesses, persoonlijke eigenschappen, opleiding en skills.

Stap 4: Formuleer je employee value proposition

Nu je je bedrijfscultuur, gewenste imago en doelgroep in kaart hebt gebracht neem je deze aspecten samen in je employee value proposition (EVP). Je wát? Dit is een korte en bondige formulering van de meerwaarde die jouw bedrijf biedt aan (toekomstige) medewerkers. Voorbeelden van en een uitleg over hoe je een EVP opstelt vind je op onze pagina over employee value proposition. Zodra je een mooie en geloofwaardige belofte op papier hebt, kun je deze op je werken-bij pagina plaatsen en gebruiken bij het schrijven van vacatures.

Stap 5: Laat anderen jouw werkgeversmerk verspreiden

Stel: je koopt een nieuwe smartphone. Geloof je eerder de omschrijving van het bedrijf of een onafhankelijke review? Juist, zo werkt dat ook bij employer branding. Potentiële kandidaten gaan eerder uit van het woord van een ander dan dat van jou. Daarom is het belangrijk dat medewerkers, oud-werknemers én sollicitanten jouw woord verspreiden. Hoe je dat doet? Simpel, je hebt blije medewerkers nodig die trots zijn op hun werk. Zij delen namelijk eerder nieuwtjes en vacatures van het bedrijf. Des te belangrijker dus om die beloftes in je EVP waar te maken.

En oud-werknemers en sollicitanten dan? Hoewel zij niet (meer) bij je bedrijf werken, kun je er wel voor zorgen dat zij er een positief gevoel aan overhouden. Bijvoorbeeld door een goede offboarding, exitgesprek en afscheid voor oud-medewerkers. Voor sollicitanten creëer je een positieve candidate experience, ook als zij worden afgewezen. Zorg dus altijd voor een goed onderbouwde en vriendelijke afwijzing.

Stap 6: Straal je werkgeversmerk uit

Zodra je al deze stappen hebt doorlopen, staat je werkgeversmerk. Toch zit de employer branding strategie er nog niet op. Laat je werkgeversmerk doorschemeren in elke vorm van arbeidsmarktcommunicatie en blijf dit volhouden, zodat iedereen jouw bedrijf kent en weet waar het voor staat. En dat de juiste mensen, die binnen jouw bedrijf passen, zich ertoe aangetrokken voelen. Dan zul je zien dat je de juiste sollicitanten binnensleept zodra je een vacature plaatst.

Extra tips voor employer branding

Met bovenstaand stappenplan voor employer branding weet je wat je moet doen. Maar hoe zorg je er voor dat je employer branding campagne écht een succes wordt? Houd de volgende tips in je achterhoofd:

  • Tip 1: Maak je werkgeversmerk waar. Dat betekent: geen lege beloftes over korte lijntjes op de werkvloer, maar écht werknemers betrekken bij beslissingen in het bedrijf. Dan zorg je voor tevreden medewerkers, die trots zijn op het bedrijf. Zo maak je van jouw employer branding strategie een positieve never-ending cirkel.
  • Tip 2: Duidelijke en doelgroepgerichte arbeidscommunicatie is key. Kies dan ook voor platforms waar jouw doelgroep actief is. Employer branding op social media als TikTok is bijvoorbeeld ideaal als je jonge medewerkers wilt aanspreken.
  • Tip 3: Trek de employer branding door in het hele bedrijf. Zodat iedere medewerker weet waar je bedrijf voor staat, niet alleen team marketing of HR. Zo kun je je werkgeversmerk nog meer versterken.
  • Tip 4: Houd het consistent. Verwarring of meningsverschillen over je werkgeversmerk is niet handig. Wijs daarom maar een of enkele verantwoordelijken aan die actief bouwen aan een sterk werkgeversmerk voor je bedrijf.
  • Tip 5: Neem een helicopterview. Zie employer branding niet alleen als wervingsstrategie, maar meer dan dat. Je werkgeversmerk moet naar voren komen in de volledige candidate journey en daarna ook tijdens de employee journey.

Een sterke strategie voor employer branding helpt je om op een effectieve manier de juiste kandidaten aan te trekken, die vervolgens tevreden medewerkers worden. Alleen maar wins, dus tijd om de handen uit de mouwen te steken. Kun je wel wat hulp gebruiken? Check de diensten van YoungCapital en ontdek wat wij voor je kunnen doen.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat betekent employer branding?

  • De betekenis van employer branding is een sterk werkgeversmerk naar buiten brengen, bijvoorbeeld door middel van social media. Het doel is om bekend te staan als aantrekkelijke werkgever, zodat kandidaten graag bij je willen werken.

  • Hoe zet je een strategie voor employer branding op?

  • Bepaal eerst je bedrijfscultuur en gewenste imago, breng eventueel aanpassingen aan in je organisatie, stel vervolgens je doelgroep vast en formuleer aan de hand daarvan een employee value proposition. Vervolgens straal je jouw werkgeversmerk overal uit.

Alles over recruitment marketing