Employee value proposition

‘Employee value proposition’, het is een hele mond vol, maar da’s geen reden om de term te ontwijken. Een goed geformuleerde EVP helpt namelijk om de juiste kandidaten aan te trekken en medewerkers vast te houden. Hoog tijd dus om erachter te komen wat een employee value proposition precies is en hoe je ‘m opstelt. YoungCapital helpt je op weg.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is employee value proposition?

Catchy Engelse termen vind je genoeg in de recruitment marketing. Zo ook employee value proposition. De betekenis is letterlijk ‘waardepropositie voor medewerkers’, wat het niet veel makkelijker maakt. Simpel gezegd is een employee value proposition (afkorting: EVP) wat jij als organisatie biedt aan medewerkers in ruil voor hun inzet. Daarbij gaat het niet alleen om het salaris, maar ook over de werksfeer, ontwikkelingsmogelijkheden en waarden van de organisatie. Medewerkers willen het immers naar hun zin hebben op werk, en werken niet alleen maar om hun rekeningen te betalen.

Een goed geformuleerde EVP is onderdeel van je employer branding. Dat is de manier waarop je jouw employee value proposition naar buiten brengt en waardoor je uiteindelijk geschikte medewerkers naar jouw bedrijf trekt. En dat niet alleen, je EVP en employer branding zorgen er ook voor dat medewerkers trots zijn op hun werk en zich betrokken voelen. Dat betekent ook dat er minder personeel vertrekt. De employee value proposition is dus zowel belangrijk voor recruitment als daarna.

Wat zet je in een EVP?

Wat een EVP is en waarom het belangrijk is, is nu wel duidelijk. Maar waar bestaat het eigenlijk uit? Onthoud dat een employee value proposition de identiteit van je bedrijf duidelijk moet maken. Deze elementen kun je onder andere in de EVP opnemen:

  • Arbeidsvoorwaarden. Denk niet alleen aan salaris, maar ook aan vakantiedagen, verlof, werktijden, bonussen, pensioenregeling, reiskostenvergoeding, auto van de zaak en bedrijfsuitjes.
  • Werk-privébalans. Bied jouw bedrijf de mogelijkheid om thuis of hybride te werken? Ook parttime werken, flexibele werktijden en afspraken over overwerken komen hierbij kijken.
  • Bedrijfscultuur en werksfeer. Beantwoord vragen als: ‘Wat zijn de waarden van jouw bedrijf?’, ‘Hoe gaan medewerkers met elkaar om?’ en ‘Hoe verhouden managers zich tegenover hun teamleden?’
  • Ontwikkelingsmogelijkheden en kansen. Daarbij gaat het om onder andere trainingen voor het ontwikkelen van skills, interne opleidingen en doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf.
  • Maatschappelijke betrokkenheid. Welke maatschappelijke onderwerpen vind jouw bedrijf belangrijk en hoe zet het zich hier voor in? Denk aan duurzaamheid, vrijwilligerswerk, inclusiviteit en maatschappelijke projecten.
  • Werkomgeving en faciliteiten. Wat bied je qua faciliteiten aan op de werkvloer? Van een bedrijfskantine met gezonde lunch en zit-stabureaus tot aan hulp bij het creëren van een ergonomische thuiswerkplek. Het hoort er allemaal bij.

Young Magazine

Natuurlijk zijn niet de enige punten die je kunt opnemen in je employee value proposition. Bedenk je vooral wat jouw bedrijf uniek maakt en zoom daar op in.

Hoe zorg je voor een goede EVP?

Een employee value proposition vaststellen is één. Maar om ervoor te zorgen dat je EVP het gewenste effect heeft (lees: enthousiaste kandidaten die binnen het bedrijf passen), moet-ie wel goed zijn. Hoe zorg je daarvoor?

  • Eerlijk. Je kunt van alles moois beloven, maar niets waarmaken. Dan val je al snel door de mand. Aan medewerkers die na een maand weer vertrekken heb je niks. Wees dus altijd eerlijk in wat je biedt.
  • Geloofwaardig. Geef voorbeelden als bewijs en gebruik geen mooie woorden alleen om interessant te klinken.
  • Onderscheidend. Een goede werk-privébalans biedt zo’n beetje elk bedrijf, dus daar zal een kandidaat je niet om onthouden. Focus daarom liever op de waarden die écht uniek zijn voor jou bedrijf.
  • Consistent. Naast een werkgeversmerk breng je als bedrijf meestal ook een commercieel merk naar buiten. Het is belangrijk dat deze elkaar aanvullen. Anders zend je straks twee verschillende signalen uit.
  • Specifiek. Je wilt personeel werven dat echt bij jouw bedrijf past, dus je moet een bepaalde doelgroep aanspreken. Pas je employee value proposition daarop aan. Zoek je bijvoorbeeld starters of studenten? Verdiep je dan in wat jonge mensen belangrijk vinden aan een nieuwe baan.

In 5 stappen zelf een EVP formuleren

Je hebt nu een idee van wat er in een employee value proposition kan staan. Maar hoe kom je erachter wat je in de EVP van jouw bedrijf moet zetten? Volg deze 5 stappen op en je komt er wel:

Stap 1: Kijk naar de doelgroep

Je start dus met extern onderzoek. Wil je jongeren werven? Onderzoek dan wat zij zoeken in een werkgever en vergelijk dit met wat jij op dit moment aanbiedt. Verdiep je ook in directe concurrenten en kijk wat zij beter (en slechter) doen dan jij.

Pssst, benieuwd naar het antwoord? Check ons onderzoek naar wat jongeren zoeken in een baan.

Stap 2: Bedrijfcultuur in kaart brengen

Besteed aandacht aan de kernwaarden, missie, visie en ambitie van je bedrijf. Maar check ook hoe medewerkers met elkaar omgaan en hoe de verhouding tussen manager en medewerker is. Belangrijk: betrek je medewerkers bij dit onderzoek, want zij kennen jouw bedrijf misschien wel beter dan jijzelf. Vraag hen dus wat werken bij jouw organisatie zo aantrekkelijk maakt.

Stap 3: Neem je bevindingen samen

Wat heb je geleerd uit de eerste twee stappen? Neem alle punten samen en maak een lijst met alle elementen die werken bij jouw bedrijf uniek en aantrekkelijk maken. Die neem je straks op in je employee value proposition.

Stap 4: Formuleer je employee value proposition

Het is tijd om in de pen te klimmen. De gouden tip: wees to the point en catchy. Je doel is ten slotte dat je EVP blijft hangen bij werkzoekenden. Neem dus niet alle voordelen op in de employee value proposition, maar kies echt de meest onderscheidende aspecten en weef ze samen in een kort maar krachtig verhaal. Gaan alle andere punten de prullenbak in? Nee hoor, die plaats je gewoon op een aparte pagina op je werken-bij website.

Stap 5: Testen en toepassen

All done? Leg je EVP voor aan een aantal medewerkers, want zij kunnen het beste toetsen of ze zich wel of niet in het verhaal herkennen. Lanceer je employee value proposition daarna pas de wijde wereld in. Waar je ‘m plaatst? Het liefst duidelijk op je werken-bij pagina. En pak de beloftes in de EVP ook door in je employer branding strategie en arbeidsmarktcommunicatie. Zo zorg je ervoor dat potentiële medewerkers je echt zien en onthouden.

Employee value proposition voorbeeld

Je hebt nu lekker veel EVP tips op zak en de betekenis ervan is duidelijk. Maar eh, hoe ziet een EVP er in de praktijk uit? Hieronder vind je niet één employee value proposition voorbeeld, maar wel drie ter inspiratie.

  • YoungCapital: “Life is a game, en er is altijd een volgend level te bereiken. Hoe hard je gaat, bepaal je zelf. YoungCapital is onze playground, vol snelheid, adrenaline en uitdaging. Hier kunnen we onze energie kwijt. We delen de top van de achtbaan met elkaar, maar ook de lows. Hoort erbij. Vallen en opstaan. En daarvan leren, dingen ontdekken en groeien, daar doen we het voor."
  •  
  • PostNL: “Van onze mensen op kantoor die zich bezighouden met slimme applicaties tot het vertrouwde gezicht aan de voordeur. Bij PostNL draag je op je eigen manier je steentje bij om de verwachtingen van onze klanten te blijven overtreffen. De toekomst van bezorging is volop in ontwikkeling en er is altijd ruimte voor verbetering. Daarom kijken we elke dag hoe we ons werk steeds beter, slimmer en simpeler kunnen maken. Voor bestellend Benelux maar vooral voor elkaar. Een uitdaging die we alleen dankzij jou en je toekomstige collega’s aan kunnen gaan. Samen met 37.000 collega’s werken we aan ons doel om de favoriete bezorger te zijn. Daar bieden we onze mensen alle ruimte toe. Door iedereen het vertrouwen te geven. Verantwoordelijkheid te pakken. Met nieuwe ideeën te komen. Zo werken we samen om bijzondere momenten te bezorgen bij onze klanten. Werken bij PostNL. Breng het samen.”
  •  
  • VodafoneZiggo: “VodafoneZiggo verbindt miljoenen mensen en organisaties. We zetten ons in voor plezier en vooruitgang bij elke verbinding, elke dag. Met 7.000 collega’s willen we positieve verandering stimuleren. Dat is geen gemakkelijke taak. En dat maakt het juist zo leuk. De wereld van digitale communicatie is fascinerend. Er zijn eindeloze kansen en verwachtingen. Dat vraagt om mensen die zich comfortabel voelen bij complexe vragen. Die elke uitdaging met plezier aangaan. Bij VodafoneZiggo kun je je eigen weg gaan, maar je bent nooit alleen. Spreekt dat je aan? Dan willen we je graag ontmoeten! Let’s enjoy the challenge together."

Zo, tijd om zelf aan de slag te gaan en een unieke employee value proposition op papier te zetten. Nog hulp nodig bij de volgende stap, de werving en selectie? Check onze diensten en ontdek wat YoungCapital voor je kan doen.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is employee value proposition?

  • Dit is de belofte die je doet aan je huidige en toekomstige medewerkers. Oftewel, wat jou als werkgever uniek en aantrekkelijk maakt. Een uitgebreide employee value proposition uitleg vind je op deze pagina.

  • Waar vind ik een employee value proposition model?

  • Er bestaat niet echt een model om een EVP op te zetten. Onze tip? Onderzoek wat jouw bedrijf uniek maakt en wat de doelgroep aantrekkelijk vindt in een werkgever. Combineer deze bevindingen in een kort maar krachtig verhaal. Scrol naar boven voor nog meer info en voorbeelden.

Alles over recruitment marketing