Headhunting en headhunters

Headhunting? Wát? Gaan we nu kandidaten achterna zitten met een bijl? Nee, zo gruwelijk is headhunting niet. Misschien weet je al ongeveer wat het inhoudt: het speciaal werven van talent voor hogere functies. Maar wat is er dan zo bijzonder aan headhunting en wat zijn headhunters? En wat kan deze wervingsstrategie betekenen voor jouw organisatie? Dat en meer ontdek je op deze pagina. Leg dus maar snel die bijl neer en check hier alle ins en outs over headhunting. Wie weet is dit wel precies wat jij nodig hebt voor je recruitmentproces.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is headhunting?

Headhunting is het werven van hoogopgeleide of ervaren kandidaten voor topfuncties. Misschien klinkt dat in jouw oren hetzelfde als andere wervingsstrategieën, maar niets is minder waar. Bij headhunting gaat het namelijk om het zoeken naar kandidaten met zeer specifieke kennis en ervaring, zoals managers, onderzoekers in specialistische vakgebieden of CEO's en CFO's. Het doel hierbij is om personeel voor een langere tijd aan te nemen. In tegenstelling tot headhunters doen recruiters dit niet, die zijn vaker op zoek naar bijvoorbeeld zoveel mogelijk magazijnmedewerkers voor de bouwvak.

Of de kandidaten nou wel of niet in dienst zijn bij een ander bedrijf, maakt bij headhunting niet uit. Het is aan de headhunter om mensen juist naar jouw organisatie te lokken. Zorg er dus voor dat je employer branding tiptop in orde is en geef zo nodig een leuke bonus, zodat je de beste first impression maakt.

Wat is een headhunter?

Recruiters, headhunters, detacheerders, het is toch allemaal één pot nat? Eigenlijk niet. Headhunters werken meestal zelfstandig of voor een headhuntersbureau en gaan op zoek naar kandidaten in opdracht van een bedrijf. Headhunting kan ook een strategie zijn van jouw interne recruiters. Omdat het om zulke specialistische functies gaat, moeten headhunters op allerlei criteria letten. Zoals het aantal jaren werkervaring, opleidingsniveau, certificaten en referenties.

Wat doet een headhunter precies?

Headhunters zoeken kandidaten via verschillende kanalen. Daarvoor gebruiken zij een database of websites waarop cv's van kandidaten staan. Daarmee kan een headhunter vaak al een eerste selectie maken. En natuurlijk zijn socialmediaplatforms, zoals recruitment via LinkedIn, ook een goudmijn van mogelijke kandidaten. Hierbij vindt een headhunter het vooral belangrijk om te selecteren op kwaliteit, niet kwantiteit. Daarom zal een headhunter niet de hoogste numbers hebben wat betreft kandidaten aanbrengen.

Young Magazine

Is de headhunting een succes? Dan gaat de headhunter in gesprek met een mogelijke kandidaat om te achterhalen of diegene inderdaad geschikt is voor de functie. Daarbij is het ook aan de headhunter om mensen die al in dienst zijn bij een ander bedrijf naar jouw organisatie te trekken. Is er een klik? De headhunter komt terug naar jou met een cv of profielschets van de kandidaat en tada, een (hopelijk) perfecte match voor jouw openstaande vacature.

Wanneer kies je voor headhunting?

Ook een belangrijke vraag: wanneer kies je precies voor headhunting? Er zijn een aantal situaties waarbij deze wervingsstrategie handig is. Bijvoorbeeld wanneer:

  • je een kandidaat voor een topfunctie zoekt, zoals CEO;
  • je te maken hebt met een schaars aanbod van kandidaten;
  • je weinig te investeren hebt in de HR-afdeling;
  • je je connecties in andere sectoren wilt vergroten.

Aan het inhuren van een headhunter zitten ook wat nadelen verbonden: de kosten. Een headhuntersbureau of zelfstandige headhunter kost geld en het is aan jou om te bepalen of kiezen voor headhunting het geld waard is. Het tarief wordt bepaald aan de hand van het brutojaarsalaris van de functie waarvoor je mensen zoekt. Dat ligt gemiddeld tussen de 15% en 25%. Je kunt natuurlijk ook jouw eigen interne recruiters headhunting laten gebruiken als wervingsstrategie.

Nog een nadeel: de meeste bedrijven hebben een haat-liefderelatie met headhunting, omdat headhunters net zo makkelijk jouw eigen medewerkers kunnen jatten. En zo'n figuurlijk mes in de rug wil je niet hebben. Yikes. Maak daarom duidelijke afspraken met je headhunter dat die niet aan jouw werknemers mag zitten. Zo verlies je niet opeens jouw eigen toppers aan een concurrent.

Headhunting: niet de enige optie

Nu je alle ins en outs over headhunting weet, merk je misschien ook wel of dit een geschikte wervingsstrategie voor jouw bedrijf is. Wil je je eerst oriënteren op andere methoden, zoals open hiring, RPO of referral recruitment? Je vindt ze in onze recruitment guide.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat betekent headhunting?

  • Headhunting is een wervingsstrategie waarbij headhunters op zoek gaan naar kandidaten voor specifieke hoge functies, zoals manager of CEO.

  • Wat zijn headhunters?

  • Headhunters zijn een soort recruiters die zoeken naar talent voor topfuncties. Hierbij kijken headhunters vooral naar werkervaring, opleidingsniveau en referenties.

  • Wat is het verschil tussen een recruiter en een headhunter?

  • Het doel van recruiters is om zoveel mogelijk kandidaten te werven. Headhunters zijn juist op zoek naar een specifieke kandidaat voor een specifieke functie.

  • Wat kost een headhunter?

  • Een headhunter zet je pas echt in als je een kandidaat met specifieke kennis en ervaring zoekt. Daarom kan een headhunter vrij duur zijn, met tarieven tussen de 15% en 25% van het brutojaarsalaris van de functie waarvoor je een nieuwe medewerker zoekt. Check online bij headhunterbureaus wat hun tarieven precies zijn.

Alles over wervingsstrategieën