Inbound Recruitment

Waarschijnlijk wist je dit al, maar in de wereld van recruitment staat steeds vaker de kandidaat centraal. Zo ook bij inbound recruitment. Pf, weer zo’n hippe term, denk je misschien. Eens, maar toch is het dit keer echt opletten geblazen. Deze wervingsstrategie tilt jouw recruitment namelijk naar een nieuw level. Nieuwsgierig geworden? Scrol dan verder voor meer info en beslis of inbound recruitment iets voor jouw organisatie is.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is inbound recruitment?

Inbound recruitment betekent een relatie opbouwen met passieve en actieve kandidaten, zelfs voordat er een vacature beschikbaar is. Om dit te doen, maak je content die kandidaten aanspreekt, werk je aan je employer branding en zorg je voor een vlotte sollicitatie-ervaring (en dus een goede candidate experience). Je wilt daarmee bereiken dat de juiste mensen naar jouw bedrijf toekomen, omdat ze oprecht geïnteresseerd zijn, niet omdat je ze hebt platgebeld. Inbound recruitment klinkt dus misschien als een mondvol, maar eigenlijk draait deze strategie gewoon om het aantrekken van talent in plaats van erachteraan jagen.

Young Magazine

Inbound recruitment versus outbound recruitment

Nu je weet wat inbound recruitment is, is het tijd om te kijken naar de tegenhanger van deze wervingsstrategie. Bij outbound recruitment ga je actief op zoek naar kandidaten via vacatures, koude telefoontjes en andere directe benaderingen. Gevolg? Kandidaten krijgen een stortvloed aan berichten op LinkedIn, en in de meeste gevallen zijn zij niet eens op zoek naar een nieuwe baan. Niet zo effectief, dus. Inbound recruitment draait daarentegen om het idee dat kandidaten uit zichzelf naar jou komen, omdat ze onder de indruk zijn van je content en reputatie. Voor het solliciteren ontdekt een kandidaat dus al of jouw bedrijf een goede werkgever is.

Overzicht verschillen inbound recruitment en outbound recruitment

Alle verschillen van inbound en outbound recruiting op een rijtje, dat is wel zo overzichtelijk. Hieronder vind je de verschillen in aanpak, benadering, content en meer.

Inbound recruitment Outbound recruitment
Aanpak Kandidaten komen naar jou toe Jij gaat naar kandidaten toe
Benadering Klantgericht, content-gedreven Bedrijfsgericht, vacature-gedreven
Candidate journey Je streeft naar een goede ervaring voor kandidaten Minder aandacht voor een goede kandidaten
ervaring
Content Je creëert waardevolle content Je plaatst vacatures
Employer branding Belangrijk, je bouwt aan een sterk werkgevers merk Minder focus op employer branding
Methode Marketing methode Salesmethode
Matching Je zoekt kandidaten die bij de bedrijfscultuur passen Je evalueert kandidaten vooral op vaardigheden
Tijd Werkt op lange termijn Werkt op korte termijn

Voordelen inbound recruitment

Waarom zou je outbound recruitment uitbreiden met een inbound recruitment strategie? Daar weten wij wel wat redenen voor. Check hier de voordelen van inbound recruiting:

  • Betere kwaliteit van kandidaten. Je trekt kandidaten aan die perfect bij je bedrijf passen. Dat betekent beter gekwalificeerde en gemotiveerde hires.
  • Kostenbesparing. Doordat je minder afhankelijk bent van dure vacatureplaatsingen of headhunters bespaar je flink wat geld. Vooral als je meer dan één vacature te vullen hebt.
  • Medewerkers behouden. Kandidaten die zich aangetrokken voelen, blijven meestal langer en dragen op de lange termijn bij aan het succes van het bedrijf.
  • Talentenpool. Je bouwt een continue talentenpool van geïnteresseerde kandidaten. Zelfs als ze op een dit moment niet beschikbaar zijn voor een functie, kunnen ze later nuttig zijn voor toekomstige vacatures. Dit bespaart tijd en moeite bij het zoeken naar nieuwe kandidaten.

Zelf aan de slag met inbound recruitment

Nu is het aan jou. Volg als een echte inbound recruiter de volgende vijf stappen voor een goede inbound recruiment strategie.

Stap 1. Bepaal je doelgroep

Identificeer de ideale kandidaten voor je organisatie en begrijp wat hen motiveert. Stel jezelf vragen als: ‘Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van onze ideale kandidaten?’, ‘Wat zijn hun interesses?’ en ‘Welke socialmediakanalen gebruiken ze?’. Op die manier weet je alvast hoe je de doelgroep het beste kunt aanspreken.

Denk ook aan wat je ideale kandidaten juist niet motiveert. Ervaren ze nu een slechte culturele fit? Hebben ze een (te) laag salaris? Te weinig ontwikkelmogelijkheden? Als kandidaten merken dat jij tegemoetkomt aan wat ze missen in hun huidige baan, komen ze eerder naar jou toe.

Stap 2. Maak content

Ontwikkel content die aanspreekt en relevant is voor je doelgroep. Wat bedoelen we met content? Dit kan variëren van blogposts en artikelen tot video's, webinars en podcasts. Ook je werken-bij website is er een voorbeeld van. Richt je op onderwerpen zoals bedrijfscultuur, branche-inzichten en carrièremogelijkheden binnen je organisatie. Key is om informatie te delen die je doelgroep nuttig en interessant vindt.

Oké, content maken is één ding. Maar hoe zorg je ervoor dat de content ook echt je doelgroep bereikt bij inbound recruitment? Simpel, maak gebruik van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit doe je bijvoorbeeld door zoekwoorden in teksten te verwerken. Gebruik ook social media om deze content te promoten. Maar let op: ga verder dan simpelweg vacatures delen. Creëer juist betekenisvolle interacties door te reageren op opmerkingen en vragen. Zo komt je content gerichter bij de doelgroep terecht en blijven geïnteresseerden je volgen.

Stap 3: Werk aan je employer branding

Bouw aan een sterk werkgeversmerk door je bedrijfscultuur en waarden te benadrukken. Zorg ervoor dat je het merk consistent communiceert via alle communicatiekanalen, van je carrièrepagina op de website tot je sociale media-profielen. Waar begin je? Een goede corporate story helpt hierbij.

Stap 4: Een positief sollicitatieproces

Bied een naadloze candidate experience. Dat doe je onder meer door het sollicitatieproces te stroomlijnen. Van het indienen van een sollicitatie tot het onboardingsproces. Maak gebruik van moderne technologie, zoals een gebruiksvriendelijk sollicitatiesysteem (ATS) met geautomatiseerde reacties, om de kandidaten een vlotte ervaring te bieden. Wat niet werkt? HR-medewerkers die strikvragen stellen, of een onrespectvolle afwijzing. Vermijd dit dan ook en bekijk het sollicitatieproces vanuit de ogen van een kandidaat bij inbound recruitment.

Stap 5: Bouw relaties op

Inbound recruitment draait om het opbouwen van relaties met potentiële kandidaten. Houd contact, zelfs als ze op dat moment niet beschikbaar zijn voor een functie. Doe dat bijvoorbeeld via talentpools of nieuwsbrieven via de e-mail over de organisatie.

Good to know: met deze vijf stappen doe je aan ‘attract, engage en delight’, oftewel je trekt kandidaten aan, betrekt ze en je verrast. Deze principes zijn essentieel om inbound recruitment te laten slagen. Wil je weten hoe experts inbound recruitment aanpakken? Klop aan bij YoungCapital en kies voor een van onze diensten. Wij helpen je namelijk graag.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is inbound recruitment?

  • Inbound recruitment is een wervingsstrategie waarbij je je richt op het aantrekken van potentiële kandidaten door waardevolle content, een sterk werkgeversmerk en een positieve candidate experience te bieden, in plaats van actief naar kandidaten te zoeken.

  • Wat is magneet recruitment?

  • Inbound recruitment werkt als een magneet. Je trekt namelijk de juiste kandidaten aan, in plaats van dat jouw bedrijf zelf naar de kandidaten toegaat. Dit doe je bijvoorbeeld met een sterke employer branding.

  • Wat is het verschil tussen inbound en outbound recruitment?

  • Inbound recruitment draait om het aantrekken van kandidaten door waardevolle content en een sterk werkgeversmerk, terwijl outbound recruitment kandidaten actief benadert via vacatures en andere directe benaderingen.

Alles over wervingsstrategieën