Aanzegtermijn

Aanzegtermijn, opzegtermijn… wat bestaat er nog meer? We snappen het best als je van deze termen in de war raakt. Niet bepaald handig, want als werkgever heb je wel wat verplichtingen als het gaat om werknemers met een contract voor bepaalde tijd. Hoe de aanzegtermijn dan precies werkt? Daar gaan we in dit artikel dieper op in. Je krijgt ook meer info over wanneer je precies moet aanzeggen en wanneer niet. Houd je je niet aan de aanzegverplichting? Dan komt er bij de aanzegtermijn een boete kijken. Oppassen dus.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is een aanzegtermijn?

Laten we beginnen met de aanzegtermijn betekenis: dit is de periode waarin je je werknemers met een tijdelijk contract moet laten weten of je het contract wel of niet verlengt. Je moet dit schriftelijk doen. De aanzegtermijn is minimaal één maand voor het einde van het contract. Loopt het contract van je medewerker dus af op 30 juni, dan moet je diegene uiterlijk op 31 mei laten weten of het contract wel of niet wordt verlengd. Dit wordt ook wel de aanzegplicht voor werkgevers genoemd.

Er zijn dus twee opties:

  1. Je verlengt het contract. In dit geval moet je ook laten weten onder welke voorwaarden je het contract wilt verlengen. Doe je dat niet, dan blijven dezelfde voorwaarden gelden als bij de vorige arbeidsovereenkomst.
  2. Je verlengt het contract niet. Helaas, jij en de werknemer gaan geen verdere samenwerking aan. Toch ben je nog niet helemaal klaar. Voer bijvoorbeeld een exitgesprek om de employee journey goed af te sluiten.

Wanneer (niet) aanzeggen?

Als werkgever heb je een aanzegverplichting bij tijdelijke contracten van zes maanden of langer, zoals een jaarcontract. Bij contracten met een kortere looptijd geldt deze verplichting niet. Bij vaste contracten is de aanzegtermijn niet van toepassing. Als je in deze situatie afscheid wilt nemen van een werknemer, gelden daarvoor aparte (en strenge) ontslagregels.

Aanzegvergoeding

Ben je te laat met aanzeggen en is de aanzegtermijn verstreken? O o. Dat is niet zo netjes van je. Sterker nog, je moet zelfs een vergoeding aan de werknemer betalen omdat je je niet aan de aanzegtermijn hebt gehouden. Negeer je de aanzegplicht helemaal? Dan betaal je één keer het bruto all-in maandsalaris. Houd je je wel aan de aanzegverplichting, maar ben je te laat? Bijvoorbeeld, als je twee weken voor het einde van het contract pas besluit om het contract wel of niet te verlengen? Dan betaal je een aanzegtermijn boete naar rato. In dit geval ben je dus een vergoeding van twee weken salaris aan de werknemer verschuldigd.

Er zijn ook uitzonderlijke situaties waarin je geen aanzegvergoeding hoeft te betalen. Dat is in het geval als:

  • je bedrijf failliet gaat;
  • je uitstel van betaling hebt aangevraagd voor het bedrijf;
  • je in de schuldsanering zit.

Hoe maakt je werknemer aanspraak op de aanzegvergoeding?

Heb je je niet aan de aanzegverplichting gehouden? Dan kan je werknemer je vragen om binnen twee maanden na het einde van het contract een aanzegvergoeding te betalen.

Verschil aanzegtermijn en opzegtermijn

Bedoelen we met aanzegtermijn niet gewoon de opzegtermijn? Nee, deze termen kunnen niet door elkaar worden gebruikt. Zoals je nu weet, slaat de aanzegtermijn op de periode waarin je als werkgever laat weten of je een tijdelijk contract wel of niet verlengt. Een opzegtermijn komt daarentegen om de hoek kijken bij een vaste arbeidsovereenkomst (of een tijdelijk contract met tussentijdse opzegmogelijkheid). Deze termijn geldt voor zowel de werkgever als de werknemer als die het contract wil opzeggen. De aanzegtermijn daarentegen geldt alleen voor de de werkgever.

Young Magazine

Key takeaways

  • Aanzegtermijn betekenis: de periode waarin je als werkgever aan een werknemer moet laten weten of je een tijdelijk contract wel of niet verlengt. De periode bedraagt één maand.
  • De aanzegverplichting geldt voor tijdelijke contracten langer dan zes maanden.
  • Als je de aanzegverplichting niet nakomt moet je een aanzegvergoeding betalen.
  • Verwar de aanzegtermijn niet met de opzegtermijn.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Geldt de aanzegverplichting voor alle soorten arbeidsovereenkomsten?

  • Nee, de aanzegtermijn geldt alleen voor tijdelijke contracten van langer dan zes maanden, niet voor vaste contracten of korter durende tijdelijke contracten.

  • Staat de aanzegtermijn in een arbeidsovereenkomst?

  • Nee, je hoeft een aanzegtermijn niet in het contract op te nemen. De aanzegtermijn is namelijk wettelijk geregeld en daarmee al verplicht voor werkgevers.

  • Mag ik ook mondeling aan de aanzegverplichting van een arbeidsovereenkomst voldoen?

  • Nee, mondeling aanzeggen is niet genoeg. Je voldoet pas aan de aanzegverplichting als je zwart op wit zet of je het contract verlengt.

  • Wat gebeurt er als je te laat bent met de aanzegtermijn?

  • Dan moet je een aanzegvergoeding betalen. Dat is één maandsalaris als je helemaal niet aan de aanzegverplichting voldoet, en een bedrag naar rato als je te laat bent met aanzeggen.

  • Hoelang moet je van tevoren aanzeggen?

  • Je moet je werknemers minstens één maand van tevoren schriftelijk laten weten of je hun contract wel of niet verlengt.

  • Heeft mijn werknemer ook een aanzegtermijn?

  • Nee, de aanzegtermijn is een verplichting van de werkgever. Werknemers hebben geen aanzegtermijn.