Veelgestelde vragen in categorie:
-
Hoe kan ik mij inschrijven voor YoungCapital Direct?
- Download de YoungCapital-app via App Store of Google Play.
- Klik op 'zoeken'
- Klik op de blauwe balk 'Plan een eenmalig kickstart in'
- Kies een datum en tijd
-
Wanneer wordt mijn plaatsing/contract aangemaakt?
-
Ik heb nog geen plaatsing/contract ontvangen
-
Het uurloon in de plaatsing klopt niet
-
Ik heb gereageerd op een opdracht, hoe kan ik zien of ik kan starten?
-
Wanneer wordt mijn opdracht geaccepteerd?
-
Moet ik mijn uren zelf declareren?
-
Hoe kan ik mijn gewerkte uren declareren?
-
Hoe kan ik zien of mijn declaratie goed is ingediend?
-
Hoelang duurt het voordat mijn declaratie is goedgekeurd?
-
Wat zijn reserveringen?
-
Wat zijn vakantieuren?
-
Hoe kan ik vakantie-uren opnemen?
- Ga naar ‘Vrij en reserveringen’
- Klik op de oranje knop ‘Reserveringen opnemen’.
- Kies jouw contract* en de week waarvoor je reserveringen wilt opnemen, kies het type reservering en ga verder.
- Vul per dag het aantal uren dat je wilt opnemen en dien je reservering in.
-
Wat is vakantiegeld?
-
Hoeveel vakantiegeld heb ik opgebouwd?
-
Wat is het verschil tussen vakantiegeld en vakantie-uren?
-
Heb ik recht op reiskostenvergoeding?
-
Mijn reiskostenvergoeding klopt niet. Wat moet ik doen?
-
Wanneer wordt mijn salaris uitbetaald?
-
Waar en wanneer kan ik mijn loonstrook verwachten?
-
Wat is loonheffingskorting?
-
Mijn salaris of uurloon klopt niet. Wat moet ik doen?
-
Je wil je ziekmelden, wat moet je doen?
-
Tot wanneer kan ik mijn dienst afmelden?
-
Hoe kan ik mij afmelden voor mijn dienst?
-
Ik krijg een mail dat ik niet ben komen werken, wat nu?
- Lage rating. Na iedere opdracht zal jij de opdrachtgever een rating geven en de opdrachtgever jou. Als je niet op de opdracht bent verschenen, voldoe je niet aan de verwachting van de opdrachtgever. Dit kan resulteren in een lage rating.
- Uit voorzorg worden alle opdrachten waarvoor je bent geaccepteerd geannuleerd.
- Het kan leiden tot een officiële waarschuwing.
- Je zal tijdelijk niet op nieuwe opdrachten kunnen reageren, totdat je contact heb gezocht met YoungCapital Direct. We willen met jou in gesprek over jouw reden van afwezigheid en hoe je dit in de toekomst misschien kan voorkomen. Bij YoungCapital Direct staat betrouwbaarheid en het nakomen van afspraken voorop.
-
Hoe kan ik de betalingsfrequentie wijzigen?
- Ga naar youngcapital.nl/werkzaken en log in.
- Klik op ‘Gegevens wijzigingen’.
- Kies ‘Mijn uitbetalingsfrequentie’.
- Selecteer je nieuwe keuze: wekelijkse of vierwekelijkse betaling.
- Sla je wijzigingen op.
-
Hoe kan ik mijn loonheffingskorting wijzigen?
- Ga naar youngcapital.nl/werkzaken en log in.
- Klik op ‘Gegevens wijzigen’ en dan ‘Mijn loonheffingskorting’. Hier kun je op het potloodje klikken en ‘ja’ of ‘nee’ selecteren.
- Zet je handtekening en sla de wijziging op.
-
Hoe wijzig ik mijn adres, bankrekeningnummer of telefoonnummer?
- Ga naar youngcapital.nl/werkzaken en log in.
- Klik op ‘Gegevens wijzigen’.
- Kies vervolgens wat je wilt wijzigen: ‘Mijn bankrekeningnummer’, ‘Mijn adresgegevens’ of ‘Mijn telefoonnummer’.
-
Hoe dien ik een klacht of feedback in?
Uiterlijk één van dag tevoren ontvang jij een plaatsing in de YoungCapital app. Word jij last minute geaccepteerd? Dan ontvang jij op dezelfde dag een plaatsing.
Uiterlijk één dag van te voren wordt jouw plaatsing aangemaakt. Heb je nog geen plaatsing ontvangen? Check het morgen nog een keertje. Dan nog steeds niks ontvangen? Stuur je vraag via de app in.
Stuur je vraag via de app in. Om je sneller te kunnen helpen vul je in het formulier in om welke opdrachtgever het gaat en wat er volgens jou niet klopt.
Ga in de app naar 'mijn jobs' onderin de balk. Hier vind je precies terug op welke opdrachten jij je hebt aangemeld en voor welke opdrachten je bent geaccepteerd, dus aangenomen.
Daarnaast ontvang je een push-notificatie in de app als je bent geaccepteerd door een klant. 24 uur voor de opdracht ontvang jij nog een reminder in je mail en 2 uur voor de opdracht nogmaals een push melding. Word je afgewezen of zijn alle posities voor de opdracht al vervuld? Ook dan ontvang je daar een melding van via de app.
Dit kan per opdrachtgever verschillen. Jij kan in de app altijd de status van een aanmelding bekijken onder het tabje 'mijn jobs'. Zodra de opdrachtgever jou heeft geaccepteerd óf afgewezen ontvang jij hier een pushmelding van in de app.
Dit kan per opdrachtgever verschillen. Als jij zelf je uren moet declareren, dan ontvang jij een pushmelding en komt het onder 'taken' in de app te staan. Geen pushmelding ontvangen? Geen paniek, de klant waarvoor jij hebt gewerkt geeft zelf de uren aan ons door, zodat wij de uren kunnen verlonen.
Heb jij gewerkt en een pushmelding ontvangen? Dan vind jij je een concept declaratie terug onder 'taken'. Check of alles goed staat en pas aan indien nodig. Druk vervolgens op 'Declaratie indienen'.
Heb jij geen pushmelding ontvangen en staat er ook geen concept declaratie klaar? Dan geeft de opdrachtgever de uren zelf aan ons door en hoef jij niks te doen!
Onder 'werkzaken' in de app kan je de status van declaratie inzien. Klik de declaratie open en zie alle details in.
Heeft de opdrachtgever de uren aan ons doorgegeven? Dan vind jij de declaratie terug zodra er is uitbetaald.
Dit kan per opdrachtgever verschillen. Onder 'werkzaken' in de app kan je de status van declaratie inzien. Is je declaratie een aantal dagen na de opdracht nog niet goedgekeurd? Neem dan contact op met de opdrachtgever.
Indien de opdrachtgever de uren aan ons doorgeeft, betalen wij uit zodra de uren binnen zijn gekomen.
Elk uur dat je werkt, bouw je automatisch reserveringen op. Een reservering is een percentage van je salaris dat apart wordt gezet voor vakantiedagen (10,87 procent) en vakantiegeld (8 procent). Vakantiedagen zijn anders dan onbetaald verlof. Je werkt niet, maar wordt wel uitbetaald.
Vakantie-uren kun je opnemen als je betaald vrij wilt. Je bouwt 10,87 procent van je salaris op aan vrije dagen. Vakantie-uren die je niet gebruikt, kun je laten uitbetalen. Ga je uit dienst? Dan worden ze zes weken na uitdiensttreding automatisch uitbetaald.
Dit kan je doen via de app onder ‘Werkzaken’. Hieronder vind je alle stappen op een rijtje.
* Heb je meerdere contracten? Kies diegene waar je het meeste uur werkt.
Tip: Als je een reservering wilt opnemen, kies dan een week waarin je minder dan 40 uur hebt gewerkt. Kom je boven de 40 uur aan gewerkte uren en reserveringen, dan betaal je meer belasting en houd je dus minder over.
Elk uur dat je werkt, bouw je automatisch 8,33 procent van je brutosalaris aan vakantiegeld op. Je vakantiegeld wordt in de eerste week van juni of zes weken na uitdiensttreding uitbetaald. Good to know: helaas gaat er van je vakantiegeld meer belasting af dan van je gewone brutosalaris.
Hoeveel vakantiegeld je hebt opgebouwd kun je terug vind op jouw laatste loonstrook. Je loonstroken vind je onder het tabje 'Loonstroken'.
Vakantie-uren kun je kun je zelf opnemen als je bijvoorbeeld een dagje betaald vrij wilt. Dit kan je het beste vergelijken met vakantiedagen. Vakantiegeld bouw je gedurende het jaar op en storten wij begin juni of zes weken na de beëindiging van je contract op jouw rekening. Hoef je niks voor te doen.
In de opdracht in de app vind je terug of je recht hebt op een reiskostenvergoeding of een bonus.
Bekijk eerst goed wat er niet klopt en laat dit aan ons weten. Je kunt contact met ons opnemen door in de app bij de FAQ te klikken op de knop ‘Neem contact op’. Vermeld in het formulier de datum en opdrachtgever waarvoor je je reiskosten niet (of niet volledig) hebt ontvangen. Hoe meer informatie je ons geeft, hoe sneller en beter we je kunnen helpen. We nemen binnen een werkdag contact met je op.
Je kan kiezen tussen een wekelijkse betaling of 4-wekelijkse betaling. De uitbetaling zal altijd de week nadat jij hebt gewerkt plaatsvinden. Dus heb je in week één gewerkt? Dan ontvang jij in week twee je loon. Mits je uren zijn goedgekeurd door de klant.
Onder 'werkzaken' in de app kan je de status van declaratie inzien, zie je wanneer er wat betaald is en vind jij je loonstroken terug. Deze worden iedere vrijdag geüpload!
Iedere vrijdag worden de loonstroken geüpload in EPIC. Onder ‘Werkzaken’ in het kopje ‘Loonstroken’ kun je ze downloaden en inzien.
Loonheffingskorting is een korting die ervoor zorgt dat je over een bepaald gedeelte van je salaris geen belasting hoeft te betalen. Oftewel: meer geld voor jou aan het einde van de maand!
Je mag de loonheffingskorting maar bij één werkgever toepassen. Dus, werk je parttime via YoungCapital, maar ook bij een ander bedrijf? Dan krijg je alleen loonheffingskorting bij één van de twee. Wil je toch liever je loonheffingskorting voor je andere baan aanzetten? Of juist aanzetten voor YoungCapital? Je wijzigt het makkelijk in Werkzaken bij 'Gegevens wijzigen'.
Als je meerdere baantjes hebt via YoungCapital, krijg je bij alle baantjes loonheffingskorting. Want YoungCapital telt als één werkgever.
Check eerst goed wat er niet klopt. Heb je te weinig loon ontvangen, maar het uurloon staat wel juist in je plaatsing? Check eerst of je loonheffing wel aan staat. Staat dit uit? Dan betaal je meer belasting. Kom je er niet uit? Neem via de app contact. Ga naar de FAQ en klik op de knop 'neem contact op'. Vermeld in het formulier de datum en opdrachtgever van je dienst waarvoor je je loon niet (volledig) hebt ontvangen. Op deze manier kunnen we je het beste helpen. We nemen binnen een dag contact met je op.
Ben jij niet in staat om te werken door ziekte? Vervelend! Meld je in ieder geval uiterlijk een uur voor aanvang van de opdracht af in de app en neem zelf telefonisch contact op met de opdrachtgever. Als je de opdrachtgever hebt gesproken bel je ook naar YoungCapital Direct op telefoonnummer 085-0761812. Samen kijken we naar de mogelijkheden die er zijn en maken we afspraken voor het vervolg.
Let op! Jouw ziekmelding is pas officieel als je iemand van YoungCapital Direct hebt gesproken en je de gemaakte afspraken nakomt.
Word je tijdens het werken ziek? Meld dat dan bij jouw directe leidinggevende bij de opdrachtgever en vervolgens bij YoungCapital Direct. Een ziekmelding doe je telefonisch. We hebben graag persoonlijk contact met je over jouw ziekmelding.
Ben jij uitgekozen voor een opdracht? Dan gaat de opdrachtgever er ook vanuit dat jij aanwezig bent. Wij vinden het belangrijk dat wij, maar ook de opdrachtgever op jou kunnen vertrouwen. Meld jij je binnen 48 uur af? Dan heeft je afmelding invloed op je opkomstpercentage op je profiel. Dit percentage laat opdrachtgevers zien hoe vaak je bent aangenomen en hoeveel opdrachten daarvan hebt geannuleerd. Let er daarom altijd goed op, dat jij je alleen aanmeld als je zeker weet dat je kunt werken.
Het kan een keer voorkomen dat je onverwacht niet kunt werken. Meld jezelf dan af in de app. Doe dit het liefst zo snel mogelijk zodat er nog een vervanger geregeld kan worden.
Het kan een keer voorkomen dat je onverwacht niet kunt werken. Meld jezelf dan af in de app. Ga naar 'mijn jobs', klik op de opdracht en meld je af. Doe dit het liefst zo snel mogelijk zodat er nog een vervanger geregeld kan worden.
Een afmelding binnen 48 uur voor aanvang van je dienst wordt zichtbaar in je opkomstpercentage.
Kan jij niet werken - om welke reden dan ook - en heb jij jezelf niet afgemeld in de app en de opdrachtgever niet op de hoogte gebracht? Dan houdt de opdrachtgever rekening met jouw komst. Ben je er niet? Dan wordt dit gezien als een NO SHOW.
Een NO SHOW heeft grote gevolgen voor jou:
De betalingsfrequentie kan via Epic worden aangepast. Je kunt zelf de betalingsfrequentie veranderen via Werkzaken. Check de stappen hieronder.
Je kunt je loonheffingskorting zelf aan- of uitzetten in Werkzaken. Check de stappen hieronder.
Je kunt deze gegevens wijzigen via je persoonlijke account in Werkzaken. Check hieronder hoe je dat doet.
Wij werken elke dag aan verbeteringen. Heb jij feedback voor ons? Of heb je een vraag of klacht? Dan vragen we je dit formulier op de website in te vullen. We zullen dan zo snel mogelijk contact met je opnemen.