Veelgestelde vragen in categorie:
-
Visie
-
Ziek uit dienst
-
Contactgegevens Qare
-
Loondoorbetaling bij ziekte
-
Je wordt ziek, wat nu?
-
Wat wordt er verder van jou verwacht?
-
Ziek en vakantie
-
Bedrijfsarts
-
Herstel
We zien je graag happy, healthy & connected! Gezonde en betrokken flexkrachten zijn ons veel waard. Niemand zit graag aan de zijlijn, maar wanneer je dan toch niet kan komen werken door ziekte, willen we er graag samen alles aan doen om jou weer snel gezond op het werk te krijgen. We geloven dat werken bijdraagt aan herstel. We kijken graag naar de dingen die lukken en hebben een positieve insteek!
Ben je nog ziek en eindigt je contract? Dan ga je meestal ziek uit dienst. Jouw contactpersoon kan je dan vertellen wat dat voor jou betekent.
Als je ziek wordt is de eerste ziektedag voor eigen rekening. We noemen dat een wachtdag. Daarna betaalt YoungCapital 90% van het loon door over de verwachte minimale uren in het eerste jaar. In het tweede ziektejaar is dat 80%.
Meld je in ieder geval uiterlijk een half uur voor aanvang van de werkzaamheden af bij jouw opdrachtgever en uiterlijk voor 10.00 uur bij YoungCapital. Mochten hierover andere afspraken zijn gemaakt dan zijn deze leidend. Word je tijdens het werken ziek? Meld dat dan bij jouw direct leidinggevende en vervolgens bij jouw contactpersoon van YoungCapital. Een ziekmelding doe je telefonisch. We hebben graag persoonlijk contact met je over jouw ziekmelding. YoungCapital geeft de ziekmelding door aan Qare (de arbodienst waarmee we samenwerken).
YoungCapital kijkt naar wat iemand nog wel kan. Daar zetten wij ons dan ook volledig voor in. Van jou verwachten we dat jij er alles aan doet om weer zo snel mogelijk je werk te kunnen hervatten.
Het is belangrijk dat je bereikbaar bent voor Qare en YoungCapital. Ben je telefonisch niet goed bereikbaar of houd je je niet aan de gemaakte afspraken? Dan kan dit gevolgen hebben voor jouw loondoorbetaling tijdens ziekte.
Verblijf je op een ander adres, bijvoorbeeld een zorgadres, laat dit dan weten aan Qare en aan YoungCapital. We gaan er van uit dat de (adres)gegevens die bij ons bekend zijn in EPIC op jouw persoonlijke pagina correct zijn en het is jouw verantwoordelijkheid om deze te wijzigen wanneer nodig.
Ondanks dat je ziek bent, heb je nog wel recht op vakantie. Vraag je vakantie op tijd aan, in ieder geval twee weken van tevoren. Het aanvragen van vakantie gebeurt via jouw contactpersoon bij YoungCapital. In overleg met Qare bekijkt YoungCapital of je hier toestemming voor krijgt. Belangrijk is dat de vakantie geen belemmering vormt voor je herstel!
Word je ziek en heb je een vakantie gepland staan, dan moet je opnieuw toestemming voor je vakantie aanvragen.
Word je ziek tijdens je vakantie? Meld dit zo snel mogelijk, binnen 24 uur, bij jouw contactpersoon van YoungCapital. Ben je op vakantie in het buitenland, raadpleeg dan een bevoegde buitenlandse arts en zorg voor een schriftelijke verklaring van arbeidsongeschiktheid, opgesteld in het Nederlands of in het Engels. In de verklaring moet de reden van arbeidsongeschiktheid en de eerste arbeidsongeschiktheidsdag zijn opgenomen. De verklaring mail je naar jouw contactpersoon van YoungCapital. Direct na thuiskomst stuur je het origineel van de verklaring op naar YoungCapital.
Word je opgeroepen voor het spreekuur van de bedrijfsarts, dan ben je verplicht om hier naartoe te gaan. Lukt het niet om op het spreekuur van de bedrijfsarts te verschijnen? Geef dit dan op tijd, uiterlijk 48 uur van tevoren, aan bij Qare. Kom je niet naar het spreekuur, zonder geldige reden dan ontvang van ons een officiële waarschuwing en zal er een nieuwe afspraak ingepland worden.
Mis je binnen één jaar nogmaals zonder geldige reden een afspraak bij de bedrijfsarts (tijdens de lopende- of in een nieuwe ziekmelding), nadat je hiervoor al een officiële waarschuwing hebt ontvangen? Dan brengen we de gemaakte kosten (a €82,50) voor het bedrijfsarts bezoek direct bij jou in rekening en wordt dit bedrag ingehouden op je loon.
Wij vinden jouw herstel belangrijk. Samen met jou maken we een plan van aanpak om te zorgen dat je snel je werk weer kunt hervatten. Als het nodig is, kijken we samen met de opdrachtgever of er passende werkzaamheden zijn die je kunt uitvoeren totdat je weer volledig hersteld bent voor je eigen werk.
Zodra je beter bent meld je dit direct bij jouw contactpersoon van YoungCapital en bij je opdrachtgever.