YoungCapital Company Blog

Hier vind je originele tips om personeel te werven

Het werk stapelt zich maandenlang op: e-mails blijven binnenstromen en projecten lijken nooit te eindigen. Het is wel duidelijk: je hebt versterking nodig. Maar dat nieuwe team komt niet uit de lucht vallen, dus tips voor het werven van personeel zijn welkom. Ben je op zoek naar ander advies dan ‘deel je vacature op LinkedIn’ of ‘betaal voor een advertentie op een vacaturesite’? Lees dan snel verder voor 8 originele tips om personeel te werven.

Tip 1: Maak een video van jouw bedrijf

Dit is dé manier om nieuw personeel te werven. Je geeft informatie, laat zien hoe de werkplek eruit ziet en geeft een sfeerimpressie. Dus trommel de creatievelingen onder jouw werknemers op en laat ze helpen met het maken van een toffe video, waarvan iedereen enthousiast wordt. Zorg dat je voor het totaalplaatje beelden geeft van het werk, maar ook van bedrijfsuitjes of een vrijmibo. Of pak het professioneel aan en huur een videoproductiebedrijf in. Dan heb je er ook geen omkijken naar.

Tip 2: Gebruik verschillende social media-kanalen

Jouw filmpje plaats je natuurlijk op social media. Maar om écht op te vallen kun je wat verder denken dan Linkedin, Twitter en Facebook. Denk bijvoorbeeld ook eens aan YouTube, Instagram en TikTok. Zo gaat personeel werven via social media veel sneller, omdat je een bredere doelgroep bereikt.

Tip 3: Schrijf een vlotte, maar informatieve vacaturetekst

Lijkt een inkoppertje, maar je kunt een hoop bereiken met een goede tekst als je personeel wilt werven. We schreven zelf al eerder een blog over vacatureteksten. In een notendop: spreek jouw publiek direct aan, vermijd vage termen (niemand kan iets met een ’marktconform salaris’) en wees eerlijk en informatief. Grote kans dat de lezer zich dan eerder geroepen voelt om te solliciteren.

Tip 4: Vraag om een creatieve manier van solliciteren

Dit is niet per se een manier om jouw vacature exposure te geven, maar wel om goed personeel te vinden. Vraag bijvoorbeeld naar een sollicitatie in de vorm van een filmpje of een visueel vormgegeven cv. Zo filter je de sollicitanten eruit die hier moeite in willen steken: een goede manier om gemotiveerd en creatief personeel te werven. Dus, wil je personeel zoeken voor jouw marketing-, entertainment- of vormgevingsbedrijf? Dan is deze tip sowieso voor jou.

Tip 5: Benader scholen voor enthousiaste starters

Kersverse afgestudeerden staan vaak te springen om aan het werk te gaan. Dus wil je personeel werven voor junior functies? Ga dan eens langs bij een mbo-school, hogeschool of universiteit. Vaak hebben zij evenementen voor laatstejaars ter oriëntatie op de arbeidsmarkt. Dat is jouw kans om enthousiast personeel te vinden. En anders kun je er natuurlijk altijd flyers neerleggen.

Tip 6: Schakel jouw medewerkers in

Grote kans dat jouw medewerkers iemand kennen die een baan zoekt. Laat het dus weten wanneer je begint met personeel werven en vraag of zij mensen kunnen aanbevelen. Hebben ze interesse? Neem dan zelf contact op; zo voelen zij zich echt gewild. Wat ook kan helpen is een beloning. Voor als jouw medewerkers iemand aanbevelen die uiteindelijk ook echt wordt aangenomen.

Tip 7: Adverteer waar jouw doelgroep is

Dat je kunt adverteren om personeel te werven, klinkt misschien logisch. Hoe je dat doet, weet je inmiddels vast ook wel. Maar wáár je adverteert is minstens net zo belangrijk. Zoek je studenten? Adverteer rondom scholen, op festivals en in bioscopen. Heb jij een oudere doelgroep in gedachten? Ga dan voor supermarkten, langs de snelweg en gewoon ouderwets in de krant. Denk als jouw doelgroep: als jij een van hen was en een baan zocht, wanneer valt een personeel gezocht-advertentie jou dan op? Wanneer negeer je deze? En wanneer onthoud je ’m juist?

Tip 8: Organiseer een open dag

Nodig mensen uit bij jouw bedrijf. Dat is een geweldige kans om personeel te werven. Je geeft een rondleiding en kunt speeddates organiseren als een soort voorselectie. Raken bezoekers geïnteresseerd? Dan nodig je ze uit om officieel te solliciteren. Dat is een win-win voor beide partijen: het potentiële nieuwe personeel krijgt een duidelijk beeld van het bedrijf en jij ziet meteen wie je kandidaten zijn.

Voel je je gemotiveerd om aan de slag te gaan met personeel werven? Onthoud: opvallen is belangrijk. Denk out-of-the-box en neem de tijd voor het opzetten van een toffe, unieke wervingscampagne. Want daarmee trek je de meeste aandacht.

Geen tijd om zelf nieuwe werknemers te zoeken? Neem gerust contact op met YoungCapital. Onze database staat namelijk vol met enthousiaste kandidaten die aan de slag willen en wij zoeken graag met en voor jou naar de ideale match.

Wil je meer weten over het vinden van personeel? Vraag het YOUNG Magazine gratis aan.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.