Personeelsadministatie

Als werkgever is het belangrijk om je zaakjes op orde te hebben. Daar hoort een goede personeelsadministratie natuurlijk ook bij. Kun je wel wat hulp gebruiken om de boel netjes te organiseren? Look no further, want de artikelen van YoungCapital helpen je op weg. Waar wil jij meer over weten? Klik door de verschillende onderwerpen en word steeds een stukje wijzer op het gebied van personeelsadministratie.

Liever direct een van onze recruitment specialisten spreken? Dat regel je zo. Of vraag meteen een vrijblijvend kostenoverzicht op maat aan voor een uitzendkracht bij jouw bedrijf.

Alles over personeelsadministratie

Personeelsadministratie betekenis

Personeelsadministratie is een onderdeel van de boekhouding van je bedrijf, waarin je informatie over je medewerkers opslaat. Bijvoorbeeld over hun salaris; de salarisadministratie of loonadministratie. Daar horen onder andere loonstroken, jaaropgaves en loonstaten bij. Je kunt dit als werkgever zelf regelen of een salarisadministrateur aannemen, maar het is ook mogelijk om de loonadministratie uit te besteden. Bijvoorbeeld aan een administratiekantoor, of een payroll bureau. Jij kiest zelf wat voor jouw onderneming het prettigst is, afhankelijk van je eigen kennis en de grootte van het bedrijf.

De salarisadministratie is niet het enige deel van de personeeladministratie. Zo ben je wettelijk verplicht om voor iedere medewerker een personeelsdossier op te stellen. Alle zaken waar je rekening mee moet houden als het gaat om persoonlijke informatie over je medewerkers, vind je in de AVG personeelsgegevens. Zo geldt er bijvoorbeeld een bewaartermijn voor de gegevens van personeelsleden die uit dienst zijn gegaan. Krijg je al stress bij de gedachte aan al die regels? No worries, je kunt ook alle taken rondom personeelsadministratie uitbesteden. Misschien is dat wel een handige optie voor jouw bedrijf.

Veelgestelde vragen

  • Wat is een personeelsadministratie?

  • Personeelsadministratie bestaat uit alle vormen van administratie die te maken hebben met je medewerkers en hun gegevens. Bijvoorbeeld personeelsdossiers en de loonadministratie.

  • Hoe begin je met personeelsadministratie opzetten?

  • Door eerst goed in te schatten of je de personeelsadministratie zelf wilt regelen of wilt uitbesteden. Het is ook mogelijk om een deel aan een andere partij over te laten, bijvoorbeeld de salarisadministratie.