Millennials zoeken uitdaging én houvast. Hoe ga je daar als werkgever mee om?

Door Eveline Praal op 26-04-2017 0 reacties | 1371 views

uitdaging en houvast

Millennials zijn als digital natives van grote toegevoegde waarde op de werkvloer. Maar ze zijn ook kritisch en staan erom bekend dat ze gerust van werkgever wisselen als het gras ergens anders groener is. Hoe zorg je dat jouw organisatie jong talent aantrekt en aan boord houdt? YoungCapital zocht het voor je uit.

Na een periode van overschot aan jonge mensen op de arbeidsmarkt is het tij gekeerd. De markt trekt aan en bedrijven moeten steeds beter hun best doen om jong talent binnen te halen. Volgens jobtrendwatcher Glassdoor doen werkzoekenden veel research en wegen secundaire arbeidsvoorwaarden zwaar mee bij de beslissing om een baan wel of niet aan te nemen. Hoog tijd dus voor werkgevers om zich te verdiepen in de millennial mindset en in te spelen op de wensen van jong talent.

Millennials willen nieuwe dingen leren
In december 2016 vroeg YoungCapital aan bijna vierduizend millennials: “Als je kiest bij welk bedrijf je wilt werken, hoe belangrijk zijn de volgende zaken dan voor jou?” Uit de veertien opties die werden geboden, kwam een duidelijke top drie naar voren. ‘Nieuwe dingen leren’ staat voor de jongeren met stip op één. Dat wil niet zeggen dat ze genoegen nemen met een hongerloontje, zolang er maar genoeg te leren valt. Een goed salaris staat namelijk op de tweede plek. Op drie staat “precies weten wat er van me wordt verwacht”.

top 3 millennials

Behoefte aan duidelijkheid
De behoefte om precies te weten wat er van ze wordt verwacht is voor millennials groter dan de behoefte aan een betaalde cursus of training, autonomie op het werk of maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat past niet in het clichéplaatje van de individualistische millennial die alles op zijn eigen manier wil doen. Zijn millennials minder eigenwijs dan vaak wordt gesteld?

Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital, begrijpt wel waar de behoefte aan duidelijke kaders vandaan komt. “Millennials willen bovenal graag nieuwe dingen leren, en daarvoor moeten ze uit hun comfortzone stappen”, legt ze uit. “Buiten die comfortzone zijn ze regelmatig onzeker over hun vaardigheden op de werkvloer. Duidelijke kaders bieden dan houvast.”

Het ‘Nieuwe Werken’? Liever niet
De onderzoeksresultaten van YoungCapital liggen in lijn met het onderzoek van Stephan Corporaal, die aan de Open Universiteit promoveerde op aantrekkelijk werkgeverschap voor jongeren. Volgens hem verstaan werkgevers onder ‘vrijheid’ iets anders dan millennials.

“Werkgevers zien ‘vrijheid’ vaak als vrijheid om te werken waar en wanneer je wilt: het Nieuwe Werken”, verklaarde Corporaal aan Pwnet.nl. Hij stelt dat ‘vrijheid’ voor millennials meer te maken heeft met vertrouwen van hun leidinggevende, duidelijkheid op het werk en zelf mogen bepalen in welke volgorde ze hun werkzaamheden inplannen.

leren op werk

Niet onder de indruk van telefoon
Wie denkt dat hij millennials kan paaien met een telefoon of laptop van de zaak, heeft het mis. Slechts een kwart van de ondervraagde jongeren vindt dit belangrijk. Ook leuke activiteiten of de mogelijkheid om thuis te werken doet millennials weinig. Dan hebben ze liever een betaalde cursus of training. Leg in je vacatureteksten dus liever de nadruk op de mogelijkheden voor ontwikkeling, doorgroeien en begeleiding dan op materiële zaken.

Maak jezelf aantrekkelijk voor jong talent
Goed, we weten nu wat millennials willen: nieuwe dingen leren. Daarbij willen ze wel de vrije teugel, maar tegelijkertijd ook duidelijke kaders. Als werkgever maak je jezelf aantrekkelijk voor jong talent door niet alleen de mogelijkheid te bieden om te leren, maar om ontwikkeling daadwerkelijk voorop te stellen. Het liefst met concrete programma’s en voldoende begeleiding. Zo creëer je de duidelijkheid waar jongeren behoefte aan hebben.

Ontwikkeling voorop
Je medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal. Investeren in hun ontwikkeling is daarom altijd een goed idee. Maak ontwikkeling onderdeel van je HR-beleid en communiceer erover, extern én intern. Weten je medewerkers en leidinggevenden wel wat de mogelijkheden zijn om nieuwe dingen te leren bij jouw organisatie? En maken ze er genoeg gebruik van?

leren op werk

Maak het concreet
Laat zo concreet mogelijk zien wat er te leren valt. YoungCapital ondersteunt de medewerkers bijvoorbeeld met een ontwikkelingstraject: The wheel of your professional future. Maar wij zijn zeker niet de enige die een eigen springplank voor medewerkers creëren. Zo kunnen medewerkers bij Tele2 naar de CarrièreDesk om hun doorgroeimogelijkheden in kaart te brengen. En bij Tony’s Chocolonely is er de Tony’s Scholarship om iets te leren dat niets met werk te maken heeft, zoals salsadansen of schilderen.

Leid leidinggevenden op
Het beste HR-beleid kan nog floppen als het niet wordt gedragen door de leidinggevenden. Steek daarom tijd en moeite in het opleiden van je managers. Helpen zij hun team ontwikkelen? Weten ze hoe ze feedback moeten geven en krijgen? En ook leidinggevenden zijn mensen, misschien hebben ze zelf ook wel baat bij een mentor. Geef je managers tijd en ruimte om medewerkers te coachen on the job. Zo creëer je een omgeving waar je medewerkers op dagelijkse basis nieuwe dingen bijleren én de houvast krijgen die ze zoeken.bestel gratis de recruitmentguide

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie