Goed werkgeverschap volgens de Chief Chocolate Officer van Tony’s Chocolonely

Door Eveline Praal op 22-05-2017
1 reactie | 4263 views

Tony's Chocolonely Chief Chocolate Officer

In 2014 werd Tony’s Chocolonely door Great Place to Work uitgeroepen tot ‘Beste Werkplek’. Op een gemiddelde vacature komen standaard honderden reacties binnen en nog nooit vertrok een medewerker omdat hij iets beters had gevonden. Wat is het geheim? We vroegen het aan de Chief Chocolate Officer, Henk Jan Beltman. Lees meer tips van Henk Jan in onze New Generation Recruitment Guide.

Hoe filteren jullie de juiste kandidaat uit honderden reacties op een vacature?
“Twee belangrijke vragen geven bij ons de doorslag. Ten eerste: ben je intrinsiek gedreven om de wereld mooier te maken? We willen geen mensen die alleen werken om geld te verdienen, maar zoeken mensen die oprecht willen bijdragen aan een beter leven voor de cacaoboeren. De tweede vraag luidt: kan ik met jou in de auto zitten naar Groningen en terug, zonder dat de radio aangaat? Gezelligheid vinden we heel belangrijk.

Een paar jaar terug waren jullie nog met vijf, nu al bijna met zestig man. Welke nieuwe uitdagingen brengt die groei met zich mee?
“Ik denk dat wij onze cultuur wel redelijk op orde hebben. Maar kunnen we de cultuur en kernwaarden behouden als we groeien? We moeten processen gaan inrichten, kleinere functietaken geven en worden meer een ‘te managen’ organisatie. Ondernemers en managers hebben echt een ander DNA. Voor je het weet word je een ministerie van chocola. Daar zou ik me niet thuis voelen.”

“Als je redelijke mensen laat zitten, doe je goede mensen tekort”

Blijven jullie collega’s over het algemeen lang bij jullie werken?
“Er is nog nooit iemand bij ons weggegaan, omdat hij of zij een ander aanbod kreeg. Twee mensen zijn naar het buitenland vertrokken. Bij de overige dertien kwam het initiatief van onze kant.

“Onze organisatie heeft enorme ambities, de lat ligt hoog. Als mensen dat niet aankunnen, nemen we afscheid. Dat is natuurlijk voor beide partijen klote, maar als je mensen laat zitten die redelijk functioneren, doe je mensen die super functioneren tekort.”

tony's store

Net zoveel chocolade meenemen als je wilt... Er is een muur vol!

Met welke arbeidsvoorwaarden onderscheidt Tony’s zich van andere werkgevers?
“Natuurlijk mag je zoveel chocolade meenemen als je wilt. Maar je mag ook je sportkosten declareren, voor de balans. We hebben een BMI-bonus, voor een gezond gewicht. En een babybonus van 1.000 euro, want innovatie wordt beloond. Daarnaast krijgt ieder kwartaal de best presterende Tony een dinerbon van 250 euro.

“Je kunt een off-piste award verdienen als je je nek durft uit te steken. Ook als dat minder goed uitpakt. Zo hopen we te voorkomen dat ons bedrijf te braaf wordt. Daarnaast kun je de Tony’s Scholarship aanvragen om iets te leren dat niet met werk te maken heeft, zoals pianospelen of salsadansen. Ik ben ervan overtuigd dat iemand die lol heeft buiten het werk, beter presteert."


Tony's Chocolonely Chief Chocolate Officer

Waar staat Tony’s als werkgever voor?
“We zijn crazy about chocolate, serious about people. We willen dat jij als medewerker de beste versie van jezelf bent. Dat kan alleen als je geen rol hoeft te spelen. Je hoeft op werkdagen geen andere kleding te dragen dan in het weekend. Wij waarderen je omdat je inhoudelijk goed bent en omdat je het verschil maakt. Als je straks in het bejaardenhuis zit, dan gaat het er niet om hoeveel geld je hebt verdiend, maar of je impact en lol hebt gemaakt. Of je trots op jezelf kunt zijn. Daar zijn wij bewust mee bezig.”

“Imago is totaal irrelevant.”

Employer branding is hot topic binnen de marketing. Hoe kun je je imago als werkgever opvijzelen? “Imago is totaal irrelevant. Zeker jonge mensen prikken direct door imago heen. Marketing is net als iemand versieren in de kroeg. Als je een lulverhaal ophangt, heb je misschien één leuke avond. Maar wil je iets duurzaams starten, dan heeft het alleen zin om jezelf te zijn. En dat betekent je sterke én je zwakke punten laten zien.”

Wil je meer lezen over Henk Jans visie op HR, en op de koop toe een flink aantal tips krijgen van innovatieve bedrijven als Bynder en Picnic? Klik hieronder op de banner en bestel de New Generation Recruitment Guide!

Goed werkgeverschap volgens de Chief Chocolate Officer van Tony’s Chocolonely

Reacties

05-06-2017

Dilber surucu:

Super leuke vacature waar ik al eerder al had gewerkt en naar workshop ben geweest en ook bij amsterdam berlage was laats ook super leuk om te meemaken wie wat verkoopt. Ja ik kan me vermaken en vind het super interessant om meer informatie te krijgen ik hoor het graag

Plaats jouw reactie