YoungCapital Company Blog

Laten we direct met de deur in huis vallen: je hebt concurrentie. En flink ook. Alleen al op onze site staan op dit moment honderden vacatures online voor vakantiewerk. En dan moet de piek nog komen. Gelukkig is het aantal jongeren dat wil werken deze zomer net zo groot. Hoe jij bovenaan hun lijstje komt staan? Met deze tips val jij extra op.

Liever alles uit handen geven? Onze vakantiekrachten staan klaar.

De keuze is reuze
Vakantiewerk is populair. Bijna 38.000 keer is er dit jaar al gesolliciteerd op één van onze vakantiebanen. Vooral werken op festivals, in de horeca en als koerier zijn in trek. Maar, dat betekent niet dat andere branches direct 1-0 achterstaan. Jongeren kijken naar het totaalplaatje. Speel je daar slim op in, dan val je niet alleen positief op. Je bindt die vakantiekracht ook voor langere tijd aan jouw bedrijf. Ver na de piek en ziek van deze zomer.

Start vandaag nog
Het beste advies dat we kunnen geven: begin vandaag nog met jouw zoektocht. Want hoe dichter je bij de zomer komt, hoe groter de kans is dat de meeste jongeren al een vakantiebaan hebben gescoord. Wacht dus niet tot ze uiteindelijk bij jou uitkomen, maar ga zelf actief op zoek. Zo is de kans groter dat je kwalitatief sterke vakantiekrachten aantrekt, en jij nu al de roosters voor komende maanden rondkrijgt.

Maak de zomer aantrekkelijk 
Kijk daarvoor kritisch naar wat jij vakantiekrachten te bieden hebt. Natuurlijk is het salaris belangrijk, maar dat zijn flexibele werktijden ook. Net als de ervaring die ze binnen jouw bedrijf opdoen. Door de unieke pluspunten van jouw vacatures te highlighten, trek je extra sollicitanten aan. En die zomer-USP’s hoeven echt niet groot, groter, grootst te zijn.

Van elke dag een gratis lunch tot solliciteren met je bestie. Experimenteer om te zien wat aanslaat bij de doelgroep. Vraag bijvoorbeeld collega’s of (oud-)zomerkrachten naar hun input. Waarom kozen zij voor jouw bedrijf? Helder, dan kun je deze voorwaarden bovenaan je vacature, flyer of socialmediapost zetten. 

Kijk verder dan je vacature
Iedereen schrijft een vacaturetekst. Wat je daarnaast nog meer doet, onderscheidt je van de rest. Ga bijvoorbeeld flyeren op lokale scholen of laat collega’s een TikTok-video maken. Wees waar de doelgroep is. Dit helpt je niet alleen je zomerbanen te promoten, maar het versterkt ook je employer branding. Mensen leren je bedrijf op een ludieke manier kennen. En potentiële collega’s kunnen direct al hun vragen stellen.

Lekker laagdrempelig
Vergeet ellenlange sollicitatiegesprekken. Een zomerbaan is voor veel jongeren één van hun eerste baantjes. Door het heel formeel te maken, kun je mensen afschrikken. Of een verkeerd beeld krijgen van een nerveuze sollicitant. Houd het liever op een simpel klikgesprek, waar je vervolgens verder op kunt bouwen. En onthoud: iedereen heeft het ooit moeten leren. Juist die persoonlijke aanpak blijft hangen. Net als de vakantiekracht, hopelijk.

Extra hulp nodig?
Wij staan klaar. Met advies op maat én energieke vakantiekrachten. Alles om jouw zomer zorgenvrij te maken. Voor een paar maanden of lastminute als oproepkracht. En dat tegen een extra voordelig zomertarief.

Vind jouw vakantiekracht vandaag nog.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.