Office fit: hoe blijf ik fit op werk?

Door Jessica Douma op 18-08-2016 0 reacties | 2912 views

Nederlanders bewegen te weinig: gemiddeld brengen we 8,7 uur per dag op het achterwerk door. Niet alleen thuis, maar ook op het werk zitten we te veel. Mensen met een kantoorbaan zullen dit waarschijnlijk niet voor het eerst horen en daarom heeft YoungCapital een aantal handige tips verzameld om gezond te blijven op het werk. Let’s get fit!

Office fit: hoe blijf ik fit op werk?

Sportvlogger en personal trainer JayJay Boske geeft je een paar handige tips:

Jezelf aanleren meer te bewegen
Bewegen op werk is dichterbij dan je denkt. Met één korte wandeling naar bijvoorbeeld het koffiezetapparaat doorbreek je je opgebouwde ‘zittijd’, aldus een Australisch onderzoek. Het is belangrijk dat je in totaal een half uurtje per dag beweegt.

Boske: "Niemand binnen dit gebouw denkt: ik wil graag twee uur in de gewichten hangen na mijn werk"

It’s easy
Boske: ‘’Het zijn eigenlijk heel simpele dingen. Niemand binnen dit gebouw denkt: ik wil graag twee uur in de gewichten hangen na mijn werk. Kleine dingen kunnen op kantoor beginnen”, aldus Boske. Dit kun je doen door bijvoorbeeld naar je werk te gaan op de fiets. Of je gaat met het openbaar vervoer naar je werk, en je gaat hardlopend weer terug naar huis.

Office fit: hoe blijf ik fit op werk?Of organiseer net als YoungCapital leuke sportieve bedrijfsuitjes!

Bewegen maakt je blij
Op kantoor kun je zoveel mogelijk met de trap gaan, lopend vergaderen of ervoor zorgen dat je voor vragen naar een collega toeloopt in plaats een mailtje stuurt. Ook kun je samen met je afdeling elke dag een korte pauze houden om eventjes buiten een rondje te lopen. “Je moet beweging zien als een methode om je mentaal beter te voelen, en niet als een verplichting”, zegt Boske.

Drink genoeg
“Drink koffie zonder suiker en melk. Ik houd van cappuccino, maar ik heb mijzelf nu aangeleerd om mijn koffie zwart te drinken”, aldus Boske. Bijna iedereen weet dat drinken belangrijk voor je is. Genoeg drinken op kantoor blijft echter een uitdaging, als je druk bezig bent.

Koffie en thee helpen
Je hoeft niet alleen water te drinken: koffie en thee is ook goed. Koffie en thee? Ja! Iedereen heeft vast wel eens gehoord dat koffie en thee vocht in je lichaam afdrijven, maar dit blijkt volgens een onderzoek, van de Universiteit van Loughborough in Engeland, helemaal niet waar te zijn. Ook het voedingscentrum ondersteunt dit onderzoek en zegt dat 5 koppen koffie en thee per dag prima is.

Office fit: hoe blijf ik fit op werk?YoungCapital heeft zelf op kantoor speciale watertaps.

Water met een smaakje
Hoe je het jezelf makkelijk maakt om veel water te drinken? Boske adviseert je komkommer, citroen of munt aan je water toe te voegen. Kleine moeite, maar een stuk meer smaak! Ook kun je op je afdeling een paar waterkannen neerzetten met komkommerwater, zodat je sneller geneigd bent om je glas te vullen.

Voeding is belangrijk
Sport je een tijdje wat minder? Dan is het belangrijk extra op te letten wat je eet. Een extra glas water drinken en gezonde keuzes maken bij je ontbijt, lunch en avondeten.

Een broodje minder
Veel werkgevers hebben een kantine, waar je van alles kunt halen. Probeer een week geen brood te nemen, maar over te gaan op een salade. Boske vertelt de do’s en don’ts tijdens een sportloze periode. “Vermijd zoveel mogelijk koolhydraten, zoals brood en aardappelen. En mocht je tussendoor trek hebben, neem dan als snack wat fruit of noten.”

Boske: "Heb je zin in hagelslag op je brood? Pak het dan gerust"

Trakteer jezelf soms
Natuurlijk moet je niet de hele dag alleen maar gefixeerd bezig zijn met wat je wel en niet moet eten. Het is daarom belangrijk om elke week een dag op werk uit te kiezen waar je wel wat lekkers mag nemen. “Heb je zin in hagelslag op je brood? Pak het dan gerust.” Mentaal is het namelijk goed ook jezelf af en toe te verwennen met lekkere dingen.

Doe maar normaal
Boske gelooft zelf in een middenweg: zo vindt hij het belangrijk dat je drie keer per week traint, zodat je vervolgens kunt eten wat je denkt dat goed voor je is. “Een keer in de week bier drinken of eens lekker ongezond uiteten om stress te verwerken is net zo belangrijk als naar de sportschool gaan.”

Office fit: hoe blijf ik fit op werk?‘Vrijdagsnack’ bij YoungCapital

Hoe gezond is YoungCapital?
Bij YoungCapital is er bijvoorbeeld een ‘vrijdagsnack’. Volgens Boske een prima plan voor elk kantoor. Maar hoe doet YoungCapital het verder op het gebied van ‘healthy en fit’ op de werkvloer?

“Ik heb in de kantine rondgekeken tijdens de lunch en dat zag er perfect uit.” Toch kan het volgens Boske altijd beter. “Een bedrijf als YoungCapital zou, naast de wekelijkse bootcamplessen, ook een kleine gym kunnen bouwen. Ook zou je kunnen investeren in een voedingssupplementen-sponsor. Die de werknemers voedingssupplementen kan aanbieden op het werk.”

Bekijk hier onze office fit-video met Boske op het Hoofdkantoor van YoungCapital!




Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie