Alle tips en tricks rondom feedback

Google ‘feedback’ en je krijgt miljoenen hits in je gezicht gedrukt. Een beetje overwhelming, dus waar begin je met dit onderwerp? Deze pagina is een goed startpunt. We leggen je hier de basics van feedback uit. Zoek je tips of info over feedbackmethodes? Klik door naar onze subpagina’s. Da’s jouw eerste stap naar beter leren omgaan met feedback. Handig toch?

Wat is feedback?

Feedback is een terugkoppeling die je aan collega’s, studiegenoten of mensen in je privéleven geeft (of van ze krijgt) over gedrag of prestaties. In andere woorden: wat gaat er goed en wat kan er beter? Vaak gaat dit over concrete taken, zoals een presentatie die je klasgenoot geeft of een artikel dat je hebt geschreven op werk. Of het heeft te maken met houding of gedrag, zoals de samenwerking in het team.

Waarom feedback geven en ontvangen zo belangrijk is? Als je feedback krijgt, geeft dat je de kans om jezelf te verbeteren. Geef je feedback, dan draag je bij aan de ontwikkeling van een ander, het gehele team of de sfeer. Minstens zo belangrijk dus!

Soorten feedback

Er zijn verschillende soorten feedback. Hieronder bespreken we er een paar, maar, spoiler alert: positieve, negatieve en constructieve feedback hangen meestal met elkaar samen. Vooral opbouwende feedback geven (en krijgen) is altijd belangrijk, of het nou gaat om iets positiefs of negatiefs.

Wat is positieve feedback?

Bij positieve feedback ligt de nadruk op de sterke punten van de ontvanger. Da’s prettig, want als jij hoort wat je goed doet voel je je gewaardeerd en je zelfvertrouwen krijgt er een boost van. Als je wat meer teruggetrokken bent, durf je misschien wel eerder je ideeën aan te kaarten en zit je lekkerder in het team.

Wat is negatieve feedback?

De flipside is negatieve feedback, waarbij de focus op de zwakke punten ligt. Niet chill om te krijgen, ook niet heel fijn om te geven. Maar tóch is het belangrijk. Als je je verbeterpunten hoort, krijg je immers de kans om jezelf te ontwikkelen. En als gever van feedback draag je bij aan een prettige werksfeer, en je blijft niet met ergernissen zitten.

Bij negatieve feedback is het belangrijk om op te letten dat je geen kritiek geeft. Het verschil met feedback is dat kritiek altijd een oordeel heeft (“Jij laat de vervelende taken altijd liggen.”). Feedback gaat juist over een observatie en het gevoel van de gever (“Ik merk dat je de keuken niet zo vaak schoonmaakt. Daardoor krijg ik het gevoel dat je deze taak liever laat liggen.”).

Wat is constructieve feedback?

Nu je in de gaten hebt wat feedback betekent is het tijd om zelf de mouwen op te stropen. Vraag om feedback, leer meer over feedback ontvangen of oefen met feedback geven. We hebben hier een paar handige artikelen met tips voor. Daar vind je ook info over een aantal populaire methodes, zoals de 360 graden methode, de tips en tops methode, en de gouden feedbackregels die daarbij horen.

Wil je actief werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling, waaronder je feedback skills? Check dan eens de YoungCapital Talent Trip, een gratis programma met zeven workshops waarin je jouw talenten ontdekt en een flinke boost geeft.

Veelgestelde vragen

  • Wat betekent feedback?

  • Feedback is een terugkoppeling die je krijgt of geeft over de prestaties of het gedrag van jou of een ander. Deze kan zowel negatief als positief zijn, maar is altijd constructief.

  • Waarom is feedback belangrijk?

  • Feedback ontvangen helpt in je persoonlijke ontwikkeling, want je krijgt verbeterpunten te horen. Als je feedback geeft, help je een ander te ontwikkelen, draag je bij aan de teamsfeer en voel je je comfortabeler.

  • Wat is opbouwende kritiek?

  • Bijna hetzelfde als constructieve feedback. Het gaat er namelijk om dat de ontvanger er iets aan heeft en zichzelf kan verbeteren. Het verschil tussen feedback en kritiek is dat kritiek een negatief oordeel in zich heeft en dat feedback gaat over objectieve observaties en het gevoel van de feedbackgever.

Alles over persoonlijke ontwikkeling