Loonheffing berekenen werkgever

Stijgt het naar je hoofd met al die belastingen? Snappen we, de loonheffing berekenen als werkgever is best een klus. Maar hé, of je de boel nou zelf gaat berekenen of laat berekenen door een administratiekantoor, het is altijd goed om te begrijpen wat loonheffingen inhouden. Ontdek samen met YoungCapital alles over loonheffingen en leer ze zelfs berekenen. Zo crush jij die nummers.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is loonheffing?

De loonheffing berekenen als werkgever kan nog heel even wachten. Want eh, wat is loonheffing nou precies? Waarom moet jouw werknemers elke maand een hap van hun salaris inleveren? Het inhouden van loonheffing is belangrijker dan je denkt. De loonheffing is namelijk belasting dat je over salaris betaalt, wat daarna wordt gebruikt om verschillende verzekeringen binnen Nederland mogelijk te maken. Zo komen mensen zonder werk gewoon elke maand rond en krijg jij op je oude dag een lekker bedrag op je rekening. Belangrijk dus, naast het feit dat jij als werkgever verplicht deze belasting moet inhouden op het loon.

Welke loonheffingen zijn er?

Voor je de loonheffing gaat berekenen als werkgever is het handig om te weten waar het uit bestaat. Meestal staat de loonheffing in een bedrag op een loonstrook en zijn alle posten al bij elkaar opgeteld. Maar trekken we het uit elkaar, dan betaal je voor de volgende onderdelen:

1. Loonbelasting en premie volks­verzekeringen

Vaak worden deze twee termen samengenomen als loonheffing. Loonbelasting is een deel van het loon van een werknemer waarover diegene belasting betaalt. Met de premie volksverzekeringen geldt hetzelfde, maar in dit geval gaat het geld naar onder andere de:

  • Algemene Ouderdomswet (AOW);
  • Algemene nabestaandenwet (Anw).

2. Premies werknemers­verzekeringen

Dit zijn premies die werknemers beschermen tegen ziekte, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Dit houd je ook in op het loon van je werknemer. Die belasting gaat dan als bijdrage naar de:

  • Ziektewet (ZW);
  • Werkloosheidswet (WW);
  • Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO);
  • Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA);
  • Inkomensvoorziening volledig en duurzaam arbeidsongeschikten (IVA);
  • Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikt (WGA).

Daarvoor betaal je de volgende premies als werkgever:

  • premie AWF (Ook wel WW-premie genoemd);
  • ufo-premie;
  • gedifferentieerde premie Aof;
  • gedifferentieerde premie Whk.

3. Inkomensafhankelijke bijdrage Zorg­verzekeringswet

Loonheffing inhouden kan niet zonder de Inkomensafhankelijke bijdrage Zorg­verzekeringswet. Dit is een bijdrage die je betaalt voor de zorgverzekering in Nederland.

Loonheffing werkgever berekenen

Voor je de loonheffing gaat berekenen als werkgever, moet je de grondslag weten. Da's het bedrag waarover je de loonheffing berekent, zoals:

  • het brutosalaris;
  • loon in natura (bijv. een cadeau, auto van de zaak);
  • fooien en uitkeringen uit een fonds;
  • aftrekposten voor de loonheffingen (bijvoorbeeld de pensioenpremie).

In ons artikel over personeelskosten berekenden we al de grondslag, oftewel de directe personeelskosten en de pensioenpremie. Het enige wat je daarna hoeft te doen, is de loonheffing berekenen als werkgever. Pak je rekenmachine er nu maar bij.

Voorbeeld

Stel, we gaan uit van het volgende:

  • directe personeelskosten van € 2.908,33;
  • pensioenpremie van € 232,67;
  • loonheffingspercentage van 20%.
  • berekening loonheffingskosten: (€ 2.908,33 - € 232,67) x 0,2 = € 535,13.

De totale loonheffing bedraagt dus € 535,13.

Effe een disclaimer: zoals je merkt, is de loonheffing berekenen als werkgever nogal ingewikkeld. 't Is te doen, maar het is de vraag is of je HR-medewerkers hier écht de tijd voor hebben. De meeste bedrijven besteden dit proces namelijk uit, of kiezen voor HR-tech die de loonheffing automatisch berekent. Dus eh, kies wat jou het beste uitkomt.

Meer weten?

Pff, heb je wel genoeg van cijfers? Check dan onze andere artikelen over personeelsadministratie. Misschien wil je wel het een en ander weten over personeelsdossiers of ben je meer geïnteresseerd in het maken van een goede vakantieplanning? Wat voor info je ook zoekt, grote kans dat je het in onze recruitment guide vindt.

Young Magazine

Key takeaways

  • Loonheffing is belasting die je inhoudt op het salaris van werknemers, wat wordt gebruikt voor verschillende verzekeringen in Nederland.
  • Loonheffingen bestaan uit verschillende onderdelen, waaronder loonbelasting en premie volksverzekeringen.
  • Om de loonheffing als werkgever te berekenen, moet je de grondslag kennen. Die bestaat uit het brutosalaris, loon in natura, fooien, uitkeringen en aftrekposten.
  • Als werkgever kun je ervoor kiezen om de loonheffing zelf te berekenen of gebruik te maken van HR-tech of externe diensten om het proces te vereenvoudigen.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is loonheffing?

  • Loonheffing is belasting die je inhoudt op het salaris van werknemers in Nederland. Dit wordt gebruikt voor sociale voorzieningen, zoals de zorgverzekering en pensioenen. Als werkgever moet je verplicht loonheffing inhouden en afdragen aan de Belastingdienst.

  • Hoe kan ik de loonbelasting berekenen als werkgever?

  • Reken eerst de grondslag uit. Da's het brutoloon plus alle bonussen en min aftrekposten als de pensioenpremie. Daarna pak je het loonheffingspercentage erbij en reken je dat uit over de grondslag.

Alles over personeelsadministratie