YOUNGCAPITAL BLOG

 

Investeren in innoveren loont. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Berenschot dat vorige week verscheen. Bedrijven zien steeds meer de toegevoegde waarde, maar worstelen met de implementatie. Rogier Thewessen geeft zijn visie op innovatie: “Keep it simple!” 

We danken ons bestaansrecht aan innovatie, vertelt Rogier Thewessen, een van de oprichters van YoungCapital. Veertien jaar geleden begon hij met twee goede vrienden StudentenWerk. Op een zolderkamertje met een tweedehands pc. Inmiddels maakt StudentenWerk deel uit van YoungCapital, een groot concern met diverse labels voor HR-oplossingen. Al jaren groeit het bedrijf door in een krimpende markt. Thewessen ziet hun vermogen tot innoveren als dé motor achter het succes.

creativity

creativity

40 procent van bedrijven wil innoveren

Zeker 40 procent van de Nederlandse bedrijven zegt dat zij zich het komende jaar vooral willen onderscheiden van de concurrent door innovatie. Dit blijkt uit het rapport Strategy trends 2014’, een onderzoek van adviesbureau Berenschot. Echt nieuwe ideeën tot wasdom laten komen levert een directe meerwaarde op, stelt Berenschot. Bedrijven zien dan ook steeds meer het belang van innovatie.

 

Wees niet bang om radicaal te zijn 

Een goede ontwikkeling, maar bedrijven zouden nog veel radicaler moeten inzetten op vernieuwing, vindt Thewessen. “Je ziet dat klassieke uitzendbedrijven nog steeds moeite hebben om hun oude model los te laten. Dat is zonde. Wij vinden innovatie het mooiste wat er is. En omdat we relatief klein zijn kunnen we onze nieuwe ideeën ook snel uitvoeren.”

 

Talent pool voor Willy Wortels? 

Innoveren dus. Maar hoe doe je dat precies? Trek de beste uitvinders aan, experimenteer en zorg voor een overvloed aan goede ideeën, staat in het rapport te lezen. Moeten bedrijven dan massaal op zoek naar een talent pool voor ‘Willy Wortels’? Thewessen: “Keep it simple. Jonge mensen zijn vernieuwers van nature. Die doen het altijd net even anders, zijn onbevangen en leren door te experimenteren. Dat is exact de mindset die je als innovator moet hebben. Zo zijn wij ook groot geworden.” 

 

Innovatie gaat niet om wat je doet, maar hoe 

Het gaat niet om wat je doet, maar hoe je dat doet. Via internet uitzendkrachten werven. De drie oprichters van StudentenWerk vonden dat in 2000 heel vanzelfsprekend. Maar in de uitzendbranche waren zij een vreemde eend in de bijt: werven via internet, daar was in Nederland nog niemand op gekomen. “Wij zijn eigenlijk meer een internetbedrijf”, zegt Thewessen nuchter.

 

Uitzenden in the cloud 

Thewessen kijkt daarom niet naar andere uitzenders voor inspiratie, maar vooral naar andere internetbedrijven. En past die kneepjes weer toe op de eigen dienstverlening. Interactieve vacatures, solliciteren per videochat of via een app je beschikbaarheid direct doorgeven aan een recruiter; YoungCapital is al hard op weg om uitzenden volledig naar the cloud te brengen.

 

Blijven testen 

Ook blijven testen en verbeteren is essentieel voor een innovatief businessmodel: “Iedereen – van stagiair tot communicatiemedewerker - nodigen we uit om de site te testen. Als je een fout vindt, wordt dat beloond met een bedrag. Het leuke is: je ziet dat juist de mensen die niet dagelijks bezig zijn met de site, de meest fantastische ideeën opperen.” 

 

Kijk niet te ver vooruit 

Het lijkt tegenstrijdig, maar om te innoveren, is ver in de toekomst kijken wat betreft nieuwe ontwikkelingen niet zo zinvol, aldus Thewessen. “Daar draait de wereld op dit moment echt te snel voor. Je moet slim inhaken op de juiste trends.” Voor dit jaar wil hij best een tipje van de sluier lichten: “YoungCapital gaat als eerste in Nederland beginnen met een webshop van uitzendkrachten, ofwel e-Hire. Trends als talent exchange en e-working laten zien dat de tijd daar rijp voor is.” 

In Amerika wordt al gewerkt volgens dit principe. Het wervingsproces wordt gedigitaliseerd. Dit betekent dat de werkgever de uitzendkracht direct – zonder tussenkomst van een recruiter – kan boeken. Een uitzendorganisatie die haar core business – namelijk het bemiddelen en selecteren van kandidaten – uit handen geeft, is dat niet tegenstrijdig? Het klopt inderdaad dat het werk van de recruiter verandert, zegt Thewessen. Maar hij wordt zeker niet overbodig. Hij krijgt alleen een andere rol. 

 

Onderstreep je toegevoegde waarde 

Verandering is niet slecht, zeker als de verandering je eigen toegevoegde waarde onderstreept, aldus Thewessen. Ook e-Hire is hiervan een voorbeeld. Door dit fenomeen zal de screening alleen maar belangrijker worden. En daar onderscheidt YoungCapital zich juist in, door de immer groeiende database met miljoenen actuele cv’s. “Wij zorgen ervoor dat we de meest getalenteerde mensen in onze shop hebben. Het idee is dat er een marktplaats van werk ontstaat.”

Meer tips van Rogier Thewessen over slim ondernemerschap en e-recruitment? Bestel dan nu de New Generation Recruitment Guide! 

 

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.