YoungCapital Company Blog

Dat jongeren op social media zitten, weten we nou wel. Maar hoe zet je die socials slim in voor je werkgeversmerk? Waar moet je zijn en met wat voor content? We vroegen het Tim van der Wiel, medeoprichter van socialmarketingbedrijf GoSpooky.

Van der Wiel staat met zijn 20 jaar midden in de doelgroep. Hij adviseert klanten als Hema, KLM en Ikea over hun socialmedia-aanpak. Zijn eerste advies aan werkgevers: “Kies het juiste medium bij jouw doelgroep. Voor de echte jonkies gebruik je vooral Instagram, Snapchat, YouTube of WhatsApp. Via Facebook en LinkedIn bereik je met name millennials en de oudere generaties.”

Be native

“Elk platform heeft zijn eigen normen”, legt Van der Wiel uit. “Kijk goed wat er al geplaatst wordt en pas je content daarop aan. Instagram en Snapchat zijn niet geschikt voor je gelikte corporate video’s. Veel beter kun je een kijkje achter de schermen geven, medewerkers laten vloggen en leuke gifjes of lenzen creëren.”

Tip: Wees geen indringer, maar voeg iets toe. En vertel het verhaal van jouw organisatie.

Video met je ambassadeurs

Korte video’s, gemaakt voor mobiel, zijn volgens Van der Wiel op elk platform goed. “Het hoeft geen enorme productie te zijn. Zet je medewerkers in als ambassadeurs. Je kunt zelf wel vertellen hoe tof je bent, maar het is veel geloofwaardiger als je mensen het doen. Een voorbeeld? McDonald’s zoekt constant jonge medewerkers. Ze zetten niet hun vacatures, maar hun medewerkers in de spotlight: in een videoserie op Snapchat voeren ze grappige opdrachten uit. Je wilt er zelfs naar kijken als je er niet wilt werken.”

Tip: Hoe korter de video, hoe beter. En maak je video’s verticaal, voor mobiel gebruik.

Wees jezelf

Wat is de grootste no-go? “Ik zie te veel bedrijven die denken: laten we tegen jongeren op een heel andere manier gaan communiceren dan we normaal doen. Mijn advies? Wees jezelf. Past het niet bij je bedrijf? Doe het dan niet.”

Tip: Vertel de waarheid, probeer geen dingen op te poetsen. Daar prikken jongeren zo doorheen.

Adverteren

“Niemand gaat naar je ‘link in bio’ op je Instagram, maar dat geeft niet. Als je adverteert, kunnen ze met een swipe-up naar je site”, legt Van der Wiel uit. “Stories worden inmiddels meer gebruikt dan de feed, dus ik zou daarop inzetten. Je ziet snel hoe mensen op je advertentie reageren en kunt direct bijsturen.” Wat nou als je niemand in huis hebt die weet wat ‘stories’ en een ‘feed’ zijn? Van der Wiel: “Je kunt online een hoop info vinden, maar als je de principes van social media niet snapt, zou ik gewoon iemand inhuren. Anders is het zonde van je geld.”

Tip: een socialmedia-expert aannemen of inhuren is vaak goedkoper en effectiever dan zelf aanmodderen.

Dit artikel is onderdeel van de YoungCapital Recruitment Guide. In dit meer dan 100 pagina's dikke boek lees je alles wat je moet weten over het vinden, binden en benutten van jong talent.
bestel hier de recruitment guide

Deel dit artikel

Plaats jouw reactie

Reacties

  • Andreas
    Woensdag 03-04-2019

    Helder verhaal, Tim. Ben het voor 95% met je eens! En die 5%? Die zit 'm in het volgende stukje. "Ik zie te veel bedrijven die denken: laten we tegen jongeren op een heel andere manier gaan communiceren dan we normaal doen. Mijn advies? Wees jezelf." Als je de dingen doet die je altijd deed, zul je geen nieuwe uitkomsten vinden. Zoals je zelf ook aangeeft, je moet zijn waar de doelgroep is. En die zul je ook anders moeten benaderen. En dat betekent dat niet dat je compleet anders moet doen dan je bent. Het betekent wel dat je een andere (vlottere, meer visuele, toegankelijkere) versie van jezelf moet tonen :-)

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.