YoungCapital Company Blog

“Kwaliteit staat altijd voorop”, vindt de jonge ondernemer Timo. Daardoor is hij soms wel 70 uur met één opdracht voor zijn mediabedrijf bezig. YoungCapital-oprichter Hugo spreekt hem in aflevering vijf van YouTube-serie Wat een Baas.

Timo van den Berg (20) uit Rotterdam is de eigenaar van Unique Content Creations. Zijn mediabedrijf maakt alles op het gebied van media: van online marketingcampagnes en evenementenfotografie tot 360-gradenbeelden, promo’s en aftermovies. Voor sommige klussen huurt Timo designers of marketingexperts in, zodat hij zich volledig kan focussen op zijn eigen specialisme: camera- en montagewerk. Hij heeft al een aardige klantenkring opgebouwd. Zo is hij bezig met een recruitmentvideo voor KLM, maakte hij een aftermovie voor Maassilo in Rotterdam, en doet hij ook opdrachten voor Hudson’s Bay en GoSpooky.

“Ik stop al mijn tijd en energie in mijn bedrijf”, vertelt Timo aan Hugo, op zijn slaapkamer in zijn ouderlijk huis. Een paar statieven leunen tegen het bed en op het bureau staat een laptop waar Timo heel wat uren achter heeft gezeten. Hoelang hij met een opdracht bezig is, varieert. Maar toen hij vijf dagen filmde op een bruiloft in Marbella, was hij daarna nog 70 uur bezig met het editen van zijn geschoten materiaal. “De timeline staat bij die video vol sound effects, speeches en dronebeelden.” Dat kost veel tijd, want al die effecten moeten op de juiste (milli)seconde starten. 

Van amateur tot professional

Twee jaar geleden schreef Timo zijn bedrijf in bij de KvK. Maar zijn liefde voor film kwam voor het eerst om de hoek kijken toen hij elf was en op het Grafisch Lyceum vmbo in Rotterdam zat. “Mijn passie is op die school ontstaan, daar heb ik film ‘ontmoet’”, vertelt hij. Op zijn twaalfde begon hij met dj’en, onder de naamDj Timothy. Hij filmde zijn sets, bewerkte de beelden en gooide ze op zijn YouTube-kanaal. Zo kreeg hij steeds meer ervaring met editen. Ook de filmopleiding die hij volgde op het Grafisch Lyceum mbo droeg bij aan de kwaliteit van zijn video's. Het resultaat? Zijn best bekeken video heeft ruim 88 duizend views op YouTube. 

Een netwerk is cruciaal

Om klanten zit Timo niet verlegen: afgelopen april kreeg hij 23 opdrachten binnen. Wat is het geheim achter zijn succes? “Ik ben zeker niet de beste dj”, zegt hij. “Maar ik heb inmiddels wel een sterk netwerk opgebouwd.” Dankzij zijn dj-optredens komt hij op veel plekken, en de video’s die hij maakt, promoot hij online. Plus: Timo gaat voor kwaliteit. En dat loont, want als mensen hem inhuren, zijn ze zo enthousiast over het eindresultaat dat ze hem weer tippen in hun éigen netwerk. “Zo worden klanten ambassadeurs van je bedrijf en blijft het balletje rollen.” 

In 2019 verwacht Timo een omzet te draaien van, houd je vast, € 80.000,-. Een groot deel van het geld dat Timo verdient, stopt hij in nieuwe apparatuur. Daardoor worden zijn video’s nóg beter en professioneler. Trots laat hij zijn drone (4K-beeld, maximumsnelheid van 70 kilometer per uur) zien en Hugo mag even zijn recent gekochte stabilizer vasthouden, die ervoor zorgt dat het beeld van zijn camera stabiel blijft. 

Emoties overbrengen op video

Tijdens een korte fotocursus met uitzicht op de Erasmusbrug in Rotterdam, vraagt Hugo waaróm Timo zijn werk nou zo te gek vindt. “Omdat ik emoties over mag brengen op film”, antwoordt Timo. En die emoties verschillen per opdracht, wat zijn werk ook nog eens erg veelzijdig maakt. “Een aftermovie op een festival is bijvoorbeeld echt een kick, een gevoel van power”. De persoonlijke opdrachten, zoals bruiloften en uitvaarten, vindt Timo het bijzonderst. Zo’n moment is ontzettend emotioneel voor mensen en hij is degene die dat vast mag leggen. En als hij ziet hoe waardevol zijn werk uiteindelijk voor iemand is, zijn al die uren editen het helemaal waard.

Deel dit artikel

Plaats jouw reactie

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.