YoungCapital Company Blog

 

MKB in de knel door uitstel betaling grote bedrijven

Het MKB komt in de knel doordat grote bedrijven hun betalingstermijn oprekken. Grote winkelketens zetten hun betalingstermijn bijvoorbeeld naar 120 dagen, waar de wet er 60 voorschrijft en het MKB er 30 zou willen. Dat is te lezen op De Ondernemer

Ondernemersorganisatie ONL ontving de laatste dagen diverse noodkreten van ondernemers en ook bij het MKB-loket van Betaalme.nu komen steeds meer meldingen binnen. Ook kondigden grote, internationale winkelketens bij hun verhuurders aan dat zij de komende tijd geen huur betalen. Dat schrijft het FD.

Ervaar jij ook dat betaaltermijn worden opgerekt? Dan kun je je via deze link melden. 

 

Ondernemers helpen zorg massaal aan mondkapjes

De zorg had een schreeuwend tekort aan mondkapjes. Niet gek, als je bedenkt dat er voor één opgenomen coronapatiënt per dag minimaal twintig mondkapjes nodig zijn. Sinds een oproep van het ministerie van Volksgezondheid aan het bedrijfsleven, loopt het storm met aanbiedingen. Dat schrijft het FD

Honderden ondernemers, van groot tot klein, springen bij, van groothandels tot bouwmarkten en multinationals. “Elke vijf minuten komt er wel een aanbieding binnen van iemand die wil helpen”, zegt Anthony Stigter, secretaris zorg van VNO tegen het FD. “Het is overweldigend, we zitten fulltime te bellen met bedrijven die willen helpen. Er is een enorme saamhorigheid.”

 

Supermarktmedewerkers onvoldoende beschermd

Het CNV maakt zich zorgen over de veiligheid van supermarktmedewerkers. Klanten houden niet voldoende afstand, kassa’s hebben (nog) geen spatschermen en de vaak jonge medewerkers durven hier niets van te zeggen.

"Veel medewerkers zijn doodsbang en bellen ons plat met klachten. Medewerkers die er iets van zeggen krijgen een grote mond terug”, zegt voorzitter Piet Fortuin tegen Levensmiddelenkrant. “Als we niets doen, vormen supermarktmedewerkers een broeinest voor een razendsnelle coronaverspreiding.”

supermarkt klanten lappen 1,5 meter aan laars

 

Zorgen werkgevers over werktijdverkorting

Het bedrijfsleven is blij met de kabinetsmaatregelen om massaontslagen te voorkomen, schrijft het FD. Maar er bestaat twijfel of de Belastingdienst en het UWV de afhandeling van de werktijdverkorting wel aankunnen. 

Werkgevers zijn bang voor bureaucratische problemen bij de NOW en vinden dat snelheid en eenvoud voor fraudebestendigheid moeten gaan. Het UWV laat aan het FD weten: “We gaan ervoor zorgen dat er voldoende medewerkers zijn.”

Heb jij snel extra medewerkers nodig? Bel 023-751 92 40

Pensioenuitvoerders soepeler met innen premies 

Werkgevers die in acute problemen komen door de coronacrisis kunnen uitstel van betaling pensioenpremie aanvragen. Voor werkgevers gaat dit om substantiële bedragen. De pensioenfondsen voor de horeca, reisbranche en detailhandel verruimen de betalingstermijnen. Dat schrijft het FD

 

Uitstel winstdeling en vakantiedagen ruilen voor baan

Naast het overbruggingspakket van de overheid nemen werkgevers en vakbonden zelf ook stappen om massaontslagen en een faillissementsgolf te voorkomen. Op tafel liggen onder meer uitstel van de winstuitkering, vakantiegeld en vakantiedagen. Bij Transavia is maandag een akkoord bereikt. Dat schrijft het FD.

De winstuitkering wordt uitgesteld en werknemers zetten verlof- en vakantiedagen in in ruil voor behoud van werkgelegenheid in de komende drie tot zes maanden.

    

FNV schrikt van meldingen over werkgevers in coronatijd

Toen Annette (niet haar echte naam)  bij haar baas vroeg of ze thuis mocht werken om het coronavirus, was het antwoord keihard: nee. Het conflict liep op en nu staat ze op non-actief. Haar collega’s mogen geen contact met haar opnemen, anders worden ze op staande voet ontslagen. Ze deed een boekje open in het tv-programma Een Vandaag

De FNV is ervan geschrokken: bijna twee keer meer mensen bellen momenteel naar het contactcenter van de vakbond. Ongeveer de helft daarvan heeft vragen rondom het coronavirus, dat voor veel onrust en onzekerheid zorgt bij werknemers.

Woordvoerder Annika Heerekop van de FNV vertelt dat er allerlei verhalen bij hen binnenkomen. “Er zijn natuurlijk werkgevers die het goed regelen voor medewerkers, maar soms ook verhalen die grenzen aan de ondergrens van het fatsoen richting werknemers.” Annette is niet de enige met een werkgever die druk uitoefent om mensen om naar het werk te krijgen.

“Je ziet daarnaast dat we meldingen krijgen dat medewerkers vaak te dicht op elkaar moeten werken, veel in distributiecentra, en dat er te weinig wordt schoongemaakt. Medewerkers zijn bang voor besmetting en werken vaak zelfs nog naast zieke collega's.”

thuiswerken efficient

 

44% vindt thuiswerken net zo efficiënt als op kantoor

De stelling ‘thuiswerken is net zo efficiënt als werken op kantoor’ leidt tot verdeeldheid onder de stellingdeelnemers van De Telegraaf: 47% van de respondenten denkt van niet, tegen 44% van wel. 9% heeft geen mening. Uit de begeleidende commentaren, wordt duidelijk dat thuiswerken nog even wennen is voor velen.

Het gebrek aan een gezonde werkplek wordt als nadeel genoemd en ook werken met kleine kinderen in huis wordt gezien als moeilijk. “Proberen te vergaderen met een collega waar kleine kinderen in de buurt zijn, werkt niet”, zegt iemand.

De positieven zijn vooral blij met de rust en het gebrek aan afleiding. “Mijn productiviteit ligt minimaal 50% hoger dan op kantoor.” Ook het wegvallen van reistijd en de voordelen voor het milieu worden als positief ervaren. 

 

Studenten kunnen huur niet meer betalen

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en FNV Young & United luiden de noodklok over de onzekere situatie voor studenten. Door de coronacrisis zijn veel studenten hun inkomen verloren, waardoor ze hun kamerhuur niet meer kunnen betalen. Dat schrijft De Telegraaf.  

De bonden benadrukken dat er regelingen zijn voor werkgevers, werknemers en zelfs zzp’ers, maar niet voor studenten. Als gevolg van het leenstelsel zijn studenten meer dan ooit financieel afhankelijk van hun bijbaan. Vaak hebben zij een nuluren- oproep- of min-maxcontract, waardoor zij als eerste hun werk verliezen.  

Heb jij snel extra medewerkers nodig? Bel 023-751 92 40

Deel dit artikel

Plaats jouw reactie

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.