YoungCapital Company Blog

Customer Stories 1 - Just Eat Takeaway.com

Hoe ga je als bedrijf om met de coronacrisis? In de nieuwe reeks Customer Stories gaan YoungCapital-accountmanagers hierover in gesprek met klanten. Waar de één z’n business alleen maar ziet groeien, omzeilt de ander keer op keer nieuwe corona-hobbels. Welke creatieve, innovatieve of succesvolle oplossingen hebben zij gevonden voor de veranderingen binnen hun bedrijf? Accountmanager Kim Koenders trapt af en sprak met Levi Massop, Business Planner bij Just Eat Takeaway.com.

Hoe zou jij Just Eat Takeaway.com omschrijven?

“Just Eat Takeaway.com is een wereldwijde, online marktplaats voor maaltijdbezorging, actief in 24 landen en in Nederland bekend als Thuisbezorgd.nl. De meeste bestellingen worden bezorgd door de restaurants zelf, maar in meer dan 100 Europese steden hebben we ook een eigen bezorgservice, die we intern Scoober noemen. We zijn een jong en innovatief bedrijf met veel potentie om te groeien.”

De eerste coronaweken: hoe waren die?

“We zagen direct na de extra maatregelen een enorme daling in het aantal restaurants op ons platform. Daarnaast werd er flink gehamsterd in de supermarkten en zat heel Nederland met volle voorraadkasten. Hierdoor ontstond er een tijdelijke dip in het aantal bestellingen via Thuisbezorgd.nl. Het was voor veel klanten, restaurants en onszelf simpelweg niet duidelijk wat wel en niet mocht. Direct daarna werden we ook nog eens geconfronteerd met een DDoS-aanval, waardoor het lastig was om het effect van de crisis in te schatten. Gelukkig kwam er daarna meer duidelijkheid vanuit de overheid en hebben we met man en macht alle maatregelen doorgevoerd.”

Dat is zeker nog een hele kluif geweest

“Zeker weten. We hebben duizenden medewerkers die op verschillende internationale locaties werken. De grootste uitdaging was om ze te informeren over de maatregelen en de anderhalve meter afstand te waarborgen. Zo besloten we al snel dat een gedeelte van de bezorgers niet meer naar de hubs hoefden te komen voor een werkfiets. Zij hebben er toen eentje thuis gekregen. Ook hebben we de werktijden omgegooid, zodat er minder mensen per shift op locatie zijn.”

En na die eerste periode?

“We zagen in meerdere steden al snel weer het aantal orders groeien, en dus hebben we hier direct ruimte voor gecreëerd. Zo hebben we de lancering van de eigen bezorgservice van Thuisbezorgd.nl in Almere en Haarlem naar voren gehaald, en is onze landelijke samenwerking met McDonald’s versneld doorgevoerd. Ook hebben we kritisch gekeken naar hoe we onze bezorgers tegemoet konden komen qua werktijden en hoe we binnen het bedrijf (extra) werkgelegenheid konden creëren.”

“Daarnaast pakken we nu steeds meer dingen digitaal op. We stimuleren klanten om online te betalen, zodat een contactloze bezorging mogelijk is. En binnen een paar weken hebben we onze hele onboarding vervangen door een e-onboarding.”

Een hele verandering, dus. Dat had ook een impact op onze samenwerking, hè

“Voor een deel wel, ja. De samenwerking met YoungCapital is altijd al goed geweest en dat bleef ook zo tijdens de coronacrisis. In het begin hebben we veel geschakeld over het contact en benodigdheden. Vooral op doorslaggevende momenten dachten jullie goed met ons mee en konden we belangrijke zaken direct delen met de medewerkers. Heel fijn!”

Wat heeft op jou persoonlijk de meeste indruk gemaakt?

“Ik vond het vooral spannend toen de eerste coronagevallen steeds dichterbij kwamen. In die beginfase heb ik toen veel contact gehad met onze Country Manager en de GGD, terwijl ik nauwlettend de gegevens van het RIVM in de gaten hield. Het plan was eerst om bij een eventuele besmetting een volledig contactonderzoek te doen met de GGD. Maar toen het virus steeds meer om zich heen begon te slaan, werd de intelligente lockdown ingevoerd en moest heel Nederland zich aan de maatregelen houden.”

“We hadden toen geen idee wat voor impact dit op onze branche zou hebben. Niet alleen omdat dingen niet duidelijk waren, maar ook omdat de maatregelen per land verschilden. Er moest zoveel gebeuren en geregeld worden. Het waren hele spannende, drukke en uitputtende weken, maar wel heel interessant.”

In hoeverre kijk je nu anders naar Just Eat Takeaway.com?

“Het is me des te meer duidelijk geworden hoe sterk en flexibel ons bedrijf is. Iedereen pakte meteen door en reageerde razendsnel. Zelfs met de verschillende (overheids)maatregelen en risico’s. Mensen zijn bereid een stap extra te doen. Die betrokkenheid is mooi om te zien.”

Dat maakt je extra trots op het bedrijf zeker.

“Absoluut. Iets waar we onze medewerkers ook zeker voor hebben bedankt. Zo hebben we laatst een actie georganiseerd waar een bekende Nederlandse rapper langsging bij verschillende bezorgers om ze een serenade te geven aan de deur. We wilden ze echt in het zonnetje zetten. Natuurlijk krijgen ze ook een mooie fooi.”

Welke tip zou je andere bedrijven willen meegeven?

“Blijf creatief en positief, ook in deze tijden.”

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.