YoungCapital Company Blog

Toekomst van Werk

Hoe ga je als bedrijf om met de coronacrisis? In de reeks Customer Stories gaan we in gesprek met één van onze klanten. Bedrijven met een creatieve, innovatieve en succesvolle oplossing voor plotselinge veranderingen. Deze keer is het de beurt aan YoungCapital-accountmanager Suzanne Caspers en branche director Mariela Debrichy. Zij spraken met Lisanne Spiekermann (project- en verandermanager HR) en Mitchell van Koert (senior consultant talent acquisition) bij verzekeraar Achmea.

Hoe hebben jullie de afgelopen periode ervaren?

Mitchell: “Op veel gebieden is er enorm veel veranderd. Van de een op de andere dag moesten we allemaal volledig vanuit huis werken. Ook veranderden de uitdagingen waar professionals binnen Achmea mee te maken kregen. Dat vraagt om flexibiliteit en creativiteit. Gelukkig hebben we gezien dat al het werk gewoon door kon gaan, de dienstverlening op peil is gebleven en de klanten heel tevreden zijn. Zelfs dingen waarvan we van tevoren dachten dat die digitaal niet konden, gingen gewoon door. Denk aan een selectiedag voor managementtrainees.”

Lisanne: “De switch naar thuiswerken was ook even spannend. Bij Achmea zijn we gelukkig gewend om thuis te werken. Maar toch, ineens zaten we met 11.000 collega’s thuis. ‘Hoe reageert het netwerk?’, vroegen we ons af. Gelukkig ging het allemaal in één keer goed en ondervonden we weinig problemen. We grijpen deze periode juist aan om na te denken over de Toekomst van Werken. Hoe werken we over 5 of 10 jaar?”

Hoe bepalen jullie deze Toekomst van Werken?

Lisanne: “Samen met IT, HR en Facility werken we samen om de Toekomst van Werk van Achmea vorm te geven. Deze toekomstvisie lag er al, maar door corona zijn we eerder gestart met de implementatie. De afgelopen periode merkten we dat digitaal veel meer kan dan in eerste instantie gedacht. Trainingen voor leidinggevende worden bijvoorbeeld met succes online gegeven. We durven nu meer te experimenteren. Zo zijn de toekomstplannen in een stroomversnelling geraakt. Maar alleen op papier ben je er nog niet. De komende weken starten we met pilots binnen elf werkomgevingen om te testen en te kijken wat mogelijk is.”

Kun je iets meer vertellen over deze ideeën?

Lisanne: “We gaan ervaring opdoen via de pilots, en die moeten nog starten. Dus hoe het precies eruit komt te zien, is lastig te zeggen. Wat wel zeker is, is dat de mens nog meer centraal komt te staan. We bouwen het nieuwe werkconcept om de medewerker heen. We gaan hierbij uit van een 34-urige werkweek en houden continu in ons achterhoofd dat werk slechts één onderdeel van het leven is. Daarnaast gaan we van flexibel werken naar meer ‘activiteit-gebaseerd’ werken. Dit betekent dat je werkzaamheden uitvoert op de plek waar je dit het beste kunt doen. Individueel werk waar je volledige concentratie voor nodig hebt, doe je bijvoorbeeld thuis. Mensen ontmoeten, onboarden van nieuwe medewerkers en samen dingen creëren, doe je op kantoor.”

“Daarom is de samenwerking met HR, IT en Facility zo ontzettend belangrijk. Op alle vlakken verandert er iets. Het kantoor wordt bijvoorbeeld veel meer een plek om elkaar te ontmoeten en te socializen. Een soort clubhuis, eigenlijk. Een plek met veel minder bureaus en werkplekken, en meer koffiebarretjes met banken en gezellige hoekjes. Maar meer thuiswerken vraagt ook om meer aandacht voor de vitaliteit en werk-privébalans van onze medewerkers. En als een deel van je team thuiszit en een deel op kantoor, dan heb je waarschijnlijk ook andere IT-faciliteiten nodig.”

Klinkt allemaal heel gaaf.

Mitchell: “Het klinkt heel mooi inderdaad, maar er komen veel uitdagingen bij kijken. De ene collega kan zich bijvoorbeeld het best concentreren op kantoor, terwijl de ander juist betere focus thuis heeft. Hoe we hiermee om moeten gaan, is een interessante uitdaging. Zeker in een periode die voor iedereen veel veranderingen met zich meebrengt. Daar houden we rekening mee door collega’s binnen Achmea zoveel mogelijk te betrekken. We bepalen de Toekomst van Werk echt samen.”

Lisanne: “Het idee is om te experimenteren binnen het bedrijf zelf. Zo leren we het snelst van en met elkaar. Elke pilot duurt drie keer vier weken. Na elke vier weken wordt de pilot bijgeschaafd. We leggen eerst de focus op thuiswerken. Denk aan hoe je een gezonde thuiswerkdag inricht of hoe je elkaar spontaan kunt ontmoeten in de digitale wereld. Zodra we weer naar kantoor mogen, experimenteren we ook met het hybride werken. Dus, thuis, onderweg en op kantoor. En vooral de combinatie van die drie.”

Welke boodschap of tip willen jullie lezers meegeven?

Lisanne: “Focus op dingen die wél mogelijk zijn. Wij hebben ervoor gekozen om deze periode te gebruiken om de toekomst van werken vorm te geven. We maken gebruik van de ‘positieve’ gevolgen van corona en grijpen het moment aan om collega’s, als we weer naar kantoor mogen, direct een stap naar de nieuwe manier van werken te laten zetten.”

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.