YoungCapital Company Blog

Vakantiekracht

Het zijn medewerkers die al weten hoe het reilt en zeilt binnen je organisatie. Ze hebben vaak veel meer in hun mars dan het werk dat ze doen. En het is een mooie manier om jong talent in te laten stromen. We hebben het over vakantiekrachten. Er is één maar ... Heb je ze op en top ingewerkt en ben je helemaal blij met ze, zit de vakantie er alweer op en vliegen ze uit. Hoe zorg je ervoor dat je van je vakantiekracht een vaste kracht maakt? We delen 6 tips. Een tipje van de sluier: you snooze, you loose.

Vakantiewerk is weer in trek

In tegenstelling tot 2020 zijn vakantiekrachten erg gewild dit jaar. Dat merken we bij YoungCapital al te goed. Het aantal vakantiewerk-vacatures is gestegen. Vanaf april lopen ook de sollicitaties voor vakantiewerk per maand flink op, naar bijna 7.500 in de maand juni. De beroepsgroepen waar het meest op gesolliciteerd wordt? Winkelwerk, logistiek, promotiewerk, horeca en callcenter.

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het geen overbodige luxe om de vakantiekrachten langer aan je bedrijf te binden. Dominique Odekerken (vestigingsmanager Utrecht MKB) is het daar helemaal mee eens. We vroegen haar naar tips over hoe je als bedrijf jong vakantietalent kunt behouden. Zelfs als ze terug de schoolbanken ingaan.

1. Tevreden? Ga direct het gesprek aan

“De belangrijkste: ga zo snel mogelijk het gesprek aan met een vakantiekracht die je wilt behouden. Ik merk dat veel bedrijven hier vaak te laat over nadenken. Terwijl het juist nú heel belangrijk is. Er wordt zoveel aan medewerkers getrokken. Er is zoveel vacature-aanbod. Concurrentie ligt op de loer. Dus, als je als werkgever erg tevreden bent over een vakantiekracht en er potentie in ziet, kan ik alleen maar aanraden: om de tafel ermee.”

2. Denk in mogelijkheden

“Wat je ziet, is dat opdrachtgevers vooral denken: wat hebben wij nodig als organisatie? Terwijl het waardevoller is om meer vanuit de medewerker te denken. Zeker in deze markt, waarin de aanwas van nieuwe collega’s schaars is. Vraag daarom naar de wensen en behoeften van de vakantiekracht ná de vakantiebaan. Gaat-ie deeltijd studeren en kan-ie niet 4 maar wel 2 dagen blijven werken? Kijk naar de mogelijkheden. Misschien kun je hierdoor wel 2 van je vakantiekrachten behouden door het werk onder te verdelen."

"Bespreek ook wat de vakantiekracht nu voor werk doet en wat-ie graag zou willen. Misschien heeft de vakantiekracht wel meer in z’n mars. Ik merk dat veel bedrijven vastzitten in: ja, maar dit zijn bij ons de procedures en zo doen we het altijd. Terwijl het soms echt wel mogelijk is om daar flexibeler in te zijn.”

3. Deel groei- en ontwikkelkansen

“Als je kijkt naar de grootste uitstroom bij onze opdrachtgevers nu, dan ligt de reden voor opzegging bij de kant van de medewerker. Het is vaak dat ze gaan studeren, maar ook dat ze op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. Vooral jongeren willen zich blijven ontwikkelen. Zijn die mogelijkheden er binnen je bedrijf voor bijvoorbeeld opleidingen, trainingen en doorgroeien, maak dan ook duidelijk dat die kansen er zijn. Dit zijn dingen waar jongeren nu ontzettend naar kijken.”

4. Neem je bedrijfscultuur onder de loep

“De bedrijfscultuur is erg bepalend voor de jonge generaties. Vooral in deze markt. Vacatures zijn moeilijker te vervullen. Maar je merkt dat de vacatures die goed lopen van organisaties zijn die weten wat voor interne cultuur ze hebben en duidelijk uiten waar ze voor staan. Hetzelfde geldt voor bedrijven met een goed imago, die veel aandacht besteden aan hun medewerkers. Met bijvoorbeeld een goed uitgeruste werkplek, of aandacht voor leuke dingen. Denk aan leuke uitjes en borrels of complimenten bij succes.”

5. Besteed je aandacht aan duurzaamheid? Zet het in de spotlight

“Duurzaamheid vinden jongeren steeds belangrijker. Net zoals werk met betekenis. Om voorbeelden te geven: we hebben een duurzame bank als opdrachtgever en een duurzaam warenhuis dat binnenkort in Utrecht opent. Eigenlijk zodra het woord ‘duurzaamheid’ erbij komt kijken, zie je dat jongeren niet alleen sneller reageren, maar ook langer blijven hangen. En dan hoeft er echt geen torenhoog salaris tegenover te staan.”

6. Maak hybride werken mogelijk, als het kan

“We merken dat veel kandidaten graag een combinatie willen van thuis- en op kantoor werken. Vooral binnen de callcenter-, klantenservice en administratieve sector. Maar ook naar flexibiliteit in uren kijken jongeren nu veel meer. Dus als ze ’s ochtends een keer willen sporten, dat ze dan wat later starten, bijvoorbeeld.”

“Flexibiliteit is een van de belangrijkste punten bij het behouden van vakantiekrachten. Laat de baan het toe? Maak het mogelijk. Een bekend internationaal consultancybedrijf dat klant bij ons is, is daar een mooi voorbeeld van. Zij hebben onder andere die flexibele werktijden ingevoerd, omdat jongere generaties dat waarderen.”

Alle tips afgevinkt, maar geen succes?

Dan kunnen we alleen maar aanraden om contact te blijven houden met je vakantiekracht. Hoe relaxed is het als-ie de volgende vakantie weer bij je komt werken? En je weet nooit … misschien blijft-ie na de volgende vakantieklus wel plakken.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.