YoungCapital Company Blog

Vakantiekracht

Goede vakantiekrachten zijn goud waard. Enthousiaste medewerkers die er staan wanneer je ze nodig hebt en al snel moeiteloos meedraaien in je team. Er is alleen één maar... Heb je ze net op en top ingewerkt en ben je helemaal blij met ze, zit de vakantie er alweer op en vliegen ze uit. Wil jij vaste van je beste vakantiekrachten vaste medewerkers maken? Met deze 6 tips vergroot je je kansen aanzienlijk. Een tipje van de sluier: you snooze, you loose.

Vakantiewerk is weer in trek

Na een stevige coronadip zijn vakantiekrachten dit jaar weer erg gewild. Het aantal vakantiewerk-vacatures bij YoungCapital is dan ook flink gestegen. In juli 2022 stond onze teller op een kleine 14.000 sollicitaties. Waar het meest op wordt gesolliciteerd? Festival jobs, banen als babysitter en figurantenwerk.

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het geen overbodige luxe om vakantiekrachten langer aan je bedrijf te binden. Daarom vroegen we Dominique Odekerken (vestigingsmanager Utrecht mkb) hoe je als bedrijf vakantietalent kunt behouden. Zelfs als ze terug de schoolbanken ingaan.

1. Tevreden? Ga direct het gesprek aan

“De belangrijkste tip? Ga zo snel mogelijk het gesprek aan met vakantiekrachten die je wilt behouden. Ik merk dat veel bedrijven hier vaak te laat over nadenken. Terwijl het juist nú heel belangrijk is. Er wordt zoveel aan medewerkers getrokken. Het vacature-aanbod is enorm. Concurrentie ligt op de loer. Dus als je als werkgever erg tevreden bent over een vakantiekracht en er potentie in ziet, kan ik alleen maar aanraden: om de tafel ermee.”

2. Denk in mogelijkheden

“Wat je ziet, is dat opdrachtgevers vooral uitgaan van wat zij als organisatie nodig hebben. Terwijl het waardevoller is om meer vanuit de medewerker te denken. Zeker in deze markt. Vraag daarom naar de plannen en wensen van vakantiekrachten ná hun vakantie. Kan iemand naast zijn of haar deeltijdstudie geen 4 maar 2 dagen blijven werken? Overweeg dan bijvoorbeeld om de functie te splitsen en het werk over 2 vakantiekrachten te verdelen."

"Bespreek ook wat de vakantiekracht nu voor werk doet en wat deze graag zou willen. Misschien heeft ie wel meer in z’n mars. Ik merk dat veel bedrijven vastzitten in: ja, maar dit zijn bij ons de procedures en zo doen we het altijd. Terwijl je daar soms echt wel wat flexibeler in kunt zijn.”

3. Deel groei- en ontwikkelkansen

“Als je nu kijkt naar de grootste uitstroom bij onze opdrachtgevers, dan ligt de reden voor opzegging vaak aan de kant van de medewerker. Ze gaan studeren, of zoeken een nieuwe uitdaging. Vooral jongeren willen zich blijven ontwikkelen. Kunnen ze binnen je bedrijf opleidingen of trainingen doen en doorgroeien? Maak dan ook duidelijk dat die kansen er zijn. Dit zijn dingen waar jongeren nu ontzettend naar kijken.”

4. Neem je bedrijfscultuur onder de loep

“De bedrijfscultuur is erg bepalend voor de jonge generaties. Vooral in deze markt. Vacatures zijn moeilijker te vervullen. Maar je merkt goedlopende vacatures vooral komen van organisaties die weten wat voor interne cultuur ze hebben en duidelijk uiten waarvoor voor staan. Hetzelfde geldt voor bedrijven met een sterk imago, die veel aandacht besteden aan hun medewerkers. Met bijvoorbeeld een goed uitgeruste werkplek, of aandacht voor leuke dingen. Denk aan uitjes en borrels of iets simpels als complimenten bij succes.”

5. Besteed je aandacht aan duurzaamheid? Zet het in de spotlight

“Jongeren vinden werk met betekenis steeds belangrijker. Zodra het woord ‘duurzaamheid’ valt, zie je dat jongeren niet alleen sneller reageren, maar ook langer blijven hangen. En dan hoeft er echt geen torenhoog salaris tegenover te staan.”

6. Maak hybride werken mogelijk, als het kan

“We merken dat veel kandidaten graag een combinatie willen van thuis- en op kantoor werken. Vooral binnen de callcenter-, klantenservice en administratieve sector. Daarnaast kijken jongeren nu veel meer naar flexibiliteit in uren. Dat ze bijvoorbeeld wat later kunnen starten als ze ‘s ochtends een keer willen sporten.”

“Flexibiliteit is een van de belangrijkste punten bij het behouden van vakantiekrachten. Laat de baan het toe? Maak het mogelijk. Een van onze klanten – een internationaal consultancybedrijf – is daarvan een mooi voorbeeld. Hier werden onder andere flexibele werktijden ingevoerd, omdat jongere generaties dat waarderen.”

Alle tips afgevinkt, maar geen succes?

Dan kunnen we alleen maar aanraden om contact te houden met je vakantiekrachten. Hoe relaxed is het als die gewaardeerde tijdelijke collega’s de volgende vakantie weer bij je komen werken? En je weet nooit… misschien blijven ze na de volgende vakantieklus wél langer plakken.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.