YoungCapital Company Blog

Heb jij hem gezien? De viral video van Alexis Bloomer, een millennial uit Texas? In deze video legt ze aan ruim 40 miljoen viewers uit waarom Generatie Y volgens haar vreselijk lui, verwend en respectloos is. Ook op het gebied van werk. Zijn deze vooroordelen over millennials waar? Of valt het allemaal wel mee …

“If you guys have anyone in your social media, like I do, that’s over the age of 40, you’ve probably seen a post at some point about how our generation sucks.” - Bloomer

Je kunt gerust stellen dat de video van Bloomer voor een hoop onrust gezorgd heeft. Netwerk The Young Turks heeft zelfs een talkshow georganiseerd om haar argumenten te ontkrachten met wetenschappelijke argumenten. Al haar argumenten blijken onderbouwing te missen en worden razendsnel ontkracht.

Niet alleen bij Bloomer, maar ook op de arbeidsmarkt heerst bij velen een, vaak onterecht, negatief beeld over Generatie Y. Tijd om alle vooroordelen en hun tegenargumenten even op een rijtje te zetten.

1. Millennials hoppen van job naar job

Een van de eerste vooroordelen die je hoort over millennials op de arbeidsmarkt, is dat ze niet loyaal zijn aan hun werkgever. Wat ervoor zou zorgen dat ze makkelijk opstappen als het even slecht gaat, of als ze er geen zin meer in hebben.

 

Dat vooroordeel komt niet zomaar uit de lucht vallen. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan, zoals dat van Gallup, waarin 21% van de millennials aangeeft het afgelopen jaar van baan veranderd te zijn. Drie keer zo veel als niet-millennials. Generatie Y is ook minder geneigd om lang te blijven hangen bij hun huidige werkgever: respectievelijk 50% vs. 60%.

 

Millennials

Generatie Y wil loyaal zijn

Maar volgens Fast
Company
is dit geen bewijs dat millennials niet
loyaal zijn
. Ook zij hebben onderzoek gedaan naar het jobhoppen van
millennials. Wat blijkt? Ze wíllen best bij hun huidige werkgever blijven, maar
zien dat vaak niet als mogelijkheid.
The
Next Web
zegt zelfs dat millennials vaak drie tot zes jaar bij hun eerste
baantje blijven hangen, om als starter zo veel mogelijk ervaring op te doen.

Generatie Y vindt carrièremogelijkheden het belangrijkste. Veel bedrijven bieden die niet, wat millennials bijna dwingt om de keuze te maken op te stappen. “Minder bedrijven bieden levenslange carrièrepaden en de wereld is afgestapt van het idee van baanzekerheid op lange termijn. Maar dat is iets wat deze jonge mensen omarmen. Een op de twee millennials blijft liever, en dat is verrassend”, zegt Brad Harrington, CEO van Boston College Center for Work & Family .

2. Het leven is makkelijk

Bloomerzegt in haar video dat millennials veeleisend zijn en verwend worden. Wil je iets kopen? Dan kan dat 24/7 online. Een dag thuiswerken met je laptop op de bank? Vaak ook geen probleem. Al met al: het leven is makkelijk. Makkelijker dan dat van de voorgaande generaties. Wordt het Generatie Y echt zo makkelijk gemaakt?

 

Ten eerste moeten we natuurlijk niet vergeten dat we nét uit een van de zwaarste recessies ooit komen. Millennials ervaren daar ook op de arbeidsmarkt nog steeds de gevolgen van. Werkeloosheid is daarom ook een probleem waar veel Generatie Y’ers tegenaan lopen.

 

 

Drie mythes over millennials ontkracht

De gemiddelde werkeloosheid volgens The Next Web

De gemiddelde werkeloosheid onder millennials is minstens 40% hoger dan die bij Generatie X, op vergelijkbare leeftijd. Daarnaast blijkt ook dat het gemiddelde inkomen voor mensen tussen de 18 en 34 jaar zelfs 14% gedaald is. Zo makkelijk is het leven dus niet, in ieder geval niet op de arbeidsmarkt.

3. Millennials zijn liever lui dan moe

Generatie Y wordt vaak ook omschreven als lui. Waar dat vandaan komt? Onder andere bij influencers die zich over hen uitspreken. Bijvoorbeeld business- en lifestyleguru Martha Stewart. Zij zegt dat te veel millennials nog steeds bij hun ouders wonen, in plaats van dat ze de wijde wereld in trekken en iets van hun leven maken.

 

Het motto is: werk om te leven, en niet: leef om te werken. Generatie Y ziet een baan niet meer als garantie voor geluk. En het klimmen op de bedrijfsladder is ook geen vereiste meer. Maar lui? Dat zijn ze zeker niet.

Het blijkt namelijk dat, daar waar millennials niet de ambitie hebben om op te klimmen tot CEO-level, ze wél gedreven zijn om een eigen bedrijf succesvol te maken. Millennials starten twee keer zo vaak een eigen onderneming als babyboomers en Generatie X’ers.

 

 

Drie mythes over millennials ontkracht

Bron: The Next Web

Generatie Y werkt hard op haar eigen manier 

Deze generatie staat niet alleen voor ondernemerschap, maar ook voor flexibiliteit. Zie je de millennial eerder weggaan van zijn werk? Of wil hij een dag thuiswerken? Dan is dat niet omdat hij geen zin meer heeft, maar waarschijnlijk omdat het zijn productiviteit ten goede komt. In de avond je laptop nog even pakken, is namelijk ook een optie.

Medewerkers hechten ook steeds minder waarde aan traditionele regels op de werkvloer. Zij hebben er een hekel aan om iets op een bepaalde manier te doen, puur omdat het altijd zo gedaan is. Dus dat doen ze niet. Daardoor lijkt het alsof ze liever lui dan moe zijn, en shortcuts willen nemen. Maar ondertussen zijn hun innovatieve oplossingen vaak hartstikke waardevol voor het bedrijf.

Millennials zijn zo slecht nog niet 

De vooroordelen over millennials blijken zeker niet altijd op te gaan. Ze passen zich aan aan hun omgeving, net als alle andere generaties. Generatie Y is opgegroeid met enorm hoge werkeloosheid, een dal in de huizenmarkt en een gigantische recessie. Dat beïnvloedt hoe je in het dagelijks leven te werk gaat. Hun sterkte? Verandering zit in hun DNA. De wereld verandert sneller dan ooit tevoren, en de millennials spelen daar maar wat graag op in.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.