Auto van de zaak

Daar zit je dan in je onderhandelingsgesprek. Je manager heeft je net verteld dat je recht hebt op een auto van de zaak. Klinkt leuk, maar wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken? En is het wel zo voordelig om een auto van de zaak te accepteren? Hieronder hebben wij de belangrijkste info op een rij gezet.

Werk jij via YoungCapital?

Dan is jouw kans op een auto van de zaak best klein. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar bij de meeste uitzendbaantjes krijg je een reiskostenvergoeding. Hoe dat precies zit, lees je op deze pagina.

Green is the new black

Voordat we er helemaal induiken: ga eerst bij jezelf na of je wel écht een auto van de zaak nodig hebt. Bezoek jij bijvoorbeeld maar eens in de zoveel tijd een klant? Dan is die auto van de zaak niet nodig, want er zijn ook shared cars die je voor een paar uurtjes kunt lenen. Of misschien biedt jouw bedrijf wel een mobiliteitspas aan waarmee je voordelig kunt reizen met het ov. En check of je werkgever een duurzaamheidsinitiatief heeft.

Een auto van de zaak: hoe zit dat?

Laten we het eerst hebben over wat een auto van de zaak precies inhoudt, want niet elke bedrijfsauto is een auto van de zaak. Bij veel bedrijven kun je als medewerker namelijk tijdens werktijden een bedrijfsauto lenen om bijvoorbeeld naar klantafspraken te rijden. Je kunt die auto in principe niet privé gebruiken. Een auto van de zaak mag je daarentegen wel meenemen naar huis en 24/7 gebruiken. Of je nu op werkbezoek gaat of op zondagmiddag naar de supermarkt racet voor een snackie.

Een auto van de zaak hoort bij je secundaire arbeidsvoorwaarden, en is dus een soort bonus. Leuk om te hebben, maar een werkgever is niet verplicht om ’m te geven.

Bijtelling

Goed om te weten: een auto van de zaak is niet helemaal gratis. Gebruik je de auto ook buiten werktijden (en rijd je er privé meer dan 500 kilometer per jaar in), dan betaal je een bijtelling over de auto van de zaak aan de Belastingdienst. Hoe hoog deze bijtelling precies is, hangt af van de waarde van je auto en hoe zuinig deze is.

Waarom een bijtelling over een auto van de zaak?

Simpel: als jij dag en nacht in een auto van de zaak mag rijden, ziet de Belastingdienst dit als ‘loon in natura’. Je krijgt in feite een extra vergoeding, waar je nog geen belasting over hebt betaald. Je kunt de bijtelling over een auto van de zaak daarom zien als een extra belastingheffing.

Geen auto van de zaak zonder bijtelling, dus?

Niet zolang je de auto van de zaak ook privé gebruikt. Rijd je minder dan 500 kilometer per jaar en gebruik je ’m alleen voor zakelijke ritjes en om naar kantoor te rijden? Alleen dan hoef je de bijtelling niet te betalen. In dat geval moet je een kilometerregistratie bijhouden én een ‘geen privégebruik’-verklaring inleveren bij jouw bedrijf en de Belastingdienst.

En hoe bereken ik de bijtelling?

In Nederland bestaan er sinds 2019 (in principe) twee verschillende categorieën. Onder welk percentage jouw auto van de zaak valt, hangt af van hoe zuinig ’ie is. Rijd je volledig elektrisch en stoot de auto 0 gram CO2 per kilometer uit, dan betaal je 4 procent. Bij alle auto’s die wél CO2 uitstoten - ja, ook bij hybride-auto’s - betaal je automatisch 22 procent.

Om je bijtelling te berekenen, pak jij het bijtellingspercentage erbij waar jouw auto van de zaak onder valt. Daarna is het een kwestie van uitzoeken wat de cataloguswaarde van je auto is en het percentage hierover berekenen.

Een voorbeeld: jouw auto van de zaak heeft een nieuwprijs van € 20.000,- en stoot CO2 uit. De bijtelling is 22 procent van € 20.000,-, en komt neer op € 4.400,- per jaar.

Dit betekent niet dat je ook € 4.400,- per jaar betaalt. Deze bijtelling wordt namelijk bij jouw belastbaar inkomen opgeteld en valt daardoor in één van de vier belastingschijven. Dus hoe meer je verdient, hoe meer belasting je over jouw bijtelling moet betalen.

Is het nog steeds niet helemaal duidelijk? Dat snappen we, daarom kun je via deze rekentool makkelijk zelf je bijtelling berekenen. Het enige wat je nodig hebt, zijn je bijtellingspercentage, de cataloguswaarde van je auto van de zaak en je bruto-jaarinkomen.

Eigen bijdrage voor een auto van de zaak

De eigen bijdrage is een vast bedrag per maand dat je betaalt aan je werkgever voor het 'privégebruik van de bedrijfsauto' en wordt meestal automatisch ingehouden op je salaris. Zo’n eigen bijdrage is niet verplicht, maar komt wel eens voor. Hoe hoog dit bedrag precies is, hangt af van het soort auto dat je wilt leasen.

We horen je al denken: "Nog meer kosten…". Yep, maar je eigen bijdrage kun je wel aftrekken van je bijtelling. Betaal je dus per maand € 100,- aan je eigen bijdrage voor je auto van de zaak, en is je bijtelling € 400,- per maand? Dan is je bijtelling uiteindelijk maar € 300,-.

Het kan ook voorkomen dat je een eigen bijdrage moet betalen wanneer je ‘het normleasebedrag overschrijdt’. Dit klinkt misschien als abracadabra, maar is vrij simpel. De meeste bedrijven hebben een maximaal bedrag dat medewerkers per maand mogen uitgeven aan een auto van de zaak. Zit jij hierboven, dan betaal je het resterende bedrag zelf als eigen bijdrage.

Een voorbeeld: het normleasebedrag bij jouw bedrijf is maximaal € 400,- per maand. Nu is je oog gevallen op een spiksplinternieuwe Polo, met een leasebedrag van € 510,- per maand. Je betaalt in dat geval minimaal € 110,- per maand aan eigen bijdrage.

Wel een leaseauto, geen leaseauto?

Best een lastig verhaal, die afweging. Door alle regels en extra kosten rondom een auto van de zaak, is reizen met het ov misschien wel een stuk makkelijker. En niet te vergeten: beter voor het milieu. Zet alle voor- en nadelen dus goed voor jezelf op een rij, zodat je tijdens dat onderhandelingsgesprek een weloverwogen keuze kunt maken als je een auto van de zaak aangeboden krijgt.

Alles over secundaire arbeidsvoorwaarden