YOUNGCAPITAL
BLOG


Artikel

Inside Story: hoe is werken als promotiemedewerker?

Door Eveline Praal op 14-08-2018
0 reacties | 11032 views

“Ik heb de leukste bijbaan die er is. Het voelt niet eens als werken.”

Promotiemedewerker

Gratis samples uitdelen en bedolven worden onder de massa of juist op mensen afstappen die jou proberen te ontlopen. Zo denken we dat het leven van een promotiemedewerker eruitziet. Maar hoe is het echt? Dat vroegen we aan Noor* (23), die al drie jaar als promotiewerk doet voor Radio 538. 

Jij promoot een radiozender, geen tastbaar product. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? 

“Bij 538 worden het hele jaar evenementen georganiseerd. Bijvoorbeeld het 538Jingleball in de winter, 538Live XXL in oktober en 538Koningsdag. Ik sta dan bij de deur om tickets te scannen of zakenrelaties, vips en medewerkers te ontvangen. 

Soms help ik de productie met klusjes of werk ik backstage. Laatst stond ik nog bij het concert van Beyoncé. We moesten polaroidfoto’s maken, in een 538-hoesje stoppen en uitdelen aan de mensen in de rij.” 

Hold up. Beyoncé?

“Ja. Ik heb haar niet ontmoet, maar na onze shift mochten we wel naar het concert. Een week later maakten we foto’s bij Ed Sheeran.”

Even terug naar het ontvangen van mensen. Begrijp ik goed dat de celebs zich bij jou moeten melden?

“Ja, ik heb een gastenlijst en kijk of ze erop staan. Dan doe ik ze een polsbandje om en wens ik ze een fijne avond.”

Wat nou als je een ‘ster’ niet herkent? 

“Dan vraag ik gewoon om zijn naam. Maar meestal herken ik iemand wel uit het  smoelenboek. Kraantje Pappie, bijvoorbeeld. Sommige ‘celebs’ vinden zichzelf heel wat. Die komen dan met een capuchon en een zonnebril op hun hoofd aan. Dan denk ik: ah, jij zal wel bekend zijn, al heb ik geen idee wie je bent.

Laatst herkende mijn collega Nielson niet. Hij meldde zich als ‘Nielson’, maar stond onder zijn normale naam op de lijst. Gelukkig wist ik wie hij was en kon ik hem alsnog doorlaten. Of BN’ers dit soort dingen erg vinden? Weet ik niet. Ze laten het meestal niet merken.” 

promotiewerk voor 538
Foto: Radio 538

Maak je gekke dingen mee? 

“Soms proberen fans ons wijs te maken dat ze op de lijst staan. En blijven ze het ook heel hardnekkig proberen. Af en toe wordt iemand boos als we hem niet mogen binnenlaten. Maar ja, als je er niet op staat, kun je hoog of laag springen. Ik laat je toch echt niet binnen.” 

Moet je een raar pakje aan? Of heel sexy gekleed?

“Bij de meeste events draag ik een T-shirt met het 538-logo erop. Soms ook een groen of paars leren jasje erbij. Ziet er leuk uit en is lekker herkenbaar. Bij het 538Jingleball pakken we uit. Vorig jaar kreeg ik bijvoorbeeld een glitterjurk aan, professionele make-up op en werd mijn haar gedaan.” 

Deze bijbaan klinkt wel héél ideaal. Wat vind je minder leuk? 

“Het ís ook wel ideaal. Ik zeg altijd: ik heb de leukste bijbaan die er is. Het voelt niet als werken. We staan altijd op leuke feestjes, de sfeer is goed, mensen zijn blij.

Wat ik wel jammer vind, is dat het zo onregelmatig is. Ik zou meer willen werken. Maar er is natuurlijk niet elke maand een evenement. Ik vul mijn inkomen aan met oppassen en andere klusjes. Ik studeer nog, dus ik werk liever niet op vaste dagen.” 

Hoe ben jij aan je baan bij 538 gekomen? 

“Ik zag de vacature op YoungCapital en reageerde. Ik werd uitgenodigd voor een pitchdag, waar ik mezelf moest presenteren tussen veel andere kandidaten. Ik kreeg best wel ongewone vragen. Bijvoorbeeld: ‘Wat zou je doen als je een heel kort rokje aan moet?’ of ‘Zouden we een stuk van je haar mogen afknippen?’ Waarom ze dat vroegen, weet ik niet, want ik heb beide nooit meegemaakt.

Wat ik aanhad? Gewoon een lange broek en een t-shirt. Het was bloedheet, maar ja. Je gaat toch een beetje bedekt solliciteren? Er waren ook meisjes in korte jurkjes met veel make-up, maar zo ben ik niet. Ik ben gewoon mezelf gebleven, heb me niet voorgedaan als iemand anders.” 

Nog een tip voor wie ook promotiemedewerker wil worden?

“Deze baan moet bij je passen. Je moet het leuk vinden om met mensen om te gaan en niet verlegen zijn. Zorg dat je promotiewerk doet voor een merk waar je achter staat, zo kun je het beter overbrengen op anderen. En als je eenmaal aan het werk bent, moet je er echt van genieten. Want niet iedereen krijgt die kans!” 

*Noor heet in het echt geen Noor. We waren bereid haar naam te fingeren in ruil voor eerlijke antwoorden. 

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?


Plaats jouw reactie