YOUNGCAPITAL BLOG

“Als het kan, zoeken we graag het randje op."

WebcareOp je bek gaan met een grap, chattende drugsdealers en anonieme aanbidders online te woord staan. Hoe ziet het leven van een webcare medewerker eruit? We vroegen het Gino. Hij werkt nu een jaar bij YoungCapital.

Je helpt dus websitebezoekers, online. Waarvoor kunnen mensen bij jou terecht?

“Voor alle YoungCapital-vragen. Chatters beginnen veel over salarisbetalingen, vacatures, contracten en vragen over de website. Het meest voorkomende bericht in onze inbox blijft ‘ik zoek werk’. Mensen spotten de chat en denken: hey, da’s handig. We zorgen er niet voor dat je morgen kunt beginnen, want zo makkelijk is het leven nou ook weer niet. Wel denken we graag met je mee over je beroepskeuze.”

Wat is de vreemdste vraag die je ooit hebt gehad?

“De vrouwen hebben veel last van romantische chatters. Mannen die om telefoonnummers, insta’s en snapchats vragen. Of een date willen, of zelfs iets meer dan dat. Heb ik zelf nooit last van, dus dames …”

“Er is aan een van de meiden ook wel eens gevraagd of ze interesse heeft in een baan als prostituee. Dat was wel extreem. Ook drugsverkopers hebben we voorbij zien komen. Verder vinden mensen het leuk om te trollen of te schelden. Aan gifjeswedstrijden ook geen gebrek: soms stuur je gerust een kwartier random plaatjes heen en weer.”

Reactie YoungCapital

“Of we nu liefdesverklaringen, Facebookreacties of serieuze vragen binnenkrijgen: het is vooral belangrijk om in elke reactie de taal van YoungCapital te spreken.”

En wat voor taal spreken jullie dan?

“Als het kan, zoeken we graag het randje op. We zeggen waar het op staat en skippen bullshit. We draaien nergens omheen. Daarnaast reageren we regelmatig best brutaal en zijn we niet bang om reacties uit te lokken.”

“Voor 1 april 2018 had YoungCapital bijvoorbeeld een grap bedacht: ‘Ben je zenuwachtig tijdens je sollicitatie? No problem. Wij bieden je een jointje of shotje aan.’ Sommigen vonden het geweldig, anderen noemden ons een verschrikkelijk voorbeeld. Omdat er niks van waar was, konden we in onze reacties lekker over het randje gaan. En dat deden we ook.”

“Toen ging het in ons enthousiasme een keer mis. We waren gewoon brutaal, maar wel tegen een grote klant van ons. En die was zacht uitgedrukt not amused. Oeps. Het bericht werd snel verwijderd, maar de screenshots waren er al.”

Vind je bellen niet fijner? Dan heb je van screenshots geen last.

“Mwah, ik chat liever. Het is een stuk relaxter en je laat je niet zo snel kennen als je geïrriteerd bent. Ook als je niet topfit bent, is het werk prima te doen. Je moet er wel goed bij blijven natuurlijk, want screenshots zijn dus zo gemaakt. Dat je drie keer kunt nadenken voordat je wat zegt, is wel een groot voordeel ten opzichte van bellen.”

Wat voor skills heb je nodig als webcare medewerker?

“Je moet goed kunnen multitasken. Het kan zomaar zo zijn dat je acht gesprekken hebt én de Facebookberichtjes binnenstromen. Daarnaast ben je af als je dt-fouten maakt. En natuurlijk is het belangrijk dat je goed bent in leuke en persoonlijke gesprekken voeren.”

Wat vind je het leukst aan je job?

“De gezellige gesprekken. Veel mensen zijn wel in voor een geintje tussendoor. Daarnaast geeft het een voldaan gevoel als ik iemand echt heb geholpen. En ik kan het goed vinden met mijn collega’s. We hebben leuke uitjes en feestjes. Zeker een aanrader.”

Ben jij ook op zoek naar een leuke webcare-baan bij jou in de buurt? Check dan hier onze webcare-vacatures.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.