YOUNGCAPITAL BLOG

Assira stapte over van recruitment naar marketing.

Assira Colmsee (27) werkte anderhalf jaar als recruiter bij YoungCapital NEXT en switchte toen naar marketing. “M’n manager eerlijk vertellen dat ik niet op m’n plek zat was eng, maar ik wist: als ik iets wilde veranderen, dan moest ik zelf die eerste stap zetten.”

“Ik heb nooit een duidelijk carrièrepad voor ogen gehad. Daarom dacht ik: zo, da’s mooi, toen er een afspraak met een recruitmentmanager van YoungCapital in mijn agenda stond. Een recruitmentmanager spreekt elke dag mensen die niet weten wat ze willen en helpt ze op weg, mij zou ze vast óók kunnen helpen. Dus toen ze tijdens het gesprek vroeg waarom ik niet gewoon bij YoungCapital kwam werken als recruiter, zei ik ja. Waarom niet?”

“Ik ging aan de slag bij de opleidingstak van YoungCapital: YoungCapital NEXT. Daar wierf ik trainees voor traineeships, en begeleidde ze dan via zo’n traineeship naar een nieuwe carrière. Omdat dat best een lang traject is, had ik veel tijd om een band op te bouwen met kandidaten. En als je dan later van het bedrijf waar een trainee werkt hoort dat-ie het zo goed doet, geeft dat veel voldoening.”

Geen mensenmens

“Toch kon ik niet echt meepraten als collega’s het hadden over doorgroeien naar hr-functies als coach, talent- of recruitmentmanager. Zij waren echte mensenmensen, zoals ze dat noemen. Iets wat ik minder ben, bleek. Binnen mijn team was ik van begin af aan ‘de creatieve’: voor events maakte ik de presentaties, of ik dacht met marketing mee over de vormgeving van posters.”

“De reacties op wat ik maakte waren positief en ik vond het leuk om te doen. En hoe vaker ik het deed, hoe meer ik merkte dat ik meer energie uit die creatieve opdrachten haalde dan uit mijn werk als recruiter. Daarin miste ik het werken aan een eindproduct, aan iets wat stáát. Zelfs als ik een kandidaat van begin tot eind begeleidde, was het voor mij niet ‘af’ genoeg. Ik besloot met mijn manager te praten.” 

“Die stap was best moeilijk. Want de persoon die me deze kans had gegeven, moest ik nu vertellen dat ik de creatieve kant op wilde, de marketing in. Was dat niet heel ondankbaar? Gelukkig reageerde mijn manager heel begripvol en zei ze dat ze ook wel had gezien dat ik liever de marketingklusjes oppakte. Ze vond dat ik er goed in was en gunde me de tijd om uit te zoeken of marketing écht iets voor me was. Ze dacht met mij mee, wilde me helpen. Een enorme opluchting, want ze had ook kunnen zeggen: ‘Balen, maar ik kan niks voor je doen. Je kunt het beste op zoek naar iets anders.’”

“Een jaar lang mocht ik alle creatieve opdrachten oppakken die bij mijn team binnenkwamen. Ik organiseerde events in samenwerking met de marketingafdeling, dacht mee over marketingacties en mocht informatiestands voor open dagen ontwerpen. Het ene klusje vond ik nog leuker dan het andere. Híer haalde ik de voldoening uit waar ik zo hard naar op zoek was. Ik besloot: dit is wat ik wil doen.” 

Stappen zetten

“Toen er na dat jaar een vacature vrijkwam op de marketingafdeling, was de keuze om te solliciteren dus snel gemaakt. Maar ik werd afgewezen. Huilen. Wat nu? Ontslag nemen bij YoungCapital en ergens anders opnieuw beginnen? Maar wílde ik wel weg bij dit bedrijf?”

“Na veel gesprekken met mijn vriend en moeder besloot ik van niet. Mijn ambitie lag hier. Hoe YoungCapital zichzelf neerzet vind ik vet, maar wat me vooral aanspreekt, is dat je snel het vertrouwen krijgt: ga maar doen en zoek zelf maar uit hoe, want daar leer je van. Je krijgt kansen om jezelf te bewijzen.” 

“En dat was precies wat ik deed. Dat mijn eerste kans niet was gelukt, betekende niet dat er geen tweede zou komen. Ik zette alles op alles om die te krijgen en bleef alle marketingopdrachten binnen mijn team oppakken. Maar ook als het op dat gebied wat rustiger was en ik meer recruitertaken had, bleef ik mijn best doen. En hoe lastig dat soms ook was - ik heb meerdere sollicitatiebrieven geschreven en weer gedeletet, in mijn hoofd toch ontslagdatums bepaald  - uiteindelijk betaalde mijn doorzettingsvermogen zich uit.”

“Niet lang nadat ik was afgewezen, liep mijn - inmiddels andere - manager langs mijn bureau en zag dat ik een leaflet aan het ontwerpen was. ‘Ah, dat mag je straks de hele dag gaan doen!’ zei ze. Ze dacht dat ik nog in het sollicitatieproces zat. Toen ik vertelde over de afwijzing, was ze het er niet mee eens. ‘Jij hoort daar te zitten, niet hier’, zei ze. ‘Je hebt jezelf bewezen en keihard je best gedaan, wat een onzin dat je niet bent aangenomen. Ik ga er iets aan doen.’ Een tijdje later werd ik gebeld: ik mocht meelopen bij marketing.” 

Jezelf bewijzen 

“Eenmaal op de afdeling dacht ik: ik ga all in. Ik kreeg de taak om alle marketingaanvragen die per mail de afdeling binnenkwamen bij te houden. Maar ik trok de stoute schoenen aan en besloot een voorstel te doen voor een nieuw ontwerp van een set YoungCapital-speelkaarten. Omdat ik vond dat die beter konden.”

“Inmiddels staat mijn versie van de speelkaarten in de webshop, en werk ik fulltime op de marketingafdeling. Ja, het was best een pittige tijd. Maar spijt? Nul. Het heeft me geleerd dat het belangrijk is om dingen bespreekbaar te maken, ook al is dat eng. Als ik dat niet had gedaan, had ik nooit gezeten waar ik nu zit.”

Ook werken bij YoungCapital? Check al onze vacatures. Nieuwsgierig naar de traineeships en hbo-opleidingen van YoungCapital NEXT? Lees er alles over.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.