YOUNGCAPITAL BLOG

Goede managers zorgen voor meer betrokkenheid, hogere productiviteit en betere resultaten. Andersom is een slechte baas de meest genoemde reden om een bedrijf te verlaten. Lees hieronder hoe je succesvoller wordt in het managen van je mensen. 

 

best boss
Stap 1: Kies een managementstijl die bij je past

Er zijn verschillende managementstijlen, maar allemaal bestaan ze uit drie componenten: de hoeveelheid sturing die je aan medewerkers geeft, de mate van zelfstandigheid die je toelaat en hoeveel je investeert in jullie relatie.

Iedereen heeft van nature een bepaalde managementstijl. Maar die eigen stijl is niet in alle gevallen effectief. Zorg daarom dat je verschillende managementstijlen beheerst. En nog belangrijker, dat je weet wanneer je moet switchen. 

 

Stap 2: Werk aan je overtuigingskracht

Veel managers gebruiken slechts één techniek om anderen te overtuigen, namelijk de techniek die bij henzelf het beste werkt. Tijd om je toolkit uit te breiden!

De bekende psycholoog en marketeer Robert Cialdini onderscheidt zes principes die je kunt gebruiken om mensen te overtuigen. Zorg dat je deze zes principes beheerst en begrijpt, zodat je ze kunt toepassen in verschillende situaties. 

 

Stap 3: Wees helder over verantwoordelijkheden

Hierbij is vooral van belang dat jouw medewerkers aan de juiste zaken prioriteit geven. Dit is lang niet altijd vanzelfsprekend! 

Wees helder over wat je van je mensen verwacht en check regelmatig of iedereen nog steeds op dezelfde lijn zit. Houd mensen alleen verantwoordelijk voor zaken die echt van belang zijn, en geef het goede voorbeeld door ook zelf je afspraken na te komen. 

 

Stap 4: Toon interesse in de mens achter de medewerker

Betrokkenheid is cruciaal voor de productiviteit en het behouden van talent. Als je geen aandacht geeft aan de mens achter de medewerker of nooit waardering toont voor behaalde resultaten, is het niet gek als het verloop op jouw afdeling hoog is. Reden dus om hier tijd en aandacht in te investeren. En dat hoeft niet per se veel geld te kosten.

 

Stap 5: Kijk verder dan je eigen afdeling

Vandaag de dag werken veel medewerkers in meerdere functies en meerdere teams. De relatie tussen die teams wordt daarmee belangrijker. Je kunt als manager niet meer uitsluitend oog hebben voor de belangen en targets van je eigen bedrijfsonderdeel. 

Marc Oskam, auteur van het boek ‘Venijn in de Start’, adviseert: “Gebruik niet het team als uitgangspunt, maar de taak die verricht moet worden – en breng hiervoor de beste combinatie van talenten bij elkaar.”

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.