YOUNGCAPITAL BLOG

Je hoeft geen McKinsey of Facebook te zijn om de beste mensen te strikken. Volg gewoon de volgende vijf tips. 

Het is allang geen geheim meer dat getalenteerde medewerkers cruciaal zijn voor een gezonde toekomst van een bedrijf. Toonaangevende organisaties hebben hun succes vaak te danken aan hun focus op recruitment. Dit is wat je van deze topbedrijven kunt leren. 

marlies aan het werk


Tip 1: Maak recruitment een topprioriteit voor het senior management

Waarom is Goldman Sachs al jaren de populairste werkgever van alle zakenbanken? Eén van de redenen is dat ze recruitment veel te belangrijk vinden om alleen aan de afdeling HR over te laten.

Senior partners gaan persoonlijk bij universiteiten langs om veelbelovende kandidaten te ontmoeten. Zelfs als ze daarvoor een meeting met een grote klant moeten afzeggen.


Tip 2: Houd meer gesprekken

Adviesbureau McKinsey geldt als een ware magneet voor toptalent. Het is geen toeval dat ze ook bekend staan om hun loodzware recruitmentprocedure. Acht gesprekken per kandidaat, elk door verschillende medewerkers, is de norm.

Het ideale aantal sollicitatierondes varieert per bedrijf. Houd er in ieder geval meer dan de gangbare twee of drie. Laat elk gesprek voeren door andere medewerkers, en evalueer de gesprekken met elkaar.


Tip 3: Zet ze aan het werk

Wil je ontdekken hoe een kandidaat functioneert in de praktijk? Laat hem een opdracht uitvoeren, die past binnen de functie waarop hij solliciteert. Nog een voordeel: je investeringen in het recruitmentproces leveren zo ook nog bruikbare resultaten op!


Tip 4: Wacht niet tot het laatste moment

Zeker bij snelgroeiende bedrijven is recruitment vaak een haastklus. Begrijpelijk, maar vaak gaat dit wel ten koste van een grondige evaluatie van de kandidaten. Met als gevolg dat je er pas later achterkomt of iemand wel écht bij je organisatie past.

Denk dus vooruit: bepaal welke kennis en vaardigheden belangrijk zijn voor de groeistrategie van je bedrijf en ga vervolgens proactief en op doorlopende basis op zoek naar passend talent.


Tip 5: Gebruik de kernwaarden als ijkpunt

Bedrijven als Google en Facebook relativeren het belang van diploma’s en specialistische kennis. Zij kijken vooral of een kandidaat aansluit bij de kernwaarden van hun bedrijf. Dit geeft een veel betrouwbaardere indicatie of iemand op de langere termijn een goede match is.


Bron: www.inc.com



Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.