YOUNGCAPITAL BLOG

Om potentiële werknemers – of werkgevers – te ontmoeten hoef je geen netwerkborrels of carrièrebeurzen meer af te struinen. Maak kennis met Coffee, een app die het beste van Tinder en LinkedIn combineert. 

De digitale revolutie in recruitment is al een tijdje in volle gang. Platforms als LinkedIn hebben de manier veranderd waarop professionals met elkaar in contact komen. De volgende stap is de lancering van Coffee: een app met een vergelijkbare interface als Tinder. 

Voor wie Tinder kent, klinkt het gebruik vast bekend in de oren: swipe naar rechts als je met iemand wilt connecten swipe naar links als je wilt skippen naar de volgende. Als je allebei wilt connecten, kun je berichten naar elkaar sturen. Net als Tinder dus, maar dan om te netwerken in plaats van dates te scoren.

tinder voor een baan

tinder voor een baan

450 matches per dag

Coffee is razendsnel populair geworden als online platform om te netwerken, en vooral voor werkgevers en werknemers om elkaar te ontmoeten. Drie maanden na de lancering in juli telt de app al meer dan 6.000 werkzoekenden en ruim 400 werkgevers. Onder elkaar maken zij gemiddeld 450 matches per dag.

Van freelancers tot multinationals

Opvallend zijn de verschillende soorten gebruikers van Coffee. Van freelance programmeurs en start-ups op zoek naar stagiaires, tot multinationals. Er zijn zelfs journalisten die Coffee gebruiken om aan verhalen en ideeën voor artikelen te komen. Dankzij de app kunnen ze eenvoudig in contact komen met mensen binnen hun branche die ver weg wonen.

‘Vooral een leuke manier van recruiten’

Volgens Rogier Thewessen, DGA van YoungCapital, is Coffee een originele manier van recruiten, maar zal de app in de toekomst geen vervanger worden van een uitzendbureau. “Recruiten via een app is leuk, maar wel tijdrovend. Je moet eerst een hoop mensen liken, vervolgens moeten zij jou terug liken en dan kun je pas met elkaar in gesprek.”

Vooral bij het vinden van geschikte kandidaten voor vaste functies, lijkt Coffee hem niet effectief. “Hier komt meer bij kijken dan alleen swipen. Je krijgt pas echt een goed beeld van een kandidaat via een telefonisch of face-to-face gesprek. Een recruiter beschikt over de juiste expertise en ervaring op het gebied van werving en selectie en is de aangewezen persoon die daar tijd in kan steken. Maar natuurlijk is Coffee wel een hele leuke manier om in contact te komen met je potentiële medewerkers.”

Een volwaardige vacature voor een baan

Coffee geeft nog geen informatie over functies of sollicitatieprocedures, en onderhandelingen worden verder offline afgehandeld. Maar de makers van de app benadrukken dat er plannen zijn om per werkgever aan te geven welke baan ze in de aanbieding hebben, inclusief een salarisindicatie en een korte functieomschrijving.

Op naar de 1 miljard matches

Voorlopig is er ook genoeg reden om te blijven investeren in de ontwikkeling van Coffee. Tinder startte in augustus 2012, haalde 1 miljoen matches in 2013 en ging voorbij de 1 miljard matches in maart 2014. Het is heel goed mogelijk dat Coffee vergelijkbare aantallen kan halen. Veel mensen scoren immers net zo graag mooie een baan als een date.


Bron: Contently.com

 

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.