Vijf stappen om van een bedrijf een talentmagneet te maken

Door YoungCapital op 15-01-2015 0 reacties | 1962 views

Waarom wil iedereen werken voor de Apple’s en Facebook’s van deze wereld? Het is niet alleen het salaris. Deze bedrijven hebben vooral ijzersterke werkgeversmerken. Hoe ze dit doen? Dat lees je hieronder.


Een werkgeversmerk – ook wel employer brand genoemd – bepaalt in hoge mate of talentvolle mensen wel of niet kiezen voor een bedrijf. Dit heeft twee redenen:



Bedrijfscultuur telt


Ten eerste zoekt de nieuwe generatie werknemers meer dan alleen een mooi salarisstrookje. Dit blijkt onder meer uit het onderzoek Millennials at work, van PriceWaterhouseCoopers.



Wat jonge professionals willen, is een organisatie met een missie waar zij achter kunnen staan, deel uitmaken van een innovatieve cultuur, en omringd worden door collega’s die hen ondersteunen bij hun ontwikkeling.



De zichtbaarheid van je bedrijfscultuur


Ten tweede is een werkgeversmerk vandaag de dag erg zichtbaar. Kandidaten beschikken over een breed spectrum aan (social media-)kanalen om research te doen naar potentiële werkgevers, en rond te shoppen voor de perfecte baan.



Een werkgeversmerk is het uithangbord dat kandidaten doet besluiten om te solliciteren, of juist om verder te zoeken. Toch maken veel bedrijven nog te weinig gebruik van hun cultuur als instrument bij het werven van talent.



Hier volgen vijf stappen waarmee je een werkgeversmerk versterkt, zodat je de beste kandidaten aantrekt:



Stap 1: maak je ‘Werken bij’-webpagina persoonlijk, interactief en mobiel


Maak de carrièrepagina van je website tot boegbeeld van je werkgeversmerk. Gebruik hiervoor aansprekende content, zoals foto’s van evenementen, updates over innovatieve projecten en video-interviews met medewerkers.



Zorg er ook voor dat je carrièrepagina geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Veel jongeren gebruiken vooral de smartphone of tablet om naar een baan te zoeken. Laat geen achterhaalde techniek in de weg staan tussen jou en de ideale kandidaat!



Stap 2: social media; houd het levendig!


Onthoud dat potentiële toptalenten 24/7 jouw social media-kanalen bezoeken! Een gebrek aan updates op social media-kanalen geeft – terecht of niet – de indruk dat er bij een bedrijf niets te beleven valt. Verbeter dus je zichtbaarheid met blogs en berichten die relevante en waardevolle informatie bevatten.




Stap 3: maak merkambassadeurs van je medewerkers


Medewerkers van een bedrijf zijn de beste – of slechtste – marketeers. Om je werkgeversmerk te versterken, moeten zij vertrouwd zijn met de merkwaarden van hun bedrijf en weten hoe ze het best over hun werkgever kunnen communiceren.



Moedig ze aan om hun dagelijkse ervaringen te delen, niet alleen op verjaardagsfeestjes maar ook op social media – zo laat je zien dat het beeld van jullie bedrijfscultuur ook echt aansluit bij de werkelijkheid. Meer tips om van je medewerkers merkambassadeurs te maken, lees je hier.



Stap 4: gebruik duidelijke taal in vacatureteksten


Vacatureteksten zijn het eerste contactmoment met kandidaten en geven een eerste indruk hoe het is om bij een bedrijf te werken. Een warrig opgestelde advertentie met te veel eisen en managementjargon kan een kandidaat in verwarring brengen en frustreren.



Schrijf vacatureteksten die prettig leesbaar zijn en kandidaten een inkijkje geven in de bedrijfscultuur. Verplaats je in de kandidaat en stel jezelf de vraag: ‘Zou ik voor dit bedrijf willen werken?’




Bron: Intermediair


Stap 5: kijk kritisch naar je missie


Nog te vaak gaat de mission statement alleen over het bedrijf en zijn klanten. Dit is een gemiste kans om duidelijk te maken wat jouw bedrijf een geweldige plek maakt om te werken en carrière te maken.



Dus niet: ‘wij bestrijden de wereldwijde voedselcrisis met nieuwe technologieën’, maar: ‘wij brengen gedreven, talentvolle mensen bij elkaar om met nieuwe technologieën de voedselcrisis te bestrijden.’



Tot slot


Door met deze vijf stappen je werkgeversmerk op te poetsen en te promoten, geef je (potentiële) medewerkers een duidelijker beeld van wie je bent, waar je voor staat en hoe je je doelen wilt bereiken.



Dit stelt kandidaten in staat om al in een vroeg stadium in te schatten of zij passen bij jouw bedrijfscultuur. Zodat alleen de best passende talenten bij jou aankloppen.




Bron: Inc.com



Klaar om toptalent aan te trekken? Meld hier uw vacature aan.



Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie