Zeven lijfspreuken van succesvolle mensen

Door YoungCapital op 19-03-2015 0 reacties | 3456 views

Succes heeft vele gezichten. Toch hebben succesvolle mensen in de regel een paar opvallende overeenkomsten. Als je kijkt naar mensen die in hun vakgebied de top halen, dan is de kans groot dat ze de volgende zeven lijfspreuken volgen.



Op het eerste gezicht lijkt een succesvolle ondernemer of professional weinig anders dan iemand die in de grauwe middenmoot blijft hangen. Maar als je wat beter kijkt, zie je dat de echte toppers fundamenteel anders denken – en vooral handelen – in hun dagelijks werk.

Bijna altijd houden ze er de volgende zeven motto’s op na:

1. Niet denken, maar doen
Op zich is er niets mis met goed plannen. Maar in de praktijk lopen dingen altijd anders dan voorzien. Succesvolle managers en ondernemers verspillen geen tijd met evalueren en analyseren. Ze ondernemen actie, kijken hoe dat uitpakt, en sturen bij waar nodig.


2. Werk zo veel mogelijk ‘low budget’
Zonder voldoende middelen en kapitaal kan het lastig zijn om een plan, project of bedrijf van de grond te krijgen. Maar een beperkt budget kan ook een verborgen zegen zijn. 

Werken met beperkte middelen dwingt je om creatief te zijn en risico’s te nemen. Bovendien leer je tijdens een ‘low budget’-project zelf waardevolle lessen, terwijl je met meer geld de makkelijke weg kiest en externe kennis inhuurt. 

3. Investeer alleen in dingen waar de klant waarde aan hecht 
Geef nooit ergens geld aan uit zonder jezelf de vraag te stellen: ‘Heeft de klant hier iets aan?’ Is het antwoord nee, houd het geld dan in je zak. Wat waarde heeft voor klanten, verschilt per vakgebied. Voor een jurist is een mooie, smaakvol ingerichte kantoorruimte van waarde, omdat die cliënten het geruststellende gevoel geeft dat ze te maken hebben met een succesvolle professional. 

Heb je een webshop, dan hoeven je klanten niet eens te weten dat je een kantoor hebt. Spendeer in plaats daarvan extra geld aan een perfect werkende website, zodat mensen snel en soepel hun bestellingen kunnen plaatsen. Hoe meer geld je uitgeeft aan datgene wat je klant wil, hoe meer geld ze bij jou zullen uitgeven. 

4. Zoek je klanten op
Ga er nooit van uit dat andere mensen naar jou op zoek zijn. Verkoop je een product voor zzp’ers? Ga dan niet zitten wachten tot ze op jouw website belanden, maar zoek ze op, bijvoorbeeld op evenementen van de Kamer van Koophandel. 

Wat je ook doet of verkoopt, je kunt ervan uitgaan dat je concurrenten hebt. Daarom is jouw eerste zorg dat je altijd contact legt met de klant vóórdat je concurrenten de kans krijgen. 




5. Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht
Natuurlijk wil jij graag degene zijn die die ene enorme klant binnenhaalt. Maar pas op dat je hierdoor geen kansen laat lopen.

Succesvolle ondernemers en professionals halen liever een serie kleinere klussen binnen die direct cash opleveren, dan maandenlang achter een grote vis aan te jagen en het risico te lopen dat ze aan het eind met lege handen staan.

Wees niet bang om klein te beginnen en zorg ervoor dat je van iedere klus een succes maakt. Dan komt vanzelf het moment dat je klaar bent voor het grotere werk.

6. Onthoud dat je succes moet verdienen
Hoe hard je ook werkt, niemand is verplicht om jouw product of dienst te kopen. Of jij wel of niet succesvol bent, heeft niets te maken met wat ‘eerlijk’ is. Succes is geen recht, maar iets wat je moet verdienen. En dat succes verdien je door ervoor te zorgen dat klanten, collega’s, relaties en leveranciers er beter van worden als ze met jou in zee gaan.

7. Steek alleen energie in dingen die ‘onder de streep’ iets opleveren

Het is soms makkelijk om uit het oog te verliezen, maar in het werkende leven gaat het er uiteindelijk om dat wat je doet, meehelpt om de schoorsteen te laten roken.

Verspil geen uren per week aan spreadsheets of presentaties waarvan niemand kan uitleggen wat ze bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Ga alleen naar netwerkbijeenkomsten als je vooraf concreet hebt vastgesteld wat je ermee wilt bereiken.

Doen waar je goed in bent, is nog steeds een goede basis om succes na te streven. Maar zorg er wel voor dat hetgene wat je doet, ook iets oplevert.

Conclusie: creëer waarde
Wat succesvolle mensen uiteindelijk onderscheidt, is dat ze meer waarde creëren dan anderen. Waarde voor klanten, voor werknemers, voor aandeelhouders en voor de maatschappij. Als je dat in je achterhoofd houdt, sta je al met 1-0 voor.

Bron: Inc.com


Breng uw stem uit op YoungCapital
YoungCapital maakt kans op de titel Nieuwe Kampioen van Nederland: hét bedrijf met een grote kans om internationaal door te breken en de sector op zijn kop te zetten. Helpt u ons over de eindstreep? Stemmen kan hier.


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie