Collega’s die de kantjes er vanaf lopen: zo pak je ze aan

Door YoungCapital op 27-08-2015 0 reacties | 3211 views

en luie collega is niet alleen irritant, maar kan zelfs jouw carrière beschadigen als je niet oppast. Dat laat je niet gebeuren, toch? Lees hier wat je moet doen als je zo’n slampamper in je team hebt.

Collega’s die de kantjes er vanaf lopen: zo pak je ze aan


We hebben allemaal wel zo’n collega gehad. Hij komt altijd te laat, heeft zich nooit voorbereid en laat een berg onafgemaakt werk liggen als hij op vakantie gaat. Je kunt het proberen te negeren, maar dat is een riskante strategie.



Een luie collega kan namelijk ronduit schadelijk zijn voor jouw eigen carrière:


• Het kost energie die je zou moeten besteden aan je eigen werk.


• Het beïnvloedt de teamprestaties, en daar word jij ook op aangekeken.


• Het vreet aan je motivatie en arbeidsmoraal.



Heb jij ook te maken met een luilak die jouw kansen verpest? Tijd om er iets aan te doen! Iemand direct aanspreken is soms lastig, je bent immers niet zijn baas. Geen wonder dat maar weinig mensen hun mond opendoen in zo’n situatie.



Daarom geven we je hier vier tactieken om een luilak te confronteren met zijn schadelijke gedrag:



Tactiek 1: “Ik ben er voor je”


Het doel van deze tactiek is om je collega bewust te maken van zijn gedrag, zodat hij dit hopelijk verandert. In een gesprek zou je dit als volgt ter sprake kunnen brengen:



“Is er iets wat je dwarszit, of waar je over zou willen praten? We werken samen en we zijn van elkaar afhankelijk. Dus ik ben er voor je als je me nodig hebt.”



Door jezelf als vriend op te werpen, voorkom je een conflictsituatie. Tegelijkertijd stimuleer je je collega om open te zijn over zijn gebrek aan inzet. Of het zorgt er op zijn minst voor dat hij zich daarvan bewust wordt, als hij het zelf eerst niet doorhad.



Tactiek 2: leg de feiten op tafel


Als je luie collega ongevoelig blijkt voor de begripvolle aanpak, is het tijd om iets harder, maar duidelijker te worden. De kunst is om hierbij zo neutraal en feitelijk mogelijk te blijven.



Begin met een terugblik op de doelen die voor jullie team zijn vastgesteld in een project- of jaarplan en welke taakverdeling er indertijd is afgesproken. Bespreek vervolgens in hoeverre iedereen de verwachte resultaten heeft behaald.

Als duidelijk wordt dat jouw collega tekortschiet, kan hij dat niet meer ontkennen. Je hebt de feiten immers voor zichzelf laten spreken.





Tactiek 3: geef hem de kans om zijn kant van het verhaal te vertellen


Je kunt het ook omdraaien. Geef aan dat jij het gevoel hebt dat je alles alleen moet doen. Vraag hem vervolgens hoe hij daartegenaan kijkt en wat er volgens hem beter zou kunnen.



Als je laat zien dat jij openstaat voor zijn perspectief, zal hij ook meer openstaan voor het jouwe. Op die manier kun je samen het probleem oplossen en voorkom je dat jij als enige aan het praten bent.



Tactiek 4: grof geschut: een diplomatiek gesprekje met jullie leidinggevende


Als je alles geprobeerd hebt en je collega nog steeds overal lak aan heeft, is het tijd om het hogerop te zoeken. Ook hier geldt: probeer het neutraal en feitelijk te houden.

Ook al ben je gefrustreerd, laat je niet verleiden tot een emotionele klaagzang tegen je manager over hoe jij alle rotzooi moet opruimen. Schets in plaats daarvan de situatie aan de hand van de feiten.



Bijvoorbeeld: “Ik werk zestig uur in de week om op schema te blijven. Ik heb er al over gepraat met Erik, maar hij is niet in staat om mij te ondersteunen en ik ben bang dat ik niet de prestaties kan leveren die ik zou willen leveren.” Een goede manager zal jouw collega om tekst en uitleg gaan vragen, zonder dat jij mensen hebt hoeven beschuldigen of zwartmaken.



Last van een luilak? Doe er wat aan!


Natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan om een collega aan te spreken op zijn luie gedrag. Vaak hebben we een hekel aan conflictsituaties en zijn we bang dat we het alleen maar erger maken.



Maar je mag je carrière nooit in gevaar laten brengen doordat iemand anders er de kantjes vanaf loopt. Trek de stoute schoenen aan en breng het probleem ter sprake. Je zult er geen spijt van krijgen.



Bron: careerbliss.com



Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie