YOUNGCAPITAL BLOG

Wat zou jij tegen je baas zeggen als je zeker wist dat hij zou luisteren? Op basis van gesprekken met duizenden young professionals geven wij een inkijkje in het hoofd van de medewerker. 

Vijf dingen die medewerkers tegen hun baas zouden willen zeggen


De tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers is een cruciale voorwaarde voor een succesvolle toekomst van je organisatie. Om dat te bereiken, moet je weten wat je medewerkers nu echt willen.

Het lastige is dat mensen vaak moeite hebben direct tegen hun baas te zeggen waar ze behoefte aan hebben, en waar ze niet of juist wel tevreden over zijn. Om die redenen schakelen veel bedrijven onafhankelijke onderzoeksbureaus in. 

Wij kunnen je echter al een flink eind op weg helpen. Door de duizenden gesprekken die wij voeren met young professionals, beschikken wij over een schat aan informatie over wat ze verwachten van een werkgever. 

Hier volgen de vijf meest genoemde punten:

Punt 1: erkenning is net zo belangrijk als geld

Simpelweg je team erkenning en waardering geven voor hun inzet, doet wonderen voor de motivatie op de werkvloer. Nog mooier, het kost je niets. 

Kleine bedrijven met krappe budgetten kunnen meestal geen topsalarissen bieden. Maar mensen werken liever voor een baas die waardering en respect toont, dan één die beter betaalt, maar mensen als inwisselbaar behandelt. Een manager die de mensen niet de waardering geeft waar ze behoefte aan hebben, ziet de beste mensen na korte tijd vertrekken.

Punt 2: liever geen promotie dan een ‘fop’-promotie

Met een ‘fop’-promotie bedoelen we een promotie die in werkelijkheid alleen een nieuwe functietitel, extra werkdruk of extra verantwoordelijkheden inhoudt – maar geen salarisverhoging

Meestal gaat zo’n ‘fop’-promotie gepaard met een lovend beoordelingsgesprek vol complimenten. Voor sommige werkgevers is dit een verleidelijke tactiek om de arbeidscapaciteit te vergroten zonder nieuwe mensen te hoeven aannemen. 

Maar pas op, het kan ook tegen je werken. Mensen die meer op hun bord krijgen zonder dat daar extra inkomsten tegenover staan, hebben weinig motivatie om die bijkomende taken ook goed uit te voeren. En de meest getalenteerde mensen zullen op zoek gaan naar een werkgever die wél een gepaste beloning biedt.

Punt 3: toptalent geen beloning geven, is dodelijk

Voor medewerkers in een salesfunctie is het vanzelfsprekend dat hun beloning meestijgt met de omzet die ze binnenbrengen. Een topverkoper zal gedemotiveerd raken als hij mooie bedrijfsresultaten niet terugziet in zijn salaris. 

In sales – maar ook in een groeiend aantal andere rollen – verwachten medewerkers dat ze meer betaald krijgen als ze meer presteren. Ze nemen best genoegen met een lager basissalaris, als ze de kans krijgen om dat aan te vullen met bonussen.

Vijf dingen die medewerkers tegen hun baas zouden willen zeggen

Punt 4: houd je technologie up-to-date!

Ook bij YoungCapital weten we: het upgraden van je bedrijfssoftware kost veel geld. Het kan dan ook verleidelijk zijn om nog even door te blijven gaan met die multi-user-versie van Photoshop 7 op je vertrouwde Windows XP-licentie.

Dat heeft echter twee gevaren: nieuwe medewerkers denken dat je bedrijf blut is en/of achter de feiten aanloopt, en bestaande medewerkers worden gehinderd in hun productiviteit. 

Als je met verouderde technologie werkt, maken jonge medewerkers een paar jaar vol om op hun cv te vermelden, waarna ze vertrekken naar een bedrijf dat wel investeert in state-of-the-art-technologie.

Punt 5: medewerkers haten micromanagement 

Wanneer je mensen continu op de huid zit en voorschrijft wat ze moeten doen, verstik je initiatief, motivatie en persoonlijke ontwikkeling

Medewerkers willen laten zien wat ze in huis hebben en dat hun manager erop vertrouwt dat ze hun taak aankunnen. Uiteindelijk is dat ook precies wat jij als manager wilt. Dus geef je mensen een doelstelling, maak de spelregels duidelijk en laat ze hun gang gaan. Resultaat gegarandeerd!

Behandel je mensen als het kapitaal dat ze zijn

Naast deze vijf punten zijn er natuurlijk nog meer zaken te noemen waaraan medewerkers behoefte hebben. Die hoef je niet allemaal te kennen om te begrijpen waar het om draait: erken dat je mensen je meest waardevolle asset zijn, en handel daar ook naar.


Bron: CareerBliss.com

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.