YOUNGCAPITAL BLOG

Heb jij moeite om je baas te overtuigen van nieuwe ideeën? Lees hier hoe je met een paar simpele vragen te weten komt aan welke touwtjes je moet trekken. 

Je baas beïnvloeden doe je zo


‘Ik weet niet of dat hier zou werken’, ‘Interessante suggestie, maar we moeten eerst nog meer onderzoek doen’. Hoor jij deze dingen ook vaak van je manager? Ofwel, vindt jouw baas het eng om op werk nieuwe dingen uit te proberen? 

Dan wordt het tijd voor een verrassend simpele beïnvloedingstechniek. Hierbij maak je gebruik van drie beroemde beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

1. sociale bewijsvoering (als iemand anders het ook al doet, is het een veilige optie om hetzelfde te doen);

2. sympathie (we voelen ons verbonden tot de ideeën van mensen of organisaties die we aantrekkelijk vinden); 

3. autoriteit (een gezaghebbende en/of invloedrijke persoon of instantie weet het beter).

Deze techniek wordt veelvuldig gebruikt, omdat ze zo effectief is. Bedrijven meten zich graag met andere, succesvolle bedrijven. Daarom hoor je consultants altijd dingen zeggen als: “Bij Apple doen ze altijd X.”

Zoek uit wie jouw baas bewondert 

Ook jij kunt je voordeel doen met deze techniek. Hiervoor hoef je geen uitgebreide research te doen. Het enige wat je moet uitzoeken, is: wat is een favoriet merk, bedrijf, leider of best practice van je baas?

Vervolgens is het de kunst om jouw baas in zijn hoofd een link te laten maken met jouw ideeën en de personen, organisaties of methodes die hij bewondert. Dat kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:

Je baas beïnvloeden doe je zo

Manier 1: gebruik metaforen

Met metaforen kun je een beeld schetsen dat jouw baas aantrekkelijk vindt om na te streven. Zeg bijvoorbeeld dat jullie afdeling met jouw idee de 'Uber van de customer service’ of de ‘Hello Fresh van de financiële wereld’ kan worden.

Manier 2: noem jouw idee in één adem met een andere naam

Bedrieglijk simpel, maar het werkt wel. Zeg gewoon: “Ik heb goed gekeken wat bedrijf X doet, en op basis daarvan raad ik Y aan.” Let er hierbij wel op dat je een vergelijkbaar bedrijf noemt, dat bijvoorbeeld dezelfde diensten of producten aanbiedt, of in dezelfde branche opereert. Anders verliest je argument zijn waarde. 

Manier 3: ga naar de bron

Als meer overtuigingskracht nodig is, wordt het tijd om groot uit te pakken: breng je baas in contact met het bedrijf of de persoon die hij bewondert. Of beter nog, regel een bezoek aan het bedrijf of een seminar met jullie hele team. 

Die ervaring kun je nog lange tijd daarna gebruiken als munitie om nieuwe ideeën erdoor te krijgen bij je baas. 

Is het echt zo simpel?

Jazeker. Probeer het, je zult versteld staan hoe effectief het is!


Bron: inc.com

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.