Het HR-beleid van Netflix; durf jij de uitdaging aan?

Door YoungCapital op 17-12-2015 0 reacties | 3593 views

Wat maakt Netflix zo succesvol in het aantrekken van toptalent? Het is niet alleen haar hippe product en slimme businessmodel. Ook op HR-gebied bewandelt het Amerikaanse bedrijf een geheel eigen weg, die zeker niet voor iedereen is weggelegd. Lees hier wat het HR-geheim is van Netflix.


hr-beleid van netflix


Of nou ja, ‘HR-geheim’ is misschien niet de juiste term. Alles wat je moet weten over de HR-filosofie van Netflix, vind je namelijk in deze Slide share presentatie. Hierin beschrijft Netflix op een verfrissende en directe wijze haar visie op bedrijfswaarden, verantwoordelijkheid en de ontwikkeling van medewerkers.

Durf jij het aan?
Toegegeven, de HR-visie van Netflix is niet iedereen op het lijf geschreven. Maar het succes van haar aanpak en ideeën is niet te ontkennen. Reden genoeg dus, om haar Slide share eens te gebruiken voor een open en eerlijke discussie over je eigen HR-beleid. Durf jij de uitdaging aan?


Lees hieronder de vijf sleutelfactoren van Netflix’ HR-beleid:


Netflix neemt alleen ‘fully formed adults’ aan
Bij Netflix recruteren ze uitsluitend ‘fully formed adults’ (volledig gevormde volwassenen). Met andere woorden, Netflix zoekt medewerkers die al uitgegroeid zijn tot professionele toptalenten, en nog maar weinig hoeven leren.


Deze visie kan wel een keerzijde hebben. Wil je talent binnenhalen, dan moet je niet alleen eisen stellen, maar ook iets te bieden hebben. Je mensen zijn immers het belangrijkste kapitaal van je organisatie. Daarom kan het wel degelijk belangrijk zijn om in je medewerkers te investeren, zodat zij de beste versie kunnen worden van zichzelf.

Netflix behoudt alleen de mensen die zich blijven bewijzen
Geleverde prestaties zijn superbelangrijk, maar bij Netflix geven ze geen baangarantie. Dat iemand succes heeft geboekt, mag volgens Netflix nooit een reden zijn om daarna stil te zitten en achterover te leunen. Inzet en doorzettingsvermogen zijn kwaliteiten waarover iedere medewerker moet beschikken om een bedrijf te laten groeien.


Netflix vertrouwt erop dat medewerkers in het bedrijfsbelang handelen
Het Netflix-beleid voor onkostendeclaraties telt slechts zes woorden: ‘Handel in het belang van Netflix’. Dit vloeit voort uit de keuze van Netflix om alleen mensen aan te nemen die het bedrijf durft te vertrouwen.


Vertrouwen is cruciaal in iedere werkomgeving, en de meest effectieve manier om vertrouwen te creëren, is door als bedrijf vertrouwen te schenken aan je medewerkers. Mits je de juiste mensen in huis hebt, betaalt dat vertrouwen zich dubbel en dwars terug.

hr-beleid van netflix


Netflix is niet bang om mensen de waarheid te zeggen
De managementstijl van Netflix is voor sommigen even slikken. Neem bijvoorbeeld de ‘Keeper test’. Hierbij stellen managers zichzelf de vraag: “Als één van je medewerkers zou vertellen dat hij vertrekt naar een concurrent, zou je dan knokken om die medewerker bij Netflix te houden?”

Als het antwoord nee is, dan is de betreffende medewerker geen Netflix-materiaal en wordt hij aangemoedigd zijn carrière elders voort te zetten. Extreem? Niet volgens Netflix zelf. “Je kunt respectvol zijn tegenover mensen en tegelijkertijd duidelijk over wat je van hen verwacht.”

Netflix zet geen mensen tegen elkaar op
Anders dan bij veel andere bedrijven geloven ze bij Netflix niet in onderlinge competitie tussen medewerkers. Ze beschouwen dat als een gedateerde en ineffectieve manier om mensen te motiveren.

Netflix gelooft in hechte en effectieve samenwerking, waarbij mensen niet vechten voor hun eigen positie, maar gezamenlijk het bedrijfsbelang nastreven. Om die reden hebben ze het bij Netflix nooit over de ‘top 30%’ of ‘onderste 10%' van de medewerkers. In plaats daarvan streeft Netflix ernaar dat al haar mensen behoren tot de top van de wereld.

Om over na te denken …
Een HR-beleid als dat van Netflix moet bij je passen en zal ook zeker niet in ieder bedrijf slagen. Maar het is nooit verkeerd een discussie aan te zwengelen en kritisch naar jezelf te kijken.

Bron: theundercoverrecruiter.com

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie