​Wie zijn de millennials? Jouw belangrijkste vragen over deze generatie beantwoord

Door Suzanne Heemskerk op 19-07-2016 0 reacties | 1868 views

Generatie Y is de toekomst van onze arbeidsmarkt. Een flexibele generatie met een digital mindset. Maar wie zijn deze millennials? Waar liggen hun talenten op de arbeidsmarkt? Wij beantwoorden jouw belangrijkste vragen.

Wie hoort bij Generatie Y?
De millennials, ofwel Generatie Y, worden vaak gedefinieerd aan de hand van hun geboortejaar. Veel onderzoekers kennen het jaar 1981 toe als eerste, en 2001 als laatste geboortejaar van deze generatie. Toch zijn er bronnen die bijvoorbeeld de jaren 1975 en 1990 als tijdspanne aangeven. Het gaat dus om jongeren die (bijna) afgestudeerd zijn en zich al op de arbeidsmarkt bevinden.

Een precieze leeftijdsgrens voor deze generatie is niet te trekken. Dat komt omdat er nog niet veel bekend is over de generatie die hen opvolgt. Generatie Z is namelijk nog niet afgestudeerd. Hierdoor zijn hun kenmerken, competenties en waarden op de arbeidsmarkt nog lastig in te schatten.

Buiten hun leeftijd hebben de millennials nog meer met elkaar gemeen. WerkXYZ typeert deze millennials als de grenzeloze generatie, die opgegroeid is met grote technologische vooruitgang en alles digitaal wil doen. Deze kenmerken verbinden hen meer met elkaar dan geboortejaren.

Wie zijn de millennials? Jouw belangrijkste vragen over deze generatie beantwoord

Wat vindt Generatie Y belangrijk?
In een wereld waarin alles al eens eerder bedacht en gedaan is, vindt Generatie Y authentiek zijn belangrijk. De millennials willen alles op hun eigen manier doen. Ze willen volgens WerkXYZ flexibel werken in een omgeving waar ze zich kunnen ontwikkelen en echt iets kunnen bijdragen.

Dat deze generatie niet alleen flexibiliteit zoekt, maar zelf ook flexibel is, ontdekte YoungCapital in een eigen onderzoek uit 2015. Zo zou 60,1 procent van de jongeren hun kledingstijl aanpassen voor een baan en maar liefst 79,4 procent zou zijn baard afscheren voor een werkgever! Uit het onderzoek bleek ook dat Generatie Y zelfontplooiing heel belangrijk vindt. Millennials willen hun hele leven blijven leren, zowel op persoonlijk als professioneel vlak, om de beste versie van zichzelf te kunnen worden.

Hoe gedragen millennials zich op de arbeidsmarkt?
Millennials vinden flexibiliteit en vrijheid belangrijk. Dat uit zich ook op de werkvloer. Ook zingeving is in de werkcontext belangrijk. Een millennial is eerder bereid iets te doen, als hij weet waarom. Hij is altijd bezig met waarom hij iets op een bepaalde manier moet doen. Kan het makkelijker of efficiënter? Dan spot hij dat meteen.

Volgens Intermediair uiten die kernwaarden zich ook op een negatieve manier. Zo zouden millennials werk belangrijk vinden, maar is het voor hen geen garantie voor geluk. Flexibele werktijden zijn prima, maar overwerken, liever niet. En loyaliteit aan hun werkgever zou er ook niet zijn: jobhoppen is zelfs heel normaal.

Marketingonline voegt daaraan toe dat deze jongeren misschien zelfs veel conservatiever zijn dan we van hen verwachten. “Ze eisen structuur en duidelijkheid. Zij willen weten hoe, wanneer en waarom ze hun werk moeten doen en zijn op zoek naar organisaties die een duidelijk uitgetekend traject aanbieden met afwisseling in werk en functies, gecombineerd met goede begeleiding.”

Toch spreken de bronnen elkaar minder tegen dan op het eerste oog lijkt. Voor een generatie die zingeving zo hoog in het vaandel heeft staan, zou het gek zijn om zich niet bij alles af te vragen: waarom doe ik dit eigenlijk? Ziet de millennial geen nut in overwerken? Dan doet hij het niet. Lijkt bij een werkgever blijven het eind van zijn ontwikkeling? Dan is hij weg. Dat heeft niets te maken met conservatief of niet loyaal zijn, maar betekent dat Generatie Y zichzelf op 1 heeft staan.

Wie zijn de millennials? Jouw belangrijkste vragen over deze generatie beantwoord

Hoe uit zich die mentaliteit dan op de werkvloer?
Onderzoeker Stephan Corporaal deed onderzoek naar Generatie Y ten opzichte van Het Nieuwe Werken, en ook hij kwam erachter dat millennials structuur en duidelijkheid willen op de werkvloer. Volgens Corporaal vullen de millennials begrippen als ‘flexibiliteit’ en ‘vrijheid’ op een heel eigen manier in. “Jongeren willen precies weten wat en wanneer ze iets moeten doen. Dat noemen ze vrijheid”, vertelt Corporaal.

Uit zijn onderzoek blijkt ook dat jongeren graag zelf hun werktijd willen indelen. Maar dat betekent niet dat ze liever later beginnen en tot 9 uur ’s avonds werken. Ze willen weten wanneer en in welke volgorde ze taken moeten doen. Vervolgens willen ze hun werktijd daar zelf op inrichten.

Waar liggen de belangrijkste kwaliteiten van Generatie Y op de arbeidsmarkt?
Generatie Y heeft veel interessante kwaliteiten die ze inzetten in hun werk. Wat die kwaliteiten zijn? Wij sommen ze voor je op.

Ondernemend en proacitef
Generatie Y heeft haar ogen altijd open voor kansen. Spotten ze iets wat beter kan, of hebben ze een nieuw product bedacht? Dan gaan ze er gewoon voor! Daarom beginnen ze vaak ook als zelfstandige, als hun droombaan er bij een andere werkgever niet tussen zit.

Klanten staan voorop
Deze generatie heeft als geen ander in de gaten wat klanten willen en nodig hebben. Daar handelen ze vervolgens naar. Hun inlevingsvermogen is enorm, waardoor ze klanttevredenheid hoog in het vaandel hebben staan.

Besluitvaardig
Knopen doorhakken lastig? Niet voor Generatie Y. Ze vinden het geen probleem om acties te ondernemen of zich uit te spreken, en daarmee beslissingen te nemen.

Bewust van de omgeving
Als geen ander is Generatie Y zich bewust van wat er om haar heen gebeurt. Zowel maatschappelijke, politieke als economische ontwikkelingen houden ze goed bij. En die kennis kunnen ze dan weer inzetten in hun eigen functie of organisatie.

Generatie Y weet wat zij wil
Opgegroeid in een tijd met veel verandering en snelle ontwikkelingen, verschillen de millennials van de generatie voor én na hen. Ook op de arbeidsmarkt. Generatie Y weet wat zij wil: een interessante functie waarin zij kan blijven groeien. Laat je niet afschrikken door het stereotype en ga eens mee in de innovatieve ideeën van de millennials op jouw werkvloer. Hun creativiteit en ambitie zijn een mooie toevoeging aan jouw bedrijf.

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie