​Vier bedrijven waar alle millennials willen werken

Door Suzanne Heemskerk op 29-07-2016 0 reacties | 2348 views

Waar zijn millennials naar op zoek op de arbeidsmarkt? Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat millennials wereldwijd massaal kiezen voor bedrijven die medewerkers eerlijk behandelen, sociaal bewust handelen, een positief bedrijfsbeeld hebben en prestige uitstralen. Welke bedrijven staan in de Amerikaanse top 10? En wat kunnen wij in Nederland van hen leren?

De top 10 bedrijven waar millennials willen werken

  1. 3M
  2. Google
  3. St. Jude Children’s Research Hospital
  4. Walt Disney
  5. Local Hospital
  6. F.B.I.
  7. BuzzFeed
  8. Apple
  9. C.I.A.
  10. Amazon

Bedrijf 1. Duurzaam en internationaal ondernemen bij 3M
De meest geliefde werkgever onder millennials is 3M, vroeger bekend als Minnesota Mining and Manufacturing Company. Het bedrijf is wereldwijd actief en oriënteert zich op technologie en innovatieve oplossingen voor alledaagse problemen. Ze produceren bijvoorbeeld Post-it’s, industriële tape, lijmen, filtersystemen en beveiligingsproducten.

3M pleit voor duurzaam ondernemen. Het bedrijf claimt dat reputatie niet alleen gebaseerd is op financiële prestaties, maar ook op de manier van zakendoen. Ze vinden het belangrijk alle medewerkers te betrekken bij hun kijk op verantwoord ondernemen en samen goed met het milieu om te gaan.

Vier bedrijven waar alle millennials willen werken

Wat jij kunt doen als werkgever: Sta als werkgever achter wat je doet en draag dat uit. Heb je een mooie visie? Of handelt jouw bedrijf volgens bepaalde milieustandaarden? Dan is het de moeite waard om dat te vermelden. Millennials zoeken niet alleen naar werkgevers waar zij zich kunnen ontwikkelen, maar ze willen zich ook op hun gemak voelen. Weten dat de visie van een bedrijf een match is met je, kan je over de streep trekken om te solliciteren.

Bedrijf 2. Werken bij technologietopper Google
Als je internet hebt, ken je Google. Google is een gigantisch bedrijf dat actief is over de hele wereld. Hun doel? Alle informatie die er bestaat organiseren en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar maken. In 2015 werkten ze met maar liefst 57.000 medewerkers aan deze missie!

Google staat volgens de survey dit jaar op de tweede plek. Dat Google in de lijst staat, is eigenlijk een inkoppertje. Maar, eerlijk is eerlijk: die ranking is verdiend. Google heeft niet alleen een sterke positie in de gewilde technologiemarkt, het bedrijf heeft echt hart voor zijn mensen.

Vier bedrijven waar alle millennials willen werken

Google noemt zichzelf een niet-conventioneel bedrijf, en dat ze zijn ook van plan te blijven. Ze zijn gigantisch en groeien snel, maar willen altijd dat gevoel van een klein bedrijf blijven behouden. Dat is precies wat millennials zoeken: een bedrijf waarin je elkaar kent en waar geluisterd wordt naar de ideeën van iedere medewerker. Bij Google bouw je samen aan succes, en daar houdt de millennial van.

Medewerkers zien onder andere terug hoe waardevol ze zijn in hun compensatiepakketten. Ze verdienen goed, krijgen bonussen, en kunnen daarbovenop nóg meer financiële beloningen verdienen. Een medewerker licht toe: “De bedrijfscultuur laat de medewerkers zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen als mens, niet als een radertje in een machine. De voordelen zijn fenomenaal. Van drie bereide biologische maaltijden op een dag tot onbeperkt snacks, ambachtelijke koffie en thee, gratis fitnesslessen, knipbeurten, ‘pods’ om een dutje in te doen, en ruimtes om gratis je was te doen.”

Wat jij kunt doen als werkgever: Laat zien dat je hart hebt voor je mensen. Millennials willen gewaardeerd en gerespecteerd worden. Strooien met salarisverhogingen en het inhuren van een chefkok voor de kantine zijn geen vereisten. Laat je teamleden regelmatig weten hoe waardevol ze zijn door bijvoorbeeld een extra bedrijfsuitje of bied wekelijks sportactiviteiten aan.

Bedrijf 3. Werken aan jouw én andermans toekomst bij St. Jude Children’s Research Hospital
Millennials zorgen voor anderen en zijn emphatisch. Zelfs meer dan voorgaande generaties. Daarom blinken ziekenhuizen, met een derde én vijfde plek in de lijst, uit. Het St. Jude children’s Research Hospital blijkt de favoriet in deze categorie.

Vier bedrijven waar alle millennials willen werken

Of je nu pas van school komt en start als junior, of al jaren in het vak zit: bij dit bedrijf is groei gegarandeerd. Medewerkers werken samen met de besten in het vakgebied, en van elkaar leren wordt aangemoedigd. De trainees die starten worden gekoppeld aan een mentor. Die houdt persoonlijke en professionele ontwikkeling goed in de gaten. Het ziekenhuis werkt met een duidelijk ontwikkeltraject, zodat iedere medewerker weet waar hij aan toe is. Dat sluit goed aan bij de wens van millennials om altijd te blijven leren.

Wat jij kunt doen als werkgever: Zorg ervoor dat jouw mensen altijd weten waar ze aan toe zijn en dat ze de mogelijkheid hebben om te groeien. Millennials willen zich hun hele leven blijven ontwikkelen. Als hun ontwikkeling bij jouw bedrijf stilstaat, zijn ze eerder geneigd op te stappen. Door duidelijke ontwikkeltrajecten en coaching blijft jouw team betrokken en enthousiast om door te groeien.

Bedrijf 4. Vrijheid en duidelijkheid bij Apple
Werken bij een bedrijf met prestige? Dan zit de millennial bij Apple goed. Het is al jaren een van de meest geliefde merken. Apple verkoopt zichzelf als een lifestyle die millennials zich maar al te graag aanmeten.

Werken bij Apple staat dus bij veel Generatie Y’ers met een technische achtergrond hoog op het lijstje. Ook vanwege Apple’s vernieuwende kijk op technologie. Het bedrijf zegt zelf: “Alles wat we doen staat in het teken van vernieuwing: van onze verbluffende technologie tot onze leidende rol in duurzaam ondernemen.”

Vier bedrijven waar alle millennials willen werken

Bij Apple werken is uitdagend, maar kan ook stressvol zijn. Je werkt bij de top in de industrie, waardoor er een constante strijd is om de beste te zijn. Ook onderling. Maar die uitdaging zorgt er ook voor dat je scherp blijft en altijd op je beste kunnen presteert.

Een ander belangrijk voordeel dat medewerkers van Apple aangeven, is dat ze niet gemicromanaged worden. Er zit niet constant iemand op je lip om te kijken of jij je werk uitvoert. Die vrijheid sluit goed aan bij wat de millennial wil.

Wat jij kunt doen als werkgever: Geef de millennial in jouw bedrijf vrijheid en verantwoordelijkheid. Heeft een project een strikte deadline? Houd dan een oogje in het zeil, maar micromanage niet. He’s got it covered! Hetzelfde geldt voor flexibele werktijden: als je medewerker een uurtje eerder naar huis gaat, haalt hij die werktijd waarschijnlijk ‘s avonds thuis in.

Wees duidelijk in wat je te bieden hebt
Wat hebben alle bovengenoemde bedrijven met elkaar gemeen? Ze zijn duidelijk in wat ze hun medewerkers bieden. Een van de kenmerkendste eigenschappen van millennials is dat ze willen weten waar ze aan toe zijn. Als je als werkgever eerlijk en transparant bent, ben je dus al behoorlijk op weg om millennialproof te worden.




Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie