​Help, de robots komen eraan! Met deze skills blijf je ze de baas

Door Sophie Verschoor op 03-10-2016 0 reacties | 1194 views

De zorgrobot, de hamburgerbakrobot, de helpdeskrobot, de robot reporter, – voordat je het weet, ben je weggerobotiseerd. Hoe moeten we omgaan met die robots die straks heel veel dingen beter kunnen dan wij?

Voor wie nog niet robofobisch is: Humans Need Not Apply, het meest pessimistische scenario over de toenemende robotisering en de toekomst van ons werk, laat overtuigend zien hoe in de nabije toekomst bijna de helft van de beroepsbevolking vervangen kan worden door robots.

Het lijkt zinloos om te investeren in vaardigheden die net zo goed kunnen worden uitgevoerd door machines die nooit ziek of moe zijn en nooit klagen over de werkdruk. Wat moeten mensen wél kunnen om in de toekomst niet overbodig te worden?

Werk aan je sociale vaardigheden, pleit Vanessa Evers, robotprofessor en hoogleraar human media interaction in de Telegraaf.

“Er zijn taken waarin mensen simpelweg beter zijn. Wij hebben sociale vaardigheden, we kunnen ons in een ander inleven en elkaar helpen.”

Ook bij YoungCapital onderkennen we het belang van sociale vaardigheden op de werkvloer. Binnenkort lanceert de kickstarter van jong talent in het bedrijfsleven de Talent Scan gebaseerd op het persoonlijkheidsmodel Big Five. Rick van de Water, Online Assessment & Development Specialist bij YoungCapital: “Aan de hand van tweehonderd vragen testen we veertig verschillende competenties. Onze kandidaten kunnen deze test online en via de YoungCapital App kosteloos bij ons afnemen. Daardoor krijgen ze meteen een goed beeld van hun talenten en de functies die daarbij aansluiten.”

Dr. Marcia Goddard, neurowetenschapper bij YoungCapital, is vorig jaar gepromoveerd op sociale vaardigheden. Ook zij is bezig met de ontwikkeling van een test voor YoungCapital. “Het gaat om een bedrijfs-DNA-test die meet hoe goed een kandidaat binnen onze bedrijfscultuur past. Daarbij kijken we voornamelijk naar sociale vaardigheden die je vaak niet uit een cv kunt halen. Naast intelligentie bepalen deze vaardigheden voor een groot deel of je je prettig voelt binnen een organisatie en of je goed functioneert. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als je dat van tevoren kunt meten.”

Robots zullen voorlopig nog niet slagen voor de bedrijfs-DNA-test, verwacht Marcia: “Social skills kunnen gelukkig nog niet zo gemakkelijk vervangen worden door technologie. Dat maakt die vaardigheden in deze tijd ook zo belangrijk!”

Met welke sociale vaardigheden je robots (voorlopig) de baas blijft? Marcia stelde een top 5 samen.

1. De groei-mindset - ook wel growth mindset
In een wereld die sneller verandert dan ooit, is eigenlijk geen plaats meer voor mensen met een fixed mindset. Deze ‘vastdenkers’ geloven dat hun intelligentie, talenten en capaciteiten vastliggen. Je moet het doen met wat je hebt. Geen handige instelling in een tijd waarin de technologie zich exponentieel ontwikkelt. Marcia: “Wie relevant wil blijven op de werkvloer, moet bereid zijn om altijd maar weer nieuwe skills te ontwikkelen. We hebben mensen met een groei-mindset nodig! Mensen die zich gemakkelijk kunnen aanpassen aan veranderingen en ervan uitgaan dat ze eigenlijk alles wel kunnen leren, mits ze zich maar genoeg inspannen.”

Opgescheept met een fixed mindset? Geen zorgen! Bekijk de TED talk van Carol Dweck, auteur van Mindset: The New Psychology of Success, over het stimuleren van een growth mindset:

2. Empathie
Die robots op kantoor zijn misschien superieure number crunchers, een gezellig onderonsje bij de koffieautomaat zit er niet in. Marcia: “En dat terwijl sociale interactie op de werkvloer zo belangrijk is. Of je nu computerprogrammeur of HR Manager bent, communiceren met collega’s maakt in deze tijd standaard deel uit van je takenpakket. Je moet kunnen luisteren naar anderen, doorvragen, meedenken, discussiëren over problemen en oplossingen, rapporteren enzovoort.”

“Kortom: om effectief samen te kunnen werken is zowel affectieve als cognitieve empathie een vereiste,” aldus Marcia. “Affectieve empathie verwijst naar de neiging een passende emotionele reactie te geven op de gevoelens en gedachten van een ander. Barst je in lachen uit als iemand huilt? Dan is er werk aan de winkel. Cognitieve empathie verwijst naar het vermogen de gedachten en gevoelens van anderen te herkennen. Het kunnen lezen van lichaamstaal is hier een belangrijk onderdeel van. De subtiliteit van dit soort non-verbale communicatie is voorlopig nog niet in een computersysteem te vangen.”

3. Kritisch denken en probleemoplossend vermogen
In zijn boek The Global Achievement Gap, interviewt onderwijsspecialist Tony Wagner (Harvard) honderd CEO’s over de belangrijkste skills van de toekomst. Waar zijn directeuren van grote bedrijven naar op zoek? Bovenaan die lijst staan de vaardigheden ‘kritisch denken en probleemoplossend vermogen’ (Critical Thinking and Problem-solving). Kritisch denken is het vermogen om onafhankelijk van anderen een eigen visie of onderbouwde mening te formuleren. Het belangrijkste aspect van kritisch denken, aldus de ondervraagde CEO’s: het vermogen om goede vragen te stellen. Want, zoals een leidinggevende bij Dell het mooi verwoordt: “Yesterday’s answers won’t solve today’s problems.” (De antwoorden van gisteren lossen de problemen van vandaag niet op).

Marcia: “Robots zijn toppers in routineklussen, maar ze zijn niet in staat kritisch te denken en problemen op te lossen die buiten het bereik vallen van wat in hun computerbrein geprogrammeerd is.”

4. Creativiteit
Marcia: “Robots denken niet vernieuwend, creatief of outside the box. Iets nieuws creëren kunnen ze niet. Creativiteit blijft een typisch menselijk talent. Think Different, zei Steve Job in de jaren negentig tegen zijn medewerkers. Anders denken, die creatieve mindset, is nu misschien wel belangrijker dan ooit.”

Here’s to the Crazy Ones. The Misfits. The Rebels. The Troublemakers. The Round Pegs in the Square Holes. The Ones who see Things Differently. They’re not fond on rules. And they have no respect for the status quo. You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them. But the only thing you can’t do… is ignore them! Because they change things! They push the human race forward. And while some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world… are the ones who do! Think Different. (Steve Jobs)

5. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
Flexibiliteit is de neiging om onbekende situaties als een uitdaging te zien en het eigen gedrag aan te passen aan de eisen van de situatie. Marcia: “Hoe blijf je bijvoorbeeld effectief samenwerken, onderhandelen en communiceren in een omgeving met culturele verschillen? Nu organisaties multicultureler worden en steeds vaker de grens over gaan, wordt flexibiliteit op de arbeidsmarkt ontzettend belangrijk. Kom je in aanraking met een andere cultuur? Dan is het vooral zaak dat je onderkent dat er verschillen zijn. Ga er niet vanuit dat wat jij doet universeel is. Leef/lees je in en pas je, indien nodig, aan.”

Met apps als 'Best Business Practices' van de Brannen Group, de 'Culture Compass’ van professor Geert Hofstede en ‘World Customs and Cultures’ van Hooked in Motion, kun je snel advies krijgen over nationale en internationale bedrijfsculturen.

Als robots straks inderdaad onze banen inpikken, dan moeten we mensen ontwikkelen die excelleren in wat robots minder goed kunnen. Hup, aan de slag dus met die sociale vaardigheden, glansrijke toekomst gegarandeerd. Erachter komen in welke sociale vaardigheden jij uitblinkt? Doe de Talent Scan gratis op je persoonlijke profielpagina of via de YoungCapital App (installeer wel even de laatste versie). Kom maar op met die asobots!

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie