​Jong talent pitcht plannen voor een duurzame toekomst

Door Eveline Praal op 20-10-2016 0 reacties | 372 views

De deelnemers van 2015. Beeld: Bibi Veth

Vandaag gaat de zevende editie van de Nudge Global Leadership Challenge van start, een zoektocht naar het grootste leiderschapstalent met duurzaamheidsplannen. Negentig young professionals uit de hele wereld pitchen hier hun ideeën voor een duurzame toekomst. Drie dagen lang bediscussiëren ze elkaars plannen en gaan ze de samenwerking met elkaar aan om hun doelen te realiseren. Alles voor de titel ‘Best Global Young Leader in Sustainability’.

Netwerken met de top in duurzaamheid
Tijdens de Challenge krijgen de deelnemers volop de kans om te netwerken met hun leeftijdsgenoten, maar ook met internationale sprekers van wereldklasse. Hoogtepunt en onderdeel van de Challenge is de Nudge Summit, een bijeenkomst in het Vredespaleis, waar meer dan tweehonderd CEO’s, politici, wetenschappers en leiders in duurzaamheid samenkomen. Ook YoungCapital CEO Ineke Kooistra is aanwezig bij de Nudge Summit. “Bij YoungCapital geloven we dat jong talent het verschil kan maken. De jonge uitblinkers van nu zijn de leiders van de toekomst.”

Deelnemer Annemarie Sterk en CEO Ineke Kooistra

Stoomcursus duurzaam leiderschap
De deelnemers werken in het dagelijks leven bij bedrijven als Ben & Jerry’s, Siemens en Heineken. De vertegenwoordiging van YoungCapital is in handen van Annemarie Sterk. Om in grote organisaties impact te kunnen maken, positieve verandering te bewerkstelligen en milieuproblematiek aan te pakken, moet je meer in huis hebben dan een goed idee alleen. Een duurzame wereld creëer je niet in je eentje, dat doe je samen. En dus is het zaak om je plannen zo te brengen dat anderen erin geloven en je willen steunen bij het bereiken van je doel. De Nudge Global Leadership Challenge is de perfecte gelegenheid om aan dit soort leiderschapsskills te werken. De deelnemers gaan aan de slag met assessments, rollenspellen en case studies.

Impact maken op reis
Na drie intensieve dagen worden tien finalisten geselecteerd. Ieder van hen mag de jury vertellen waarom hij of zij dé leider van de duurzame toekomst is. Bij de selectie let de jury op drie kwaliteiten die cruciaal zijn voor duurzaam leiderschap: bruggen kunnen bouwen, een overtuigende visie kunnen communiceren en zorgen dat er ook actie wordt ondernomen.

De drie talenten die de beste indruk maken op de jury, winnen een bijzondere reis, waarbij ze daadwerkelijk hun skills mogen inzetten voor een betere wereld. Vorig jaar gingen de winnaars naar Ghana en de Ivoorkust met Tony’s Chocolonely, voor slaafvrije chocolade.

Twee van de drie winnaars tijdens hun reis voor Tony's Chocolonely

Onvergetelijke ervaring
Of ze nu winnen of niet, de Nudge Challenge is voor alle deelnemers een onvergetelijke ervaring. Niet alleen houden ze er bijzondere contacten aan over, ook gaan ze naar huis met een hoop nieuwe kennis en praktische vaardigheden. Als ze die nieuwe skills inzetten om hun duurzaamheidsplannen te verwezenlijken, dan kan een duurzame wereld wel eens dichterbij zijn dan je denkt. Want iedere grote verandering begint met een nudge.

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie