Schiet niet in de stress van stress!

Door Alyssa van Niekerk op 14-11-2016 0 reacties | 2231 views

Stress: het is beroepsziekte nummer één in Nederland. Daarom wordt er deze week – de Week van de Werkstress – extra aandacht aan besteed. Je denkt misschien dat stress slecht voor je is, maar is dat wel zo? En hoe ga je er op een goede manier mee om? Deze vragen legden we voor aan neurowetenschapper dr. Marcia Goddard.

“Als we het over stress hebben, is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de stressor – dat wat stress veroorzaakt – en de stress die je ervaart”, vertelt Goddard. “Stressoren zullen er altijd zijn, daar kun je helaas niets aan doen. Wat je wel kunt doen, is er op de juiste manier mee omgaan.”

Schiet niet in de stress van stressDr. Marcia Goddard

Drie manieren om met stress om te gaan

Er zijn drie manieren waarop je kunt omgaan met stress:

1. Probleemgericht
Een probleem veroorzaakt stress, dus probeer je het probleem op te lossen. Goddard: “Een veel voorkomend werkprobleem is ‘ik heb te veel te doen en te weinig tijd’. Een probleemgerichte strategie is dan timemanagement: zorgen voor structuur en meer zicht op wat je moet doen, zodat je je tijd beter kunt indelen.”

2. Interpretatiegericht
In de meeste gevallen kun je het probleem niet zo makkelijk aanpakken. Dan kies je voor deze strategie: je werkt aan je interpretatie van een stressvolle situatie. De gebeurtenis zelf verandert niet, maar de manier waarop je erover denkt wel.

3. Emotiegericht
Je doet iets waar je blij van wordt en door kunt ontspannen. Wat dat is, verschilt per persoon. “Voor mij is dat bijvoorbeeld in een achtbaan gaan of in een hele snelle auto rijden,” lacht Goddard, “maar voor jou is dat misschien een yogales of een uurtje in de sauna.” De beste emotiegerichte strategie? Sporten! Goddard: “Door sporten verandert je reactie op stress. Je maakt nieuwe verbindingen in de hersenen, waardoor de stressreactie wordt gedempt.”

"Werkstress is geen keuze, maar wat je ermee doet wél." - Marcia Goddard


De beste manier: weg met die negatieve gedachten

Voor werksituaties is de interpretatiegerichte strategie de beste manier. Op je werk heb je vaak geen invloed op de oorzaak van de stress, maar je kunt wél werken aan de gedachten die jij daarover hebt. “Die gedachten bepalen hoe je je voelt, en dat gevoel beïnvloedt op zijn beurt je gedrag”, legt Goddard uit. “Je gedrag heeft vervolgens weer invloed op de volgende gebeurtenissen. Het is dus een cirkelbeweging.” Of die cirkel positief of negatief uitpakt, heb je zelf in de hand.

Erken en accepteer stress
Stel, je hebt een uur voor een belangrijk last-minuteproject, maar het lukt je niet om iets op papier te krijgen. Dan kun je denken: ‘Dit gaat me niet lukken.’ Niet doen, want die negatieve gedachte beïnvloedt je gedrag en zorgt dat het juist niet goed gaat. Leer jezelf aan om anders te denken in zo’n situatie: ‘Oké, ik heb stress. Prima. Maar ik ga nu alles uit de kast halen om dit succesvol af te ronden.’ Je voelt je dan niet angstig, maar alert, en misschien zelfs moedig.

Schiet niet in de stress van stress

Positieve of negatieve stress
Uit onderzoek is gebleken dat positief denken over stress niet alleen invloed heeft op je beleving ervan, maar zelfs op je lichamelijke reactie. In dit onderzoek werden twee groepen blootgesteld aan stressvolle situaties. Vlak daarvoor kreeg de ene groep te horen dat een bonzend hart en versnelde ademhaling ervoor zorgen dat je optimaal kunt presteren. De andere groep kreeg dit niet te horen.

Wat gebeurde er? Groep 1, die hoorde dat stresssymptomen een goed teken waren, voelde zich minder angstig dan de groep die dat niet hoorde. Beide groepen vertoonden de lichamelijke symptomen van stress: een verhoogde hartslag en versnelde ademhaling. Maar bij groep 2 vernauwden ook de aderen, een ongezond stresssymptoom dat hart- en vaatziekten tot gevolg kan hebben. Groep 1 had hier geen last van, en bleef dus gezonder dan groep 2.

Schiet niet in de stress van stress!

Besteed aandacht aan werkstress
Wat kunnen werkgevers doen tegen werkstress? “Er aandacht aan besteden helpt al”, vertelt Goddard. “Ik hoor vaak dat het moeilijk is om stress bespreekbaar te maken, alsof het een soort zwakte is. Dat is het natuurlijk niet, en we krijgen er allemaal weleens mee te maken. Erover praten kan al enorm opluchten.”

Goddard vervolgt: “Geef daarnaast ook handvatten. Laat weten dat het niet erg is om stress te hebben. Je kunt bijvoorbeeld een stressworkshop organiseren. Dat hoeft niet veel tijd te kosten, maar kan wel veel effect hebben. Leg hierin bijvoorbeeld uit hoe mensen met stress kunnen omgaan. Want als je er goed mee omgaat, hoeft stress niet slecht te zijn. Sterker nog: je kunt er beter van gaan presteren! Zolang je er maar op de juiste manier over denkt.”

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie