YoungCapital Company Blog

Customer Stories #5 - Gom

Hoe ga je als bedrijf om met de coronacrisis? In de reeks Customer Stories gaan we in gesprek met één van onze klanten. Bedrijven met een creatieve, innovatieve en succesvolle oplossing voor plotselinge veranderingen. Met deze keer YoungCapital-accountmanager Lennert Pichel. Hij sprak met Carla Jansen, projectmanager recruitment bij schoonmaakbedrijf Gom.

Hoe zou jij Gom in een paar zinnen omschrijven?

“Gom is onderdeel van Facilicom Group, een echt familiebedrijf én sectorspecialist binnen de schoonmaakbranche. Zo werken we in sectoren als hospitality, zorg, onderwijs, food & industry en de kantorenmarkt. 

Sectoren die in korte tijd flink zijn veranderd, dus.

“Zeker. Hospitality was bijvoorbeeld helemaal niets meer. Die sector stond aan het begin van de crisis helemaal stil qua business. Het onderwijs daalde ook sterk, maar de kinderdagverblijven waren nog wel open. Dat scheelde iets. Waar we natuurlijk een grote stijging in vraag zagen, was in de zorgsector. Omdat hier specifieke eisen gelden, zeker in coronatijd, kun je niet simpelweg een medewerker uit de hospitalitysector op een zorglocatie inzetten. Met de experts van Gom Zorg is daarom een opleidingsproces ontworpen om deze mensen sectorspecifiek voor de zorglocaties aanvullend op te leiden.”

“We hebben dus aan het begin van de crisis gevraagd of collega’s uit andere sectoren zich wilden laten bijscholen. Zodat zij de algemene ruimtes van een ziekenhuis konden oppakken. Onze ervaren schoonmakers in de zorgsector pakten vervolgens de zwaardere zorgomgevingen op, zoals de corona-afdelingen.”

Een hele ommezwaai, hoe hebben jullie dat aangepakt?

“Allereerst hebben we een voorlichtingsdag georganiseerd. Je vraagt natuurlijk best wat van je medewerkers, en we wilden hen het belang van het werk laten inzien. Ook kregen ze zo een beter beeld van wat het werk in de zorgsector precies inhoudt. Iedereen kreeg ook een brief mee voor hun familie met informatie over het werken in een ziekenhuis. Zo hoopten we toch dat stukje angst dat er misschien was weg te nemen. De overstappers kregen daarna een specifieke corona-opleiding. Ze leerden bijvoorbeeld hoe ze hun beschermmiddelen moeten aantrekken. En hoe ze zich goed kunnen beschermen tegen het virus.”

Hebben jullie nog meer beslissingen genomen?

“We hebben intern een soort flexbureau opgericht, om te kijken waar we een overschot aan mensen hadden, zodat we hen konden herplaatsen in een andere sector. Niet alleen binnen Gom zelf, maar ook organisatiebreed bij Facilicom Group. Ook hebben we kritisch gekeken naar onze flexkrachten en tijdelijke contracten, en keuzes gemaakt qua op- en afschaling.”

Heeft de samenwerking met YoungCapital daarbij geholpen?

“Absoluut. De contacten waren al goed, dus we konden makkelijk en snel met jullie schakelen. We hebben uiteindelijk veel mensen ingehuurd voor de zorgsector. Wat daarbij leuk was om te zien, waren de andere soorten profielen. Mensen die bijvoorbeeld altijd in de horeca hebben gewerkt, maar daar geen baan meer vonden, kwamen zo bij ons uit. Iedereen heeft meegeholpen in de zorg.”

Wat heeft op jou persoonlijk het meeste indruk gemaakt?

“De flexibiliteit van onze mensen. Niet alleen van onze schoonmaakmedewerkers, maar ook binnen de operatie zelf. Ik had opeens intensief contact met collega’s die ik nooit had gesproken. En ik kreeg zo een bredere kijk op onze business. Zo waren er eerst plannen om Ahoy op te zetten als zorglocatie. Iedereen stelde zich hier direct op in en ging aan de slag. Uiteindelijk is de locatie nooit gebruikt als zorglocatie, maar we waren er wel klaar voor.”

“Wat ik ook mooi vind om te zien, is de verschuiving in het imago van onze branche. Schoonmaak werd opeens gezien als cruciaal beroep en onze medewerkers voelden zich belangrijker dan ooit. Natuurlijk is het een verdrietige situatie, maar het heeft wat dat betreft wel iets positiefs teweeggebracht.”

Is dat iets wat in de toekomst ook zo blijft, denk je?

“De tijd zal het leren. Ik hoop echt dat de maatschappij meer snapt en begrijpt hoe belangrijk het is om in een schone werkomgeving te werken. En dat ze nu op een andere manier naar schoonmakers kijken. Die positieve boost gaat ons denk ik wel helpen met toekomstige campagnes en ons eigen imago als bedrijf.”

“Wel gaan we kritischer kijken naar schoonmaak in de toekomst. Er zal waarschijnlijk meer thuis worden gewerkt, en dus zullen meer kantoren leegstaan. Flexibiliteit wordt nog belangrijker. Mensen moeten breder inzetbaar zijn en als organisaties zullen we meer ‘stapelbanen’ moeten creëren, zodat we meerdere banen kunnen aanbieden binnen de organisatie.

Heb je nog een persoonlijke boodschap of tip voor andere bedrijven?

“Nogmaals: wees blij met de schoonmaak. Het is een beroep dat cruciaal is geweest tijdens deze coronacrisis, en alle waardering van nu verdient.”

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.